Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

chiptuning

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: chiptuning

Bericht door Roger B. (11)61 »

Gert Jaspers schreef: Chiptuning kan wel bij mijn bus , maar bij een technisch goede motor niet nodig ..... Eens ?
niet nodig, is helemaal afhankelijk van wat voor prestaties jij van je motor verwacht, neem je genoegen met wat minder snel optrekken met beladen bus met caravan erachter, dan hoef je echt niet te chippen met een 102 pk.....

Veel belangrijk is het andersom.....

Als je motor niet in orde is moet je niet aan chippen beginnen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: chiptuning

Bericht door Rico »

Hi,

Ik heb ook een 102 pk T4. Onze vorige caravan woog beladen 1350 kilo. In eerste instantie had de auto zelfs op een vlakke weg moeite met wegkomen. Was ik erg verbaasd over, maar op het forum rondneuzend kweam ik er achter dat het de roetkat weleens zou kunnen zijn. De auto had toen 120000 km gelopen. Bij EPS een katvervangende pijp er onder laten zetten, en zo hier, probleem opgelost! O ja, de EGR is ook afgedopt met een plaatje. De roetkat er onder vandaan scheelt zo'n 200 a 300 toeren dat de turbo eerder oppakt.

Vervolgens in de binnenlanden van Spanje met de auto zwaar de bergen in. Dan is die 102 pk sterk zat. Totdat we op een stevige helling tot stilstand kwamen. Toen kwamen we niet meer weg. Het bekende trucje met een caravan er achter op een helling van flink gas geven, koppeling snel op laten komen en met spinnende wielen wegrijden ging niet. De bus is gewoon te zwaar op z'n voorwielen daarvoor. Dus achteruit een stuk terug laten zakken tot een wat minder stijl stukje en met een aanloop de helling genomen. Toen besloten om de auto te laten chippen. Dat is gebeurd met een km-stand van 160000, en dat geeft een nog soepeler motor. Ik heb maatwerkchippen laten doen door Johan Troost. Bij lage toerentallen heb ik nu wat extra koppel tov zijn normale chiptuning. Bevalt prima! Heb nu absoluut geen problemen meer met wegtrekken vanuit stilstand.

Wat je m.i. niet moet doen is met de caravan achter proberen om met die chip nu nog sneller boven te zijn, b.v. op een autobaanhelling. Maar incidenteel gebruiken als de omstandigheid erom vraagt, lijkt me geen probleem.

Inmiddels hebben we een caravan die "slechts" 1150 kg weegt beladen, en da's helemaal een lachertje!

Groet,

Rico
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33893
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: chiptuning

Bericht door Multivan Generation »

He Rico,
toch nog bij Johan terecht gekomen? :knipoog

Wat weet hij er veel van he... :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: chiptuning

Bericht door arjantdi »

hoe bevalt dat chippen nu bij gewoon normaal rijden? er zijn hier een aantal mensen die hun bus gechipt hebben, maar ik lees hier genoeg tegens..
ik wil de egr dichtmaken, de roetkat vervangen voor een lege pijp en evt chippen, ik hoop vooral op zuiniger lopen, want hij gebruikt ong 1 op 9 a 1 op 10 bij normaal rijden.. soms lees ik 1 op 15.. maar dat lijkt me vrij onmogelijk met een 2.5 tdi..
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: chiptuning

Bericht door Rico »

@ Peter / Multivan:
Yep, gewoon bij Johan laten chippen. Eerst met hem zitten mailen en een paar keer gebeld met kritische vragen en zo, kijken hoe zijn antwoorden zijn, en besloten het door hem te laten uitvoeren. Volgens mij is hij zo'n soort vakidioot. Die houdt pas op als dingen 100% in orde zijn. DIt nog ff controleren, dat nog ff controleren. Bevalt me erg goed moet ik zeggen!

@ArjanTDI:
1 op 9 tot 1 op 10 vind ik vrij duur lopen! Voor het chippen reed ik rond de 1:12,5 en nu na het chippen is dat licht zuiniger geworden. Zit nu ergens tussen de1:12,5 en 1:13. Dus echt groot is het verschil niet. Verwacht dus niet dat je de chip met een lager verbruik kunt terugverdienen. Met de caravan er achter is het verschil groter, van 1:10 naar 1:11. Kun je meteen zien dat ik ook met de caravan er achter nog steeds er vrij rustig mee rij. De auto voelt een stuk sneller aan als je het gas even flink intrapt. Maar wat je nog het meeste merkt is dat de soeplesse van de motor een stuk verbeterd is.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: chiptuning

Bericht door René »

Hey Rico ,,

Das een beste helling geweest dan dat je tot stilstand komt en niet meer weg kan.
De meesten durven zo'n helling al niet eens aan te beginnen.

Is maar goed dat je hem terug hebt laten zakken, je 2 massavliegwiel krijgt wel erg op zijn donder dan.

Ik heb ook een maatwerk chip van Johan.
Helemaal superrrr, en mijn T5 mag hij ook chippen. :yes

Berrie
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: chiptuning

Bericht door Rico »

Ja, dat was een stevig hellinkje. Het was vanaf een smalle maar doorgaande weg in de Spaanse bergen het weggetje naar de camping op. Alleen, daar stond een auto mallotig geparkeerd waardoor ik moest stoppen. Balen! Yep, je kunt beter terug laten zakken als dat kan dan de boel mollen.
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: chiptuning

Bericht door stijnh »

hoog verbruik kan aan twee dingen liggen: rijstijl of het niet goede staat zijn van je bus.

er staat al zo veel over dat chippen geschreven maar je begint best met enkele dingen technisch te verbeteren (daar zijn het er velen over eens)
moest ik jou zijn dan zou ik er eerst de katalysator uit halen (dat zal je merken en heeft geen nadelen en kost niets) en egr dichtmaken(dit zal je wsl niet voelen maar dat is gewoon beter voor de motor, het inlaatspruitstuk en egr buis kan zodanig vol zitten dat de motor zelfs niet meer deftig start)
beter luchtfilter en lmm in goede staat

dan nog een ic en dan chippen is ideaal

lees maar na op het t4-centrum :knipoog en overal op dit forum
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: chiptuning

Bericht door Ron---63--- »

Mijn bus heb ik vorig jaar laten chippen, 102 pk, lwb en geen caravan ofzo ,zelfs geen trekhaak :yes Geen kata er tussen wel een EGRplaatje en een vergroot luchtfilter
Gewoon om ff snel in te kunnen halen op de snelweg bv altijd leuk en handig soms. Scheelt echt wel qua koppel, gas aantikken en weg ben je, bus hoeft niet "na te denken" of ie nou eigenlijk wel zo hard wil gaan :nuts

Als je gewoon normaal rijdt, zoals je voor het chippen deed rij je zuiniger. Ik haal nu 1 op 13.5 km

Succes met je beslissing

Groet Ron 63
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: chiptuning

Bericht door Duveltje-77 »

ik heb zaterdag een afspraak met vvt tuning
effe kijken wat die eruit haald
88pk versie
ben benieuwd
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: chiptuning

Bericht door koos 890 »

@ Duveltje , ik denk +/- 115 pk als er voor de rest niets aan de bus is gedaan .
Teminste dat kwam er bij mij uit en die is bij de dealer gedaan . En daarna 3x de koppeling vernieuwd (bj 2003 ) maar dat is onder garantie gebeurd .
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: chiptuning

Bericht door Duveltje-77 »

och wat kleine aanpassingetjes roetkat weg voledig uitlaat eps vanaf turbo dus ben zeer benieuwd maar zal het posten
wat de crosser heeft haald de bus kwa pk zowiezo niet maar moet hem wel op plek van bestemming brengen
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: chiptuning

Bericht door harry t5 191 »

Ronald,


Doe Johan even de groeten! :lach
Ben er ook geweest en zeer tevreden! :jumpklap

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: chiptuning

Bericht door Duveltje-77 »

okidoki
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
herman94
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 jan 2007, 18:16
Locatie: eindhoven

Re: chiptuning

Bericht door herman94 »

misschien moet je de oorzaak ergens anders zoeken
ik weet niet welke kant je uitreed bij millau ik denk niet richting spanje maar de andere kant op
ik heb hem gereden richting spanje dit was grotendeels bergaf best wel steil naar beneden en heel lang dus het lijkt me dan ook wel een hele stevige klimde andere kant uit heel lang ik zou hem die kant niet graag willen rijden en ik heb ook maar een t5 174 pk dus ik wil zeggen het houd ook ergens een keer op .
herman 94
Plaats reactie