Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Waarom heeft een California

vragen over de T4
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Waarom heeft een California

Bericht door pluuke »

Hoi Reny,

Ik heb deze foto op internet gevonden, is een foto van de originele Westfalia (Dometic) koelkast.

Ik neem aan dat de openingen met een slang verbonden zijn met een doorvoer in de vloer.
En dat in deze doorvoer ook het filter zit. (heb dat ook nog niet in het echt gezien).
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Waarom heeft een California

Bericht door Egbert&Manon »

pluuke schreef:Nog even on topic, zo ziet dat er dus uit :
Afbeelding
Dit is de onderzijde van de koelkast.
Het gedeelte waar de koelunit in zit.
Boven deze gaten zit de condersor met daarop de ventilator.

Je loopt een risico met het scheefhouden van deze unit!
Onderin de compressor zit olie voor de smering van de motor.
Door hem plat te leggen loopt deze olie via de kleppen in de leidingen.
Bij het rechtop zetten moet deze olie weer teruglopen.
Duurt enkele uren en dat gaat meestal goed.
Als de olie niet teruggelopen is en de compressor wordt gestart:
-kleppen kunnen beschadigen (=compressor overleden)
-olie wordt geperst naar het filter (kan verstopt raken)

Dit geldt trouwens ook voor een koelkast!

De oude koelkasten met Freon/R12 hadden hier minder last van, maar de huidige (energiezuinige) koelsystemen hebben hier regelmatig last van!

Zoveel mogelijk rechtophouden dus !!!!!!


Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Waarom heeft een California

Bericht door pluuke »

Hmmmm, ok, deze stond op Ebay en wordt als "Voll-funktionsfähig" aangeprezen.....dat is dus nog maar de vraag dan.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Waarom heeft een California

Bericht door Egbert&Manon »

Als je hulp nodig hebt met je koelkast, laat het maar weten!
Ik ben koelmonteur en heb mijn koelifornia calbox al eens gerestaureerd.
Tevens is Peter 887 ook koeltechneut en heeft Galore geholpen met de koelkast.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Waarom heeft een California

Bericht door pluuke »

Bedankt voor het aanbod !
Ik heb alleen nog geen ijskast, tenminste geen kompressor-uitvoering.
Heb nu een absorptiekoelkast.
Ben aan het overwegen om een kompressorkoelkast te gaan plaatsen.
Vandaar eerst aan het orienteren hoe de ventilatie is geregeld, wil absoluut geen roosters aan de buitenzijde.
Maar met een model à la Westfalia kan dat dus door de vloer :toppie
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Freestyle
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 feb 2009, 21:55
Locatie: Den Haag

Re: Waarom heeft een California

Bericht door Freestyle »

Naar aanleiding van dit topic ook maar eens onder de camper gekeken en op de plek van de koellbox kon ik geen luchtinlaat / uitlaat vinden. Er zitten daar 3 pijpjes waarvan ik er zeker weet 1 van de verswatertank en 1 van de vuilwatertank is. Die derde lijkt mij de overstort van de vuilwatertank. Kan het zijn dat dit bij de laatste generatie T4 california nog gewijzigd is?
VW California Freestyle 2003 - 2.5TDI 150pk
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Waarom heeft een California

Bericht door Egbert&Manon »

Pijpjes zie je ook niet, maar wel een schuin stuk metaalplaat.
Hier zitten de pijpen achter verscholen.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
kolebrie

Re: Waarom heeft een California

Bericht door kolebrie »

Hallo,

Ik ben niet opgeschoten met antwoorden over mijn compressor koelkast en het hoorbaar zoemend geluid dat hij maakt als hij aan de paal staat.


Ik zette de koelkast s'avonds van de paal af, vanwege het zoemend geluid, wilde namelijk niet de andere campinggasten uit hun nachtrust halen.

Maar dat is natuurlijk geen oplossing om telkens de stekker eruit te trekken.

Iemand idee wat je kunt doen aan het geluid of waar ik naar moet kijken.
Gebruikersavatar
Freestyle
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 feb 2009, 21:55
Locatie: Den Haag

Re: Waarom heeft een California

Bericht door Freestyle »

Nou ik heb het vandaag nog even aan een kenner gevraagd en wat blijkt: Bij de laatste generatie T4 california zitten er dus geen in- en uitlaat onder de wagen dus ook geen filters. De lucht wordt inderdaad via het rooster bij de bank de cabine ingeblazen.
VW California Freestyle 2003 - 2.5TDI 150pk
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Waarom heeft een California

Bericht door pluuke »

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

In de winter een voordeel, hoef je de standkachel niet aan te zetten...
(Ahum, hoef je ook niet hard te koelen)
Maar in de zomer wordt het dan toch wel heeel lekker warm !
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Waarom heeft een California

Bericht door Egbert&Manon »

kolebrie schreef:Hallo,

Ik ben niet opgeschoten met antwoorden over mijn compressor koelkast en het hoorbaar zoemend geluid dat hij maakt als hij aan de paal staat.


Ik zette de koelkast s'avonds van de paal af, vanwege het zoemend geluid, wilde namelijk niet de andere campinggasten uit hun nachtrust halen.

Maar dat is natuurlijk geen oplossing om telkens de stekker eruit te trekken.

Iemand idee wat je kunt doen aan het geluid of waar ik naar moet kijken.
De compressormotor heeft een variabel toerental.
Op de accu draait deze op +/-12,5 Volt.
Aan de paal krijgt hij zijn spanning van de acculader +/- 14,4 Volt.
Hogere spanning = hoger toerental = hogere brom
Dit geldt ook voor de condensorventilator.

Dat lijkt mij de meest logische verklaring.

Waarschijnlijk gaat er iets resoneren op het hoge toerental.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Waarom heeft een California

Bericht door repelsteeltje »

Freestyle schreef:Nou ik heb het vandaag nog even aan een kenner gevraagd en wat blijkt: Bij de laatste generatie T4 california zitten er dus geen in- en uitlaat onder de wagen dus ook geen filters. De lucht wordt inderdaad via het rooster bij de bank de cabine ingeblazen.
yep, bij het 2000 model is dit veranderd..... watertank in de kledingkast betekend geen gaten meer voor de koelkast. Goed ook, scheelt weer een paar doorvoeren in de bodem waar het standaard begint te rotten.....
kolebrie

Re: Waarom heeft een California

Bericht door kolebrie »

Egbert, bedankt voor je antwoord :zwaai
Plaats reactie