Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zak eens lekker door

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Zak eens lekker door

Bericht door Roger B. (11)61 »

Multivan Generation schreef:Ik ben het niet met Pascal eens.
Om de heel eenvoudige reden.
Als je een vulring onder de veer plaatst,
dan krijg je een heel andere spanning op die veer, en ook op de andere veer een veranderde spanning.
De achterveren moeten mijns inziens dezelfde spanning krijgen/hebben.
Dat is dus onzin volgens mij.... Als je een ring onder een veer legt druk je de veer niet verder in (immers het gewicht op die veer blijft onveranderd) Bovendien is de spanning op de veren (bij identieke veren) alleen gelijk als ze exact het zelfde gewicht moeten dragen (en bij welke auto is dat nou zo?)
Multivan Generation schreef: Dit kun je bewerkstelligen door aan de voorzijde met de torsiestaven wat bij te regelen.
De hoogte aan de achterzijde van de veren zou immers even hoog moeten zijn, want die veren zijn universeel.
Die hoogte is dus alleen gelijk als de veren gelijk belast zijn, hetgeen niet het geval is bij de ongelijk beladen campers e.d.

Als je alleen aan één zijde voor of één zijde achter de hoogte gaat veranderen kan dat dus resulteren in een torsiekracht op de carosserie, precies zoals Pascal zegt,

Ik waag ook te betwijfelen of de reden van die bout/moer aan de torsiestaaf een afstel-inrichting is of dat het meer te maken heeft met montageperikelen als je zonder die verstelbare torsiekracht zou moeten monteren/demonteren.

Ik denk dat als je het hoogteverschil tussen links en rechts wil opheffen, je dat zowel aan de voorkant als aan de achterkant moet doen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Zak eens lekker door

Bericht door Pascal-141 »

Roger B. schreef:
Multivan Generation schreef:Ik ben het niet met Pascal eens.
Om de heel eenvoudige reden.
Als je een vulring onder de veer plaatst,
dan krijg je een heel andere spanning op die veer, en ook op de andere veer een veranderde spanning.
De achterveren moeten mijns inziens dezelfde spanning krijgen/hebben.
Dat is dus onzin volgens mij.... Als je een ring onder een veer legt druk je de veer niet verder in (immers het gewicht op die veer blijft onveranderd) Bovendien is de spanning op de veren (bij identieke veren) alleen gelijk als ze exact het zelfde gewicht moeten dragen (en bij welke auto is dat nou zo?)
Multivan Generation schreef: Dit kun je bewerkstelligen door aan de voorzijde met de torsiestaven wat bij te regelen.
De hoogte aan de achterzijde van de veren zou immers even hoog moeten zijn, want die veren zijn universeel.
Die hoogte is dus alleen gelijk als de veren gelijk belast zijn, hetgeen niet het geval is bij de ongelijk beladen campers e.d.

Als je alleen aan één zijde voor of één zijde achter de hoogte gaat veranderen kan dat dus resulteren in een torsiekracht op de carosserie, precies zoals Pascal zegt,

Ik waag ook te betwijfelen of de reden van die bout/moer aan de torsiestaaf een afstel-inrichting is of dat het meer te maken heeft met montageperikelen als je zonder die verstelbare torsiekracht zou moeten monteren/demonteren.

Ik denk dat als je het hoogteverschil tussen links en rechts wil opheffen, je dat zowel aan de voorkant als aan de achterkant moet doen.
Inderdaad Roger .
Wanneer de T4 zo beladen is langs 1 zijde dat hij scheef hangt , en je wil hem echt recht hebben , dan moet je het verschil achteraan opvullen achteraan door een opvulring te plaatsen (bvb in nylon of teflon) , en het verschil vooraan bij te regelen door de torsiestang aan de betreffende zijde bij te draaien.
De opvulring achteraan veranderd niks aan de veer , de spanning op de veer is er door het gewicht , niet door een opvulring. Die dient alleen om het verschil in hoogte te compenseren. (je veranderd niks aan de spanning , je "verplaatst" alleen de veer )
Eigenlijk heeft de opvulring net hetzelfde effect als dat je aan 1 zijde (voor en achter) met de wielen op bvb een plankje zou rijden. Dan zou de bus ook recht hangen. (net zoals met een opvulring)

Zoals Peter het uitlegt , dus alleen vooraan bijregelen , zal de achterkant ook (in mindere mate) mee omhoog gaan , maar niet op een correcte manier. Je gaat dan namelijk aan de voorkant zodanig "wringen" dat de achterkant mee gaat.
Wil je even uittesten ? Zet vooraan achter het linkse voorwiel op het dwarsbalkje maar eens een grote rolkrik en krik de T4 dan eens omhoog. Doe dan de bestuurdersdeur eens open , en let er eens op hoe die deur zich al zal "zetten"(wringen) bij het openen , gewoon door de torsende krachten die je op dat moment creert ... :muur

Ik blijf erbij : een bus rechthangen doe je door voor EN vooral achter aan te passen , niet door een torsende kracht te creeren.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Zak eens lekker door

Bericht door pluuke »

Van achteren gezien :
Dit inrichting bevindt zich aan linkerzijde, hier zit het meeste gewicht.
Het zwaartepunt bevindt zich hierdoor niet meer in het midden en de bus helt over naar links.

De torsieveer voor en de de spiraalveer achter hebben hierdoor een hogere voorspanning. (ze zijn immers verder ingedrukt).

Wat je doet door het plaatsen van een opvulring onder de veer / verder voorspannen van de torsieveer voor, zal de voorspanning op die veren vermoedelijk niet verder verhogen. Doordat de bus recht komt, verschuift het zwaartepunt weer naar rechts. Hierdoor worden de veren aan de rechterzijde weer verder ingedrukt (compenseert het ondervullen / opdraaien).

De veren aan linkerzijde zullen dus wel altijd een hogere voorspanning hebben dan aan rechterzijde, dit immers omdat ze het gewicht aan die zijde moeten opvangen. Dit is in feite niet gunstig, maar gewoon een consequentie van de ongelijke gewichtsverdeling.

Aan de zijkant gezien :
Zowel voor als achter zijn de veren door de inrichting even veel belast, reden waarom je zowel voor als achter moet bijstellen.
Denk zelfs dat er meer gewicht achter als voor bijkomt, het gewicht "start" immers pas vanaf de keuken (achter de bestuurdersstoel) maar loopt door voorbij de achteras.

Overigens : een veer heeft een zgn. veerconstante, een bepaalde belasting veroorzaakt een bepaalde indrukking, en deze op zijn beurt een bepaalde spanning in de veer. Deze zijn allemaal recht evenredig met elkaar. (Bij een cilindrische veer met gelijke spoed).
De veerconstante is afhankelijk van materiaalsoort, diameter, draaddikte, spoed.
In dit geval is het achter een veer met een verlopende diameter, m.a.w. deze is progressief, maar dat maakt nu even niet zoveel uit.

De voorspanning is de hoeveelheid spanning in de veer, veroorzaakt door de "voorlast", in dit geval het gewicht van de bus.

Door een dikke ( ! ) stabilisator te plaatsen kun je op een efficiente manier een stuk van de voorspanning op de veren links verplaatsen op de veren rechts.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Zak eens lekker door

Bericht door Roger B. (11)61 »

allemaal waar pluuke, maar hoe los je het best het hoogte verschil links rechts op volgens jouw uitleg? alleen met torsiestang of door ook achter te compenseren. overigens denk ik dat een stabi-stang bij zo'n klein verschil in hoogte links-rechts nog niet heel veel doet, een stabistang probeert vooral het overhellen tegen te gaan
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Zak eens lekker door

Bericht door pluuke »

Het verschil links-rechts kun je dus het beste opvangen door zowel vóór, als achter resp. op te draaien en te ondervullen.
Dit in combinatie met een stabilisator (die inderdaad het overhellen wil voorkomen, maar dat doet de camper dus ook) is helemaal perfect.

Een geringe scheefstand zal de stabi idd nog niet zo veel doen werken, maar alle beetjes helpen.
Ik snap trouwens niet dat Westfalia de stabi niet standaard op de camper heeft toegepast, maar zal wel een centenkwestie zijn.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Plaats reactie