Het is een momentschakelaar.Roger B. (11)61 schreef:ff voor mijn idee... hoe werkt het?
druk knop in en laat los = contact, druk knop in en houd vast zou starten zijn en als motor loopt knop indrukken is uitzetten?
Zo gauw je er op drukt (vasthouden tot de motor aanslaat) geeft hij contact via eerste (87s) en tweede relais (87a) in rust > motor start > knop los
Volgende fase> motor loopt en dynamo geeft een spanning af. Spanning gaat naar eerste (85) en tweede relais (85) en onderbreekt (beveiligd) start circuit.
Om de motor stil te zetten druk je weer op de knop> stroom loopt nu via eerste relais (87) en stuurt derde relais (85) aan
deze onderbreekt de stroom naar de dieselpomp (87a) en/of de motorcomputer. Gelijk stuurt deze een stuurstroom naar de eerste relais (85).
deze blijft zolang je de knop nu indrukt, om de motor te stoppen, geactiveerd. Anders zou de motor weer starten! (wegvallen stroom dynamo)
Als je de knop dan weer loslaat staat alles weer in de beginstand.
Ik heb geen (duur) teken programma meer dus moest ik de relais zelf aanmaken in korte tijd.
Vandaar dat het wat raar lijkt. Alhoewel de meeste de getallen op de relais' toch wel uit het hoofd kennen.
Als er behoefte aan is zou ik nog een keer een uitgebreider schema maken.
Of misschien zitten er bij ons het forum nog handige Harry's die dit beter kunnen uitwerken.