Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

starten

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: starten

Bericht door Harry62 »

Roger B. (11)61 schreef:ff voor mijn idee... hoe werkt het?

druk knop in en laat los = contact, druk knop in en houd vast zou starten zijn en als motor loopt knop indrukken is uitzetten?
Het is een momentschakelaar.
Zo gauw je er op drukt (vasthouden tot de motor aanslaat) geeft hij contact via eerste (87s) en tweede relais (87a) in rust > motor start > knop los
Volgende fase> motor loopt en dynamo geeft een spanning af. Spanning gaat naar eerste (85) en tweede relais (85) en onderbreekt (beveiligd) start circuit.

Om de motor stil te zetten druk je weer op de knop> stroom loopt nu via eerste relais (87) en stuurt derde relais (85) aan
deze onderbreekt de stroom naar de dieselpomp (87a) en/of de motorcomputer. Gelijk stuurt deze een stuurstroom naar de eerste relais (85).
deze blijft zolang je de knop nu indrukt, om de motor te stoppen, geactiveerd. Anders zou de motor weer starten! (wegvallen stroom dynamo)

Als je de knop dan weer loslaat staat alles weer in de beginstand.

Ik heb geen (duur) teken programma meer dus moest ik de relais zelf aanmaken in korte tijd.
Vandaar dat het wat raar lijkt. Alhoewel de meeste de getallen op de relais' toch wel uit het hoofd kennen.
Als er behoefte aan is zou ik nog een keer een uitgebreider schema maken.
Of misschien zitten er bij ons het forum nog handige Harry's die dit beter kunnen uitwerken.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: starten

Bericht door Roger B. (11)61 »

maar geen optie "op contact" voor het voorgloeien dus? (dan heb je er met een 1,9 niet zo veel aan lijkt me)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: starten

Bericht door Harry62 »

Die optie gebruik je door met je sleutel de auto op contact te zetten :klappen

Je zou kunnen overwegen om een relais aan te laten sturen door het voorgloeilampje.
Lampje uit > relais geeft stroom door naar de startmotor.

Moet je alleen in het geval van een 1.9 wel lang het knopje vasthouden :bifun
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: starten

Bericht door Roger B. (11)61 »

dan is het enige dat de knop dus doet starten (en voorkomen dat er gestart wordt met lopende motor)...zie dan helemaal geen voordeel (sowieso al niet omdat je nog steeds ter beveiliging iets met een slot moet doen.)

en dan is ie wellicht zelfs wat uitgebreid (immers, stoppen kun je dan ook gewoon doen door van contact te draaien....)

als ik je schema goed overgenomen heb is dit de iets inzichtelijkere versie: (aangenomen dat waterval schema's gelezen kunnen worden)
startknopschemaharry62.jpg
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: starten

Bericht door Harry62 »

Je moet het ook zien als gadget.
Het heeft meerwaarde voor de gene die zoiets wil hebben.

En de betrouwbaarheid komt van de gene die het in elkaar knutselt.
Hoe meer aandacht/nauwkeurigheid hoe betrouwbaarder
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: starten

Bericht door Roger B. (11)61 »

stroomkringschema hoeft niet opgebouwd te zijn zoals een waterval schema, een waterval schema (zoals VW ze ook in hun documentatie gebruikt) heeft de plus aansluitingen boven en onderaan een massa, componenten worden daartussen getekend, en het schema horizontaal in kolommen opgedeeld (met verwijzigen naar kolommen op andere bladzijden waar nodig)

Een stroomkringschema is een electrisch schema, hoeft niet persé via het waterval-principe weergegeven te zijn, zoiets:
Afbeelding
kan bijvoorbeeld ook als stroomkringschema aangeduid zijn
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: starten

Bericht door Harry62 »

Heb hem nu op de 'VW' manier getekend.
Met als extra een voorgloei omderbreking er tussen.

Je ziet wel dat het steeds wat gecompliseerder wordt
Bijlagen
start-stop-knop2.JPG
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: starten

Bericht door Roger B. (11)61 »

Bij de jongere TDI's opletten dat de voorgloeilamp middels CANBUS aangestuurd wordt. daar werkt dit dus niet (misschien dat het kan als je IN het kombiinstrument bij het voorgloeilampje aftakt) omdat je de spanning van het voorgloeilampje gebruikt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: starten

Bericht door Harry62 »

Is ook alleen bedoeld voor de 1.9 en misschien de 2.4.
TDI zal alleen bij extreem koud weer voorgloeien.

Je zou het ook met een tijdrelais kunnen doen. Instellen op 20 seconden ofzo.

Waar teken jij de schema's mee Roger? had eerder nog wel autocad maar doe het nu met
een gratis demo versie van DesignWorks lite 4.0
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: starten

Bericht door rick_k »

En een PLC gebruiken??

mvg Rick
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: starten

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik teken (heel verkeerd) in photoshop CS2
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: starten

Bericht door repelsteeltje »

Harry62 schreef:Voor degene die het wel leuk vinden en van een beetje uitdaging houden hierbij een schema.

Je hebt nodig :
- 1 moment schakelaar (naar keuze)
- 4 maal relais met 5 pootjes (Maak/breek relais) (Relais 2 Part 8)
- 1 diode


De vierde relais heb ik later bedacht ivm met het snelle laden van de nieuwere dynamo's
Tevens is het makkelijker als je motor niet zo snel aanslaat, kun je door starten.


Ik wil er wel bij vermelden dat gebruik van het schema en het in elkaar knutselen op eigen risico is.
Fouten zijn voorbehouden omdat ik het oude werkende schema niet meer heb en dit vanavond, uit mijn
hoofd, in elkaar geknutselt heb.

ik houd wel van uitdaging, als jij die 30 jaar oude knop met kabels en stangen in je T4 TDI aan het werk krijgt vind ik dat zeker een knap stukje werk. :klappen
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: starten

Bericht door Roger B. (11)61 »

??
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie