Dat is dus onzin volgens mij.... Als je een ring onder een veer legt druk je de veer niet verder in (immers het gewicht op die veer blijft onveranderd) Bovendien is de spanning op de veren (bij identieke veren) alleen gelijk als ze exact het zelfde gewicht moeten dragen (en bij welke auto is dat nou zo?)Multivan Generation schreef:Ik ben het niet met Pascal eens.
Om de heel eenvoudige reden.
Als je een vulring onder de veer plaatst,
dan krijg je een heel andere spanning op die veer, en ook op de andere veer een veranderde spanning.
De achterveren moeten mijns inziens dezelfde spanning krijgen/hebben.
Die hoogte is dus alleen gelijk als de veren gelijk belast zijn, hetgeen niet het geval is bij de ongelijk beladen campers e.d.Multivan Generation schreef: Dit kun je bewerkstelligen door aan de voorzijde met de torsiestaven wat bij te regelen.
De hoogte aan de achterzijde van de veren zou immers even hoog moeten zijn, want die veren zijn universeel.
Als je alleen aan één zijde voor of één zijde achter de hoogte gaat veranderen kan dat dus resulteren in een torsiekracht op de carosserie, precies zoals Pascal zegt,
Ik waag ook te betwijfelen of de reden van die bout/moer aan de torsiestaaf een afstel-inrichting is of dat het meer te maken heeft met montageperikelen als je zonder die verstelbare torsiekracht zou moeten monteren/demonteren.
Ik denk dat als je het hoogteverschil tussen links en rechts wil opheffen, je dat zowel aan de voorkant als aan de achterkant moet doen.