dennisvt4 schreef:ik heb veel pech gehad en dankzij een goeie kennis ben ik echt heel veel gemats, en als ik dan nog kijk wat het kost,
Kijk voor de gein eens wat het voor je eventueel volgende auto zou kosten om het zelfde te doen, vast goedkoper, maar nog steeds akelig duur, en dan moet je dus overwegen of dat verschil reden genoeg is om de investering in de staat van je auto als het ware weg te gooien om van voor af aan de risico's aan te gaan.
dennisvt4 schreef:
distrubutie kost inderdaad gauw 600 euro, bij een corsa toch heel veel minder zit gewoon minder op, en als je dat zelf doet is het een veel kleiner risico, een blok vind je wel weer voor paar honder euro,
Bij een distributiewissel hoeft je blok niet kapot geholpen te worden, eerst paar omwentelingen met de hand ronddraaien alvorens te starten. Dan voel je wel of ie eregens tegenaan komt. Verder is distributie vervangen bij een T4 TDI niet lastiger dan bij elke andere auto. Je moet alleen even wat info bij elkaar zoeken over wat er vervangen moet en wat hoe vast moet enzo. Enige extra puntje is dynamische afstelling van het inspuittijdstip, maar dat is ook niet zo moeilijk.
Vergis je overigens niet in de ellende die opel met diverse motoren in de distributie gehad heeft (waardoor voor die moten vaak een vervangingstermijn van 60.000 km geldt (en kost het dan per 100.000km nog steeds minder?) En zo zijn er wel meer merken met hun eigen minpuntjes.
dennisvt4 schreef:
aan de t4 zit zoveel dat nog kapot kan gaan wat simpel gezegd niet op de corsa en andere soort gelijke auto`s zit, de turbo, lmm, computers, de airco (goed die is niet noodzakelijk) maar zo zijn er toch veel dingen die echt duurder uitvallen, en gebruikt is alles van de t4 ook absurd duur
Ik weet niet hoe oud je je volgende auto wil kopen, maar computers zitten de laatste 10 a 20 jaar in zo goed als ELKE auto. Airco van een T4 is mijns inziens zeker niet storings gevoeliger dan die van andere merken en types, Turbo....kan inderdaad kapot, maar daar kun je zelf aan bijdragen om dat te voorkomen. De T4 standaard turbo is ook niet een onderdeel dat vaak stuk gaat.
LMM, oké die kan wel eens vaker stuk zijn, maar kost ook geen godsvermogen en is simpel zelf te vervangen.
Gebruikt is inderdaad lastiger te vinden en dus duur.... maar een tipje...de motor zit ook in de Volvo 850 tdi die onderdelen zijn vaak al goedkoper dan die van T4's...
dennisvt4 schreef:iets simpels als banden, de t4 weegt veel dus het slijt ook hard, nu heb ik een dure maat waarschijnlijk , maar voor een bandje ben je toch minimaal 100 euro kwijt daar koop ik al 3 kleine corsa banden voor (tegen inkoops prijs)
Banden zijn inderdaad duurder, maar voor 30 euro koop je ook geen fatsoenlijke band voor een kleine auto, dat kost ook snel 50-70 euro per stuk minimaal (voor de consument)
dennisvt4 schreef:en dan het sleutelen dat is toch ff wat anders je hebt toch met een andere techniek te maken in de t4, in weze is sleutelen ook sleutelen natuurlijk.
Dat ben ik dus niet met je eens, als je de techniek van de ene auto kunt begrijpen om er aan te sleutelen dan kun je dat ook met die van een T4 TDI, ZO geavanceerd is een T4 nou ook weer niet, eigenlijk is ie best eenvoudig kwa techniek. Misschien moet je je een keer in een bepaald stuk verdiepen en wat info en tips inwinnen voor je er aan begint, maar het is allemaal best te doen en ook niet absurd veel heel speciaal gereedschap nodig, zeker niet voor gewoon onderhoud.
dennisvt4 schreef:dit zijn natuurlijk de nadelen, we hadden de bus genomen voor de voordelen, de ruimte , het rijdt toch super, toch redelijk zuinig en je kan er makelijk met ze vijfen in
Tja uuiteindelijk moet je de keuze zelf maken, maar als je de ruimte vaak benut kan een kleine auto vies tegen gaan vallen. Een T4 zal altijd duurder zijn dan een corsa, uiteraard, is ook drie keer zoveel auto ongeveer
Wat ik bedoel te zeggen is dat je je niet blind moet staren op de zo ontzettend veel lagere onderhoudskosten want dat zou dan best nog eens tegen kunnen vallen.
Neem rustig de tijd om e.e.a eens na te zoeken en vragen over wat het verschil in kosten nu werkelijk zal zijn, en of je al die reparaties die je al gehad hebt zomaar weg wil gooien om ze eventueel bij de volgende auto weer tegen te komen..........
Later terug naar een T4 gaan is per definitie duurder dan je eigen T4 blijven rijden.
Succes en sterkte met je beslissing
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon