Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vermogen soms plotseling weg, foutcode 00550

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Vermogen soms plotseling weg, foutcode 00550

Bericht door Roger B. (11)61 »

nog even opgezocht hoe het nu exact werkt.....

de verstelling van het inspuitbegin wordt middels een veer in een bepaalde positie gehouden, een zuigertje drukt tegen deze veer met op druk gezette diesel. De druk neemt toe, en de zuiger drukt tegen de veer in en versteld zo het inspuitbegin.

De druk wordt geregeld middels een pulserende magneetklep. dus ja het is toch een klep, maar uiteindelijk verstel je door drukmodulatie middels die klep het inspuitbegin. (en niet doordat die klep diesel doorlaat of niet en daarmee het inspuittijdstip direct bepaald)

Het hoeft dus niet persé de klep te zijn die een probleem in je inspuittijdstip veroorzaakt, dat veertje kan stuk zijn of ergens lekkage in dat deel van de pomp (inwendig)

Ik blijf er bij, een verdelerpomp (zoals de bosch die op een T4 TDI zit) is heel gevoelige techniek waarbij je heel snel de fout in gaat en zelf niet de apparatuur hebt om het na montage allemaal weer goed af te stellen.

Ik kreeg van de dealer destijds ook te horen dat de pomp stuk was, bij demontage draaide een door een voorganger ACHTERLIJK vast gedraaide inspuitleiding de aansluiting uit de pomp, voor de zekerheid toen toch maar een andere gehaald, gebruikte, voor dik 300 euro. Gemonteerd, en mijn inspuittijdstipprobleem was nog steeds niet opgelost (later dus dat kabelboomprobleem ontdekt)

Ik heb toen ook nagevraagd, maar je gaat bij een bosch dienst al snel de 500 euro voorbij als je pomp open moet voor diagnose
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
GZT4
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jan 2010, 09:09

Re: Vermogen soms plotseling weg, foutcode 00550

Bericht door GZT4 »

Bedankt voor alle info mbt de pomp, ik ben in ieder geval weer een hoop wijzer.
Gezien de mogelijkheid dat deze eventueel de storing veroorzaakte heb ik de auto afgelopen week bij de plaatselijke VW dealer gezet ter onderzoek en reparatie.
Het bleek al snel dat de storingscode werd veroorzaakt door twee dingen:
de pomptiming klopte niet (meer) en is weer op tijd gezet
de luchtmassameter bleek toch ook stuk dus ook vervangen.

Auto trekt en doet het weer als voorheen, dus probleem opgelost. :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Vermogen soms plotseling weg, foutcode 00550

Bericht door Roger B. (11)61 »

mooi dat alles weer naar behoren werkt :toppie
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Vermogen soms plotseling weg, foutcode 00550

Bericht door René »

In ieder geval bedankt voor de terugkoppeling.
en natuurlijk mooi dat alles weer naar behoren werkt.

René
Plaats reactie