Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

wat leverd een t4 tdi bj96 nog op

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: wat leverd een t4 tdi bj96 nog op

Bericht door Pascal-141 »

dennisvt4 schreef:
Roger B. schreef:Zeker weten!

maar is wegdoen niet duurder dan houden (als dat de reden van wegdoen is) als je veel afschrijft en dus veel moet bijleggen voor een andere auto, dan kun je je afvragen of blijven rijden niet goedkoper is................Nu heb je veel gerepareerd, bij de volgende auto moet je maar hopen dat het niet van voren af aan gaat beginnen............
roger het wegdoen zal zeker duurder zijn , dat is niet de reden om hem weg te doen, maar een klein auto`tje bv een opel corsa ofzo is echt veel goedkoper rijden als ik kijk wat het onderhoud en reparties doet heb je bij een t4 6a700 euro voor een beurtje , daar koop je dan weer een corsa voor

het geld wat erin zit ben je al kwijt, het blijven rijden is dus ook duurder want 110 euro wegenbelasting 50 euro verzekering

een corsa (als voorbeeld he) kost 14 euro en dan de verzekering 15 euro ofzo die doe ik niet al risk, en het sleutelen doe ik dan ook zelf wel weer meer

maar ik ga zeker niet in een emotionelebui de bus verkopen want dan weet ik zeker dat ik spijt krijg
6-700eur voor een onderhoudsbeurt ? Wow , gebruiken ze in jouw garage gouden sleutels of zo ?
Voor 600eur heb je hier een distributieriemwissel met groot onderhoud erbij enz ...

Het valt me wel steeds op dat Nederland toch veel duurder uitkomt ivm prijzen voor onderhoud enz . Het valt me ook wel op (heb zelf nog in Nederland gewoond) dat die garages allemaal van die gladgestreken verkopers met maatpak en das hebben rondlopen . In Belgie vind je dat amper , daar kom je vaak nog de 'baas' van de garage tegen in zijn vuile overall die zo ook nog even snel de verkoop doet en de vrouw van de baas neemt dan de telefoon op en doet de papierwinkel . :knipoog
Wel , volgens mij betalen jullie toch netjes het loon erbij van die maatpak-verkopers hoor. :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: wat leverd een t4 tdi bj96 nog op

Bericht door frank884 »

pascal: in dat soort garage's kom ik nooit
want ik heb een hekel aan die "kontenkruipers" met hun sjieke pakjes en als je dan wat technisch vraagt dan is hun hoofd helemaal leeg behalve kopje koffie en financiering anders weten ze vaak niks.

Een verkoper dat moet eigenlijk iemand zijn die jaren zelf heeft gesleuteld bij een bedrijf
en op leeftijd 55+ wat rustiger aan kan doen
als chef monteur of als verkoper

ook die grote glazen showrooms enz enz dat soort bedrijven komen allemaal nu het wat minder gaat
flink op de koffie
auto's kunnen goed buiten staan ze hebben allemaal een dak
en dat kan allemaal van de prijs af ten gunste van de klant en ook iets voor de marge van het garage bedrijf
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: wat leverd een t4 tdi bj96 nog op

Bericht door Roger B. (11)61 »

Allereerst even over de garages... We kunnen wel allemaal de schuld bij de garagisten leggen dat die panden zo duur en sjiek zijn enzo, maar veelal zijn het de eisen die de importeur aan zijn dealer stelt die zorgen dat die dealer voor de keuze staat:

Bouw een sjiek duur pand met prestige-uitstraling en dito personeel of raak je dealerschap kwijt.

Maar Dennis, waarom zou je wel aan een kleine auto als een corsa zelf sleutelen, maar niet aan je T4, als je het zelf kunt (en als je een corsa oid kunt onderhouden kun je ook een T4 onderhouden) bespaart dat voor beide auto's geld, de tijd kost veelal evenveel.


Onderdelen voor een T4 zijn niet zo gek veel duurder dan die van een golf of polo denk ik. Opel zal iets goedkoper zijn, maar hoor ook heel vaak dat dingen daar vaker stuk gaan.... Ik weet niet o onderhoudskosten zo ver uit elkaar liggen bij diverse auto's.
Dat jij nou toevallig de afgelopen tijd veel kosten gehad hebt, is deels pech, deels leeftijd, maar je hebt die reparaties achter de rug....bij een nieuwe auto begin je weer van voren af aan..................................
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: wat leverd een t4 tdi bj96 nog op

Bericht door dennisvt4 »

ik heb veel pech gehad en dankzij een goeie kennis ben ik echt heel veel gemats, en als ik dan nog kijk wat het kost, :ie

distrubutie kost inderdaad gauw 600 euro, bij een corsa toch heel veel minder zit gewoon minder op, en als je dat zelf doet is het een veel kleiner risico, een blok vind je wel weer voor paar honder euro,

aan de t4 zit zoveel dat nog kapot kan gaan wat simpel gezegd niet op de corsa en andere soort gelijke auto`s zit, de turbo, lmm, computers, de airco (goed die is niet noodzakelijk) maar zo zijn er toch veel dingen die echt duurder uitvallen, en gebruikt is alles van de t4 ook absurd duur

iets simpels als banden, de t4 weegt veel dus het slijt ook hard, nu heb ik een dure maat waarschijnlijk , maar voor een bandje ben je toch minimaal 100 euro kwijt daar koop ik al 3 kleine corsa banden voor (tegen inkoops prijs)

en dan het sleutelen dat is toch ff wat anders je hebt toch met een andere techniek te maken in de t4, in weze is sleutelen ook sleutelen natuurlijk.


dit zijn natuurlijk de nadelen, we hadden de bus genomen voor de voordelen, de ruimte , het rijdt toch super, toch redelijk zuinig en je kan er makelijk met ze vijfen in


oja en over die tip die eerder voorbij kwam, de bus gaat nu echt niet zomaar in een opwelling weg

en het verzekeren valt trouwens wel mee die kost nogrond de 40 , en daarbij is de bus getaxeerd, en dat is gedaan omdat ik geen 7000 euro heb als ie total loss is en een klein auto`tje haal je nog wel als er wat gebeurd
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: wat leverd een t4 tdi bj96 nog op

Bericht door Roger B. (11)61 »

dennisvt4 schreef:ik heb veel pech gehad en dankzij een goeie kennis ben ik echt heel veel gemats, en als ik dan nog kijk wat het kost, :ie
Kijk voor de gein eens wat het voor je eventueel volgende auto zou kosten om het zelfde te doen, vast goedkoper, maar nog steeds akelig duur, en dan moet je dus overwegen of dat verschil reden genoeg is om de investering in de staat van je auto als het ware weg te gooien om van voor af aan de risico's aan te gaan.
dennisvt4 schreef: distrubutie kost inderdaad gauw 600 euro, bij een corsa toch heel veel minder zit gewoon minder op, en als je dat zelf doet is het een veel kleiner risico, een blok vind je wel weer voor paar honder euro,
Bij een distributiewissel hoeft je blok niet kapot geholpen te worden, eerst paar omwentelingen met de hand ronddraaien alvorens te starten. Dan voel je wel of ie eregens tegenaan komt. Verder is distributie vervangen bij een T4 TDI niet lastiger dan bij elke andere auto. Je moet alleen even wat info bij elkaar zoeken over wat er vervangen moet en wat hoe vast moet enzo. Enige extra puntje is dynamische afstelling van het inspuittijdstip, maar dat is ook niet zo moeilijk.

Vergis je overigens niet in de ellende die opel met diverse motoren in de distributie gehad heeft (waardoor voor die moten vaak een vervangingstermijn van 60.000 km geldt (en kost het dan per 100.000km nog steeds minder?) En zo zijn er wel meer merken met hun eigen minpuntjes.
dennisvt4 schreef: aan de t4 zit zoveel dat nog kapot kan gaan wat simpel gezegd niet op de corsa en andere soort gelijke auto`s zit, de turbo, lmm, computers, de airco (goed die is niet noodzakelijk) maar zo zijn er toch veel dingen die echt duurder uitvallen, en gebruikt is alles van de t4 ook absurd duur
Ik weet niet hoe oud je je volgende auto wil kopen, maar computers zitten de laatste 10 a 20 jaar in zo goed als ELKE auto. Airco van een T4 is mijns inziens zeker niet storings gevoeliger dan die van andere merken en types, Turbo....kan inderdaad kapot, maar daar kun je zelf aan bijdragen om dat te voorkomen. De T4 standaard turbo is ook niet een onderdeel dat vaak stuk gaat.
LMM, oké die kan wel eens vaker stuk zijn, maar kost ook geen godsvermogen en is simpel zelf te vervangen.

Gebruikt is inderdaad lastiger te vinden en dus duur.... maar een tipje...de motor zit ook in de Volvo 850 tdi die onderdelen zijn vaak al goedkoper dan die van T4's...
dennisvt4 schreef:iets simpels als banden, de t4 weegt veel dus het slijt ook hard, nu heb ik een dure maat waarschijnlijk , maar voor een bandje ben je toch minimaal 100 euro kwijt daar koop ik al 3 kleine corsa banden voor (tegen inkoops prijs)
Banden zijn inderdaad duurder, maar voor 30 euro koop je ook geen fatsoenlijke band voor een kleine auto, dat kost ook snel 50-70 euro per stuk minimaal (voor de consument)

dennisvt4 schreef:en dan het sleutelen dat is toch ff wat anders je hebt toch met een andere techniek te maken in de t4, in weze is sleutelen ook sleutelen natuurlijk.
Dat ben ik dus niet met je eens, als je de techniek van de ene auto kunt begrijpen om er aan te sleutelen dan kun je dat ook met die van een T4 TDI, ZO geavanceerd is een T4 nou ook weer niet, eigenlijk is ie best eenvoudig kwa techniek. Misschien moet je je een keer in een bepaald stuk verdiepen en wat info en tips inwinnen voor je er aan begint, maar het is allemaal best te doen en ook niet absurd veel heel speciaal gereedschap nodig, zeker niet voor gewoon onderhoud.
dennisvt4 schreef:dit zijn natuurlijk de nadelen, we hadden de bus genomen voor de voordelen, de ruimte , het rijdt toch super, toch redelijk zuinig en je kan er makelijk met ze vijfen in
Tja uuiteindelijk moet je de keuze zelf maken, maar als je de ruimte vaak benut kan een kleine auto vies tegen gaan vallen. Een T4 zal altijd duurder zijn dan een corsa, uiteraard, is ook drie keer zoveel auto ongeveer :knipoog

Wat ik bedoel te zeggen is dat je je niet blind moet staren op de zo ontzettend veel lagere onderhoudskosten want dat zou dan best nog eens tegen kunnen vallen.

Neem rustig de tijd om e.e.a eens na te zoeken en vragen over wat het verschil in kosten nu werkelijk zal zijn, en of je al die reparaties die je al gehad hebt zomaar weg wil gooien om ze eventueel bij de volgende auto weer tegen te komen..........

Later terug naar een T4 gaan is per definitie duurder dan je eigen T4 blijven rijden.

Succes en sterkte met je beslissing
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: wat leverd een t4 tdi bj96 nog op

Bericht door Pascal-141 »

@ Dennisvt4 =
Op de Kombi-Nation meeting van vorige maand , stond er een T4 (2.5TDI) met bijna 1.100.000km !
De brave man van deze T4 had hem gekocht toen er 980.000km op de teller stond , en hij had er nu dus nog een dikke 100.000 km bijgedraaid !
De komplete onderhoudshistorie (incl. reparaties) had hij van de eerste eigenaar erbij gekregen .
Er zat nog maar de 2e koppeling in , motor en versnellingsbak waren nog nooit vervangen , ook nog niet kapot geweest , alleen het periodiek onderhoud.
Hij had die T4 van een reisbureau gekocht , die er luchthaven vervoer mee deed.
Die hadden zo 4 T4's lopen , allemaal met +/- 1.000.000km , en 1 T4 (in 150PK versie) met 650.000km .

Dus , jij hebt met jouw T4 (230.000km) nog heel wat reserve :yes :toppie :knipoog
Gewoon die T4 bijhouden ... Je gaat er toch zoveel spijt van hebben als die weg is ... :lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: wat leverd een t4 tdi bj96 nog op

Bericht door dennisvt4 »

ik weet ook dat ik er 100 procent spijt van zal krijgen

vooralsnog gaat ie ook niet weg, heb geen zin in om zoveel euro in een jaar tijd weg te gooien, maar ik zal toch reeel moeten blijven en kijken op termijn hoe ik het moet gaan doen allemaal

maar het blijft heel moeilijk omdat het toch duurder rijden is , en ik niet zeker weet of ik de ruimte straks nog nodig heb, al zal het altijd handig zijn natuurlijk
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Charles 1065
Berichten: 1061
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
Locatie: Silvolde

Re: wat leverd een t4 tdi bj96 nog op

Bericht door Charles 1065 »

Heel verstandig Dennis! Ik heb een jaar gezocht om weer een goede te vinden binnen mijn budget, en naar mijn smaak! Weet wat je weg doet zoiets moois heb je niet zo snel terug!
Praat uit ervaring T4 rijden blijft voor mij hetzelde als Harley rijden een PASSIE!! :zwaai

Veel wijsheid groet Charles :yes
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 aug 2008, 15:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: wat leverd een t4 tdi bj96 nog op

Bericht door Reny »

Harley rijden een PASSIE!! :yes :toppie
Helemaal eens :lach
fotogalerij 1120
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: wat leverd een t4 tdi bj96 nog op

Bericht door Roger B. (11)61 »

een medewerker van de Landrover Importeur vertelde mij eens dat zij Landrover als de 4-wielige harley zagen....
Harley is geen motor, Harley is A way of Life, en dat gold in hun ogen ook voor Landrover, Landrover isn't just a 4x4, it's a way of life!


en in zekere zin geld dat ook voor de T4 liefhebber, die ziet zijn T4 niet als "busje" maar als zijn way of life
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie