Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

motor gemold

vragen over de T4
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: motor gemold

Bericht door kroonhome »

Beste Roger,

Ik ken dat gevoel :muur , heb ik gehad bij mijn VW Passat destijds. Toen gebeurde dat met stationair toerental (doorgeslagen distributie riem), gevolg 20 gebroken of kromme klepstelen. Bij jouw is het misschien een ander verhaal :groteogen omdat toen de motor nog draaide en geen trekkracht had je nog geen tikken of ander onheil te horen was. De oorzaak kan de waterpomp zijn die is vastgelopen en zo de distributieriem heeft vernield. Ik denk dat het advies van Oskar 725 nog niet zo gek is. Anders wordt het een cilinderkop revisie wat al gauw op € 2.500,- uit komt met uit- en inbouwen erbij.
Veel sterkte, misschien valt de schade mee. :werkaanT4

Groetjes,
Arjan
:ikrij
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
Elan
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 feb 2009, 20:05
Locatie: Dongen

Re: motor gemold

Bericht door Elan »

Roger, we hebben het laatst nog ergens off-topic besproken; een motor van een Volvo 850TDI.
Zag er al een voor 850 euro. Misschien een tip? Na 2 min. zoeken gevonden:

http://www.getparts.nl/detail.asp?id=2920
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: motor gemold

Bericht door Harry 341 »

5 jaar geleden op de terugweg van de Belgié meeting brak bij mij de distributiesnaar....en dat bij 100 km/h.
De volgende dag zijn alle snaren vervangen,ook de waterpomp.Dit door een echte wjw ler uit het hoge noorden.
's avonds de motor rond gedraaid....vervolgens met de ogen ten hemel gericht gestart....en lopen!Totaal geen schade!
Heb er inmiddels weer 80.000 mee gedraaid.Over een paar weken gaat alles er weer nieuw op.Kost 300 euri!

grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: motor gemold

Bericht door Roger B. (11)61 »

Dank voor alle medeleven.

Uiteraard (zoals sommigen weten heb ik een monteursopleiding gehad en kan en doe ik zoveel mogleijk zelf aan mijn auto's) gaat ie niet naar de garage voor het sleutelwerk, dat doe ik wel zelf. (ik verdien geen 80-100 euro per uur wat sommige werkplaatsen wel tellen, dus zelf doen en eigen werk (voor zover dit mogelijk is) uitstellen is goedkoper.

Ik wil inderdaad EERST de riem er helemaal afhalen, dan kijken of de nokkenas nog normaal wil draaien (zorgen dat de zuigers halverwege staan) Dan de riem weer op juiste timing erop en kijken of ie wil ronddraaien zonder zuigers tegen kleppen te drukken enzo, en dan op hoop van zegen de sleutel weer omdraaien.

Ik ben er bang voor want ik vermoed dat het afslaan door raken van kleppen gekomen is, maar niet geschoten is altijd mis.

Ik had inderdaad ook al de volvo TDI in mijn achterhoofd, omdat dat ook een ACV is, alleen geen idee hoeveel daar daadwerkelijk anders aan is, dat blok moet toch in een lagere motorruimte passen dan bij een T4.

De riem lijkt niet gebroken, alleen half zo breed en richting het blok opgeschoven (dat moet toch ook een reden hebben dat zoiets gebeurd) Altijd een geruststelling voor jezelf dat je niet de laatste bent geweest die de riem gemonteerd heeft ;-) bij mij was dat de plaatselijke VW dealer, ik heb de riem destijds vervangen omdat de stukjes van de trillingsdemper er flink langs gesmeerd waren, maar achteraf bleek de oude riem al 1 tandje verkeerd gelegen te hebben..... Ik heb de nieuwe gemonteerd met de kruk- en nokkenas in de zelfde stand, liep niet echt lekker, geen zin, tijd en was koud, dus ding bij de dealer gedumpt om distributie op tijd te zetten, dat is nu 2 jaar en 40.000 kilometer geleden.

De waterpomp zit er pas 40.000 in, mag hopen dat een nieuwe waterpomp langer volhoudt.

ga vandaag op onderzoek uit, maar zoals altijd komt alles te gelijk, eergisteravond bleek dat we geen waterdruk meer hadden, gisteren de buispomp uit de bron getrokken....Ook dood, dus vandaag EERST zorgen voor nieuwe bronpomp zodat we weer water uit de kraan krijgen.......
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Charles 1065
Berichten: 1061
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
Locatie: Silvolde

Re: motor gemold

Bericht door Charles 1065 »

Vervelend Roger, de wet van Murphy, gaat er eenmaal iets kapot dan....!
Hoop dat je de boel weer snel aan de praat hebt!
Succes, Groet Charles :T44EVER
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: motor gemold

Bericht door Roger B. (11)61 »

Pomp voor waterput is besteld, bij de opvoerhoogte die wij nodig hebben levert ie nog steeds 6 kuub per uur :lach kan de tuinslang er tenminste ook aan :yes 268 euro viel me uiteindelijk nog mee (de oude deed nog geen kuub per uur bij onze opvoerhoogte, en de vervanger van die (grundfospomp) kost nu 780 euro)

Ik heb vandaag met Pascal gebeld en hij heeft die motor voor me, Peter (Multivan Generation) is voor me gaan proefrijden en het lijkt een goed blokkie te zijn...... DUS Pascal, haal 'm er maar uit, hij is verkocht :zwaai

Als alles naar plan verloopt zondag en maandag alles uit mijn bus rammen, en maandag einde van de dag bij Pascal die motor ophalen....
Dinsdag beginnen met de inbouw en als alles heel erg mee zit woensdag met eigen auto aan het werk (maar dat zal wel niet, wil nog wat dingen meteen doen aan die "nieuwe" motor, zoals meteen nieuwe distributieriem, vacuumpompje, olie en filter, inlaattraject reinigen en EGR afblinden...............

dus zal tussen het werken door van de week nog wel druk zijn ermee.......
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Charles 1065
Berichten: 1061
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
Locatie: Silvolde

Re: motor gemold

Bericht door Charles 1065 »

Ik heb vandaag met Pascal gebeld en hij heeft die motor voor me, Peter (Multivan Generation) is voor me gaan proefrijden en het lijkt een goed blokkie te zijn...... DUS Pascal, haal 'm er maar uit, hij is verkocht


Prettig te lezen wat weet je wellers voor elkaar betekenen, een echte hechte club in deze zware tijd! Chapeau :T44EVER :driveT4 :T54LIFE :driveT5 :yes
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: motor gemold

Bericht door Roger B. (11)61 »

zeker weten! In zijn algemeenheid is dit een behulpzaam forum waar iedereen graag zijn best doet een idee of handje bij te steken om iemand met een vraag en/of probleem te helpen.

Pascal is :yes :toppie omdat ie voor een echte WJW-prijs die motor te koop heeft, en hem ook nog snel voor me kan en wil uitbouwen, wederom, chapeau Pascal, hartelijk dank!

Peter is :yes :toppie omdat ie vrijwillig uit eigen beweging aanbood om bij Pascal langs te gaan om te rijden met de motor (ik woon 150-200 km enkele reis verder van Pascal dan Peter gok ik zo) Daarnaast is Peter iemand die altijd klaar staat om WJW-ers te helpen, hij komt er zelfs vanuit zeeland voor naar Duitsland toe :nuts (heb hem al vaker gezegd dat ie gek is) :zwaai
Ook voor jou Peter: Chapeau en hartelijk dank.

Ben nog wel even zoet ermee, zal wel volgend weekend worden voor alles weer rijdend is.... maar denk dat dit financieel en technisch een perfecte oplossing is voor mijn distributiecrash.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: motor gemold

Bericht door Pascal-141 »

Roger B. schreef:zeker weten! In zijn algemeenheid is dit een behulpzaam forum waar iedereen graag zijn best doet een idee of handje bij te steken om iemand met een vraag en/of probleem te helpen.

Pascal is :yes :toppie omdat ie voor een echte WJW-prijs die motor te koop heeft, en hem ook nog snel voor me kan en wil uitbouwen, wederom, chapeau Pascal, hartelijk dank!

Peter is :yes :toppie omdat ie vrijwillig uit eigen beweging aanbood om bij Pascal langs te gaan om te rijden met de motor .....
Roger ,graag gedaan hoor .
Leuk dat ik je er uit de nood kan mee helpen :zwaai
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: motor gemold

Bericht door pluuke »

Roger B. schreef:(heb hem al vaker gezegd dat ie gek is)
:lach Ben ik toch niet de einige..... :bifun

Zonder dollen, super actie natuurlijk, geweldig.
Enneh, die Peter, zijn bereidheid kent geen of nauwelijks grenzen :toppie :toppie :toppie

Maar snap nog even niet dat je het andere blok al hebt gekocht, terwijl je eigen blok nog niet open is ?
Laatst gewijzigd door pluuke op 18 sep 2009, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: motor gemold

Bericht door matje86 »

WAT 200 km enkele reis??????
is dat ver of zo?
wij rijden :driveT4 :lach
ps bij jullie is 200 km rijden 2 uur
hier is 200 km 8 uur file :bifun :bifun
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: motor gemold

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik krijg de motor niet met de hand rond, DUS kleppen tegen zuigers, en als je dat GOED wil repareren.....zuigers eruit, laten checken, drijfstanglagers vernieuwen, koprevisie... kortom veel tijd en veel geld. Bovendien weet ik de oorzaak niet van het verlopen van de riem (de riem is voor de helft weggesleten en zit zeg maar tegen de motor aan gelopen op de helft van de riemwielen. Het wegslijten van de riem zal ook zijn invloed gehad hebben op heet materiaal waar ie tegenaan gelopen is, dit goed repareren kost ook extra geld...

Nu heb ik welliswaar een andere motor waarvan ik ook niet weet wat het verleden exact is, maar die heeft pakweg de helft gelopen van wat de mijne achter de uitlaat heeft. Daarnaast kan ik van mijn motor de turbo, inspuitpomp en nog wat andere delen verkopen, met wat mazzel kost me de grap uiteindelijk nog geen 750 euro totaal. voor bijna 2 ton minder gelopen vind ik dat een mooie deal

en Matje,
ik moet naar Pascal pakweg 2 uur en 45 minuten rijden, Peter een uurtje (scheelt dus ruim 3 uur heen en terug samen)

Ik zou in principe de motor gewoon gaan halen, (ik geloof Pascal wel als ie zegt dat de motor goed is) Ik had Peter aan de telefoon en die bood aan om gisteravond even met de auto te gaan rijden en te kijken hoe de motor is.... nou, dan heb je twee man die zeggen dat ie goed is, dan ga ik er vanuit dat ik een goede motor koop.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: motor gemold

Bericht door matje86 »

MOOI HE zoo,n :wjw cluppie
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: motor gemold

Bericht door Roger B. (11)61 »

:yes zoals ik al zei ZEKER WETEN :toppie
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: motor gemold

Bericht door pluuke »

Klinkt als een hele logische afweging Roger, TOP :toppie
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Plaats reactie