Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

1.9TD blok vervangen door 2.5TDI??

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 1.9TD blok vervangen door 2.5TDI??

Bericht door Roger B. (11)61 »

volgens mij zijn de wetswijzigingen van 1 mei JL (bijvoorbeeld mbt de xenonlampen en dergelijke) alleen wijzigingen in het voertuigreglement en de wegenverkeerswet. De APK-eisen zijn voor zover ik weet nog niet daarop aangepast (wat uiteraard vast wel gaat volgen)

Maar hier in Duitsland is het net als in België, niet mag je wijzigen zonder bij elk onderdeel zo ongeveer papieren en eventueel zelfs TUV keuring te doen. Bijna alles komt op je kentekenbewijs (zelfs het feit dat er donkere folie op B- C- en achterruiten zit)

Lastig, maar tegelijkertijd wel goed, voorkomt een heleboel d-h-z-knutselwerk dat wellicht niet veilig gedaan is op de weg.

Wat Pluuke al zegt, dat het bij de APK niet gechecked wordt en de kans op staande houding niet groot is wil niet zeggen dat je er geen heel grote problemen mee kunt krijgen als je illegale verbouwingen gedaan hebt.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: 1.9TD blok vervangen door 2.5TDI??

Bericht door Pim 328 »

Aantal cilinders hoeft alleen gecontroleerd te worden bij twijfel. maar veschil van motor geluid hoor je toch wel duidelijk.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: 1.9TD blok vervangen door 2.5TDI??

Bericht door Oskar 725 »

Aantal cyl. moet, sinds 1 mei, bij de APK weer gewoon overeen komen, net als een paar jaar terug. Zo niet: AFKEUR. :politie
In Nederland moet een voertuig ten allen tijden voldoen aan de type goedkeuring zoals afgegeven voor dat voertuig, de verzekering houdt dit aan bij schade!
voldoet je auto dus niet aan de type goedkeuring kunnen ze bij schade uitkering weigeren. :bonk
Bij twijfel volgt een technisch onderzoek. :ie
En alle problemen voor jou als het niet klopt! :groteogen
Groet, Oskar.
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: 1.9TD blok vervangen door 2.5TDI??

Bericht door rick_k »

Oskar 725 schreef:Aantal cyl. moet, sinds 1 mei, bij de APK weer gewoon overeen komen, net als een paar jaar terug. Zo niet: AFKEUR. :politie
In Nederland moet een voertuig ten allen tijden voldoen aan de type goedkeuring zoals afgegeven voor dat voertuig, de verzekering houdt dit aan bij schade!
voldoet je auto dus niet aan de type goedkeuring kunnen ze bij schade uitkering weigeren. :bonk
Bij twijfel volgt een technisch onderzoek. :ie
En alle problemen voor jou als het niet klopt! :groteogen
Ja, dat klopt. Dus ik zou als de sodemieter die side-bars er maar eens afhalen.

Als de verzekering niet wil betalen, vinden ze altijd wel wat. Ik vind het ombouwen geweldig en ben nu bezig om een andere 205 Terberg te bemachtigen. Deze wil ik dan wel ook op kenteken krijgen, gewoon om te zien of het kan. Anders is het altijd leuk op het circuit.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 1.9TD blok vervangen door 2.5TDI??

Bericht door Roger B. (11)61 »

gisteren bij Wegmisbruikers kwam het toevallig aan bod, Jochie met BMW 3-serie met te groot blok erin... Auto ging toch fijn mee naar het bureau en zou pas na keuring door de RDW EVENTUEEL weer de weg op mogen....

Tuurlijk als de verzekering echt wil kunnen ze altijd wel iets vinden, maar een totaal ander blok dan op kenteken met beduidend meer vermogen is natuurlijk heel iets anders dan een paar sidebars.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: 1.9TD blok vervangen door 2.5TDI??

Bericht door Harry62 »

Gooi ik er ook nog één in :yes

1.9TD vervangen door 2.5 TDI komt overéén met ongeveer 30 PK vermogenswinst.
(ga er even vanuit dat niet de 150 PK motor erin gaat/past)
Hoe zit het dan met chiptuning? is dat wel gedoogd? Geeft toch ook een vermogenswinst van ongeveer 30 PK. Of nog meer :politie

Of is dat niet illigaal?

APK gaat in de toekomst nog wel kijken en meten met de OBD2. Zijn er in ieder geval wel mee bezig.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 1.9TD blok vervangen door 2.5TDI??

Bericht door Multivan Generation »

gaat om een vermogens toename van meer als 30% :knipoog

Dus 30pk delen door 1,36 is de vermogenstoename ...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: 1.9TD blok vervangen door 2.5TDI??

Bericht door Oskar 725 »

Als de verzekering niet wil betalen, vinden ze altijd wel wat. Ik vind het ombouwen geweldig en ben nu bezig om een andere 205 Terberg te bemachtigen. Deze wil ik dan wel ook op kenteken krijgen, gewoon om te zien of het kan. Anders is het altijd leuk op het circuit.

mvg Rick[/quote]

Beste Rick,
ombouwen is prachtig, en een fantastische hobby, heb zelf ook omgebouwd.
Het ging er om dat het aantal cylinders weer terug is als APK eis, en ik ook voor de keus heb gestaan wel of niet keuren van 4 naar 5 cyl.
Side bars vallen niet onder de APK, mits de max. breedte van de auto niet overschreden wordt, en zijn geen discussie punt bij technisch onderzoek na ongeval. :toppie
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 1.9TD blok vervangen door 2.5TDI??

Bericht door Roger B. (11)61 »

Harry62 schreef:Gooi ik er ook nog één in :yes

1.9TD vervangen door 2.5 TDI komt overéén met ongeveer 30 PK vermogenswinst.
(ga er even vanuit dat niet de 150 PK motor erin gaat/past)
Hoe zit het dan met chiptuning? is dat wel gedoogd? Geeft toch ook een vermogenswinst van ongeveer 30 PK. Of nog meer :politie

Of is dat niet illigaal?

APK gaat in de toekomst nog wel kijken en meten met de OBD2. Zijn er in ieder geval wel mee bezig.
Chiptuning is momenteel wat lastig te controlleren, dus dat gedogen ze maar denk ik. Het blijft immers wel de zelfde motor als origineel en van buitenaf zie je dus geen wijzigingen

Hier in het rijk van de TUV moet je chiptuning wel in je kenteken opnemen, zo staat op mijn kenteken bewijs dat er chiptunig door ABT is toegepast en dat het vermogen daarmee op 92KW gekomen is.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie