Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Raam op je bus plakken of is het volgende een optie.

vragen over de T5
Gebruikersavatar
anita-sushi
Berichten: 227
Lid geworden op: 06 apr 2009, 13:41
Locatie: Veluwe

Re: Raam op je bus plakken of is het volgende een optie.

Bericht door anita-sushi »

Ik wilde ook graag donkere ramen, maar ja, centjes waren op, dus dat ging op ons verlanglijstje.

Toen kwam ik van de week bij de Action en zag daar die folie liggen voor slechts 2,99!! (er zit 3 meter op 1 rol, dus voor nog geen 6 euro de hele bus!) Het 1e stukkie heb ik verprutst, door het spateltje te gebruiken wat erbij zat. Daar zaten nml allemaal braampjes aan en dat werd lelijk doordat er allemaal krasjes op kwamen. Toen kwam mijn buurman met de tip om een gewone raamwisser te gebruiken.

Het 1e raam heb ik nu klaar en het is echt super! Het is wel een tijdrovend klusje, maar ach...

Morgen heb ik geen tijd, maar vrijdag probeer ik de andere 2 ramen te doen.
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Raam op je bus plakken of is het volgende een optie.

Bericht door bartt4 »

anita-sushi schreef:Ik wilde ook graag donkere ramen, maar ja, centjes waren op, dus dat ging op ons verlanglijstje.

Toen kwam ik van de week bij de Action en zag daar die folie liggen voor slechts 2,99!! (er zit 3 meter op 1 rol, dus voor nog geen 6 euro de hele bus!) Het 1e stukkie heb ik verprutst, door het spateltje te gebruiken wat erbij zat. Daar zaten nml allemaal braampjes aan en dat werd lelijk doordat er allemaal krasjes op kwamen. Toen kwam mijn buurman met de tip om een gewone raamwisser te gebruiken.

Het 1e raam heb ik nu klaar en het is echt super! Het is wel een tijdrovend klusje, maar ach...

Morgen heb ik geen tijd, maar vrijdag probeer ik de andere 2 ramen te doen.
raamwisser werkt bij de meeste vlakkere ramen wel maar met iets meer bolling gebruik ik een spatel en daar een oud stukie doek omheen. zo krijg je geen krassen ook kan je het spateltje gebruiken wat er bij zit en daar dan stukke doek(oud laken of zo) omheen doen
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
anita-sushi
Berichten: 227
Lid geworden op: 06 apr 2009, 13:41
Locatie: Veluwe

Re: Raam op je bus plakken of is het volgende een optie.

Bericht door anita-sushi »

Dank je voor de tip Bart. Want het achterraam is een stuk boller dus daar zag ik ook het meest tegenop.
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Raam op je bus plakken of is het volgende een optie.

Bericht door bartt4 »

anita-sushi schreef:Dank je voor de tip Bart. Want het achterraam is een stuk boller dus daar zag ik ook het meest tegenop.
nog tip dan

Snij de folie op maat van je raam leg hem dan eerst aan de buitenkant van je raam met nog je binnefolie erop(dus nog niet plakkend) eff goed op maat snijden en met stukies schilders tape tijdlijk vast zetten op de buitenkant van je raam. Nu een haarfeun pakken en langsaam de folie verwarmen zodat de folie al een beetje vormt naar je bolling van het glas. Van te voren wel ff goed kijken wat buiten en binnekant is anders staat je follie verkeerde kant uit gebold. Dan de folie plaatsen en van uit het midden naar boven onder en langsaam naar de buitenkant. Als water gebruik ik altijd water met paar duppels afwasmiddel in een oude glassex sproeier of zo
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
anita-sushi
Berichten: 227
Lid geworden op: 06 apr 2009, 13:41
Locatie: Veluwe

Re: Raam op je bus plakken of is het volgende een optie.

Bericht door anita-sushi »

Oh, ik kreeg eerst als tip om rondom een centimeter over te houden. En dan beiden te sproeien, dus het folie en het raam. (ja, met sop erin)
Bij het 1e raam werkte dit perfect.
En vanuit het midden lijkt me logisch.

Maar die föhn ga ik proberen! Thnx!
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Raam op je bus plakken of is het volgende een optie.

Bericht door bartt4 »

en langsaam hoor niet te snel willen verwarmen. easy onnn :wjw
RUBBEREXPRESS
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Raam op je bus plakken of is het volgende een optie.

Bericht door Harry 341 »

floater schreef:@Harry,

Deze heb ik besteld voor donderdag. Toch een beetje bling.

Afbeelding
Hele mooie wielen,is de rand gepolijst of zit er een RVS rand op?Zou wel beter zijn voor de levensduur.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: Raam op je bus plakken of is het volgende een optie.

Bericht door Inbouwer »

Zorg altijd dat je kwaliteit folie heb, deze is krasbestendig en niet zoals de goedkope folie die meer naar het paarse gaat en voor je het weet krassen in zitten.
Voor een goed resultaat zijn een aantal dingen van belang:

- Maak de ruiten goed schoon, van binnen en van buiten met een goed ruitenreinigingsmiddel
- Gebruik water in een sproeier met wat baby shampoo
(deze zal 100% zeker niet reageren met de folie, extreem veilig, denk aan de baby ogen)
- Spray water met daarin een paar druppeltjes baby shampoo op de buitenzijde van het raam
- Folie met de beschermlaag er nog op vast plakken op de buitenzijde (beschermfolie naar de buitenzijde)
- Lamp aan de binnenzijde zetten
- Folie op maat snijden
- Binnenkant van het raam natspuiten
- Beschermfolie verwijderen en de folie natspuiten (nog laten zitten op de buitenzijde)
- Nu folie aanbrengen op de binnenzijde van het raam
- Water van midden uit naar de buitenzijde verwijderen met een rubber (begin met een kruis)

Ja, dit is het in een notendop. Het blijft echt een vak apart en je moet een vaste hand hebben. Ik ken genoeg jongens uit de folie wereld.
Je betaald al snel 50 euro per raam :ie en voor 1 achterruit of de 2 deuren die bol zijn en in banen moeten worden gesneden vaak 100 euro :bonk
Je moet het zo zien, kunst moet betaald worden.
Bij een goede folie plakker zie je echt geen stofje of luchtbelletje zitten, ook niet van dicht bij. :ikrij

Ik heb bij mijn bus naast de donkere ramen van de fabriek nog een extra folie laten aanbrengen. De achterramen met folie 20 en de zijramen met een folie 35 en de voorste zijramen ook met folie 35.
:wjw
Gebruikersavatar
Wisselman
Berichten: 229
Lid geworden op: 31 jul 2009, 17:44
Locatie: Heerhugowaard

Re: Raam op je bus plakken of is het volgende een optie.

Bericht door Wisselman »

Ik zit er inmiddels ook zwaar aan te denken om het te laten doen.
Heb inmiddels wat op het grote net gesurfd, en wat prijsopgaves gevraagd, maar ben benieuwd naar naar jullie meningen / ervaringen van de bedrijven hier in het branderige Noord-Holland.

Wie-O-Wie......

GroeT4 :zwaai
Richard
:T44EVER
Praat niet over jezelf, Dat doen wij wel als je weg bent.....
Een dag geen spoed gereden, is een dag niet geleefd........
Mijn Bussie
WJW 1149
Gebruikersavatar
anita-sushi
Berichten: 227
Lid geworden op: 06 apr 2009, 13:41
Locatie: Veluwe

Re: Raam op je bus plakken of is het volgende een optie.

Bericht door anita-sushi »

Ik ben zelf erg tevreden over de goedkope folie van de Action. En ik vind het ook echt niet paars of zo.

Ik heb pas 1 raam af, maar het is echt heel mooi en zonder bubbels of krasjes. (Ik weet nu nog niet of het zo blijft)
floater
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 jan 2007, 17:56

Re: Raam op je bus plakken of is het volgende een optie.

Bericht door floater »

Mensen,

I did it ! Terhoogte van de dubbelcabine ( open laadruimte voor mn surfplanken ) ramen laten uitzagen. Laten dubbelcoaten en achter geplakt. Helemaal top !!! Wuhaa..

Hope you like it.

Afbeelding

grtz

Ben
Plaats reactie