Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

bus kapot wat nu???

vragen over de T4
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: bus kapot wat nu???

Bericht door bartt4 »

verstuivers wil mij ook niet aan. Al zou je de diesel er zo in doen loopt een 1.9 nog gewoon. Wat heeft de bus gedraaid? Lijkt mij ook een timing probleem, of gloei probleem.
Krukas polie niet uitgesleten? Hebben ze de riem al gecontroleerd of die op tijd staat?
RUBBEREXPRESS
kempkens
Berichten: 136
Lid geworden op: 18 jan 2010, 23:33
Locatie: duitsland

Re: bus kapot wat nu???

Bericht door kempkens »

de bus heeft 200 000km gedraaid
de gloeibougies zijn alle 4 4 maand geleden vernieuwd
nieuw filter gezet en vele slangen nu vernieuwd met nieuw b filter
aan de brandstofleiding te zien blijft de druk ook behouden na lang staan
zit zo te zien geen lucht in
nu starte hij bij koude motor erg slecht maar na lang doorstarten loopt hij wel en dan ook zoals normaal
als de motor warm is is starten ook geen probleem.
nu spoten ze bij koude motor er wat remmenreiniger in de inlaat en hij liep en blijft normaal lopen
bij het lange doorstarten kwam er veel witte rook vrij.
dus de conclusie daar was dat de verneveling van de verstuivers niet meer goed is.
en bij warme motor dit geen groot probleem is.
vandaar deze conclusie heb er zelf niet geheel veel verstand van
als het maar rijd stinkt en rookt
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: bus kapot wat nu???

Bericht door GerJol 716 »

Witte rook zou duiden op water in de brandstof, of defect in de koppakking.
Onverbrande diesel zou grijze of zwarte rook geven.
Wit/blauwe rook kan onverbrande diesel zijn, als een of meer van de gloeibougies stuk zijn, komt dan een wit/blauwe walm uit de uitlaat in de tijd dat de cylinder met defecte gloeibougie niet meeloopt/geen verbranding heeft.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: bus kapot wat nu???

Bericht door GerJol 716 »

Uiteindelijk wel, maar bij veel korte ritten heb je ook kans op sludge, zonder dat de koppakking stuk is.
Weet niet of daar ook naar gekeken is door Kempkens?

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: bus kapot wat nu???

Bericht door bartt4 »

gloeirelais wel goed? komt er wel spanning op de gloeibougies? met 2 ton zijn je verstuivers echt nog niet ten einde. Probeer eens rechtsstreeks spanning op je gloeiboegies of meet in iedergeval of er spanning op komt tijdens het gloeien.
RUBBEREXPRESS
kempkens
Berichten: 136
Lid geworden op: 18 jan 2010, 23:33
Locatie: duitsland

Re: bus kapot wat nu???

Bericht door kempkens »

heb 2 weken geleden de olie vervangen normaal lekker zwart
de koelvloeistof ook vervangen iets donker van kleur maakte me daar niet direct zorgen over
aangezien ik de geschiedenis van de auto onderhoud niet geheel ken dus hoe lang het erin zit????
er komt gewoon stroom op de gloeibougies is gemeten en 4 maand geleden de bougies vervangen
had er toen 3 kapot en dat merk je.
als het maar rijd stinkt en rookt
kempkens
Berichten: 136
Lid geworden op: 18 jan 2010, 23:33
Locatie: duitsland

Re: bus kapot wat nu???

Bericht door kempkens »

Witte rook zou duiden op water in de brandstof, of defect in de koppakking.
Onverbrande diesel zou grijze of zwarte rook geven.
Wit/blauwe rook kan onverbrande diesel zijn, als een of meer van de gloeibougies stuk zijn, komt dan een wit/blauwe walm uit de uitlaat in de tijd dat de cylinder met defecte gloeibougie niet meeloopt/geen verbranding heeft.

moet eerlijk zijn dat ik niet geheel heb gekeken of het zuiver wit of wit blauw etc is
in ieder geval niet zwart :gif :gif :gif
als het maar rijd stinkt en rookt
kempkens
Berichten: 136
Lid geworden op: 18 jan 2010, 23:33
Locatie: duitsland

Re: bus kapot wat nu???

Bericht door kempkens »

nou leutjes
door jullie vele reacties ben ik toch gaan twijfelen over de diagnose
vandaar dat ik even wat ben rond gaan bellen en een kennis die een erg goede monteur is
was het met jullie eens dat de verstuivers erg onwaarschijnlijk zal zijn
dus heb de bus weer op de oprijwagen staan en hij gaat zo naar die kennis toe
kijken wat daar dan uit komt

hou jullie op de hoogte :mail :mail
als het maar rijd stinkt en rookt
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: bus kapot wat nu???

Bericht door bartt4 »

meet eens de compressie op alle 4 de cilinders. om lekke kop uit te sluiten.
en pak er anders eens 1 of twee gloeistiften uit en gewoon ff op de accu met draadje zie je zo of z emooi rood worden.
RUBBEREXPRESS
Plaats reactie