Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

mijn bus stink heeeel erg naar pertroleum bij koude start.

vragen over de T5
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: mijn bus stink heeeel erg naar pertroleum bij koude start.

Bericht door johnny van de voorde »

Hey raymondo,

Ben er bijna zeker van dat het om de uitlaatgassen van de koelvloeistofverwarmer gaat ! Die dringen écht IN de bus als je de deuren opent wanneer de verwarmer net is gestart. Op dat moment ontwikkeld dit ding (is een webasto) een rookwalm die als je deur opent en een vacüum creëert naar binnen word gezogen.

t'ja , Vw hé !

Wat betreft het probleem toen het nog warmer was : Je temperatuursnsor (die de verwarmer laat aanslaan) zit laag bij de grond. Bij de grond is het ALTIJD kouder dan bvb een meter boven de grond.
Ook is de 4 C° een lachertje : Toen ik indertijd op tips en truks VWT4 de ombouw heb beschreven om de verwarmer handmatig te doen starten , heb ik deze uitgemeten ; bleek dat ie op 8 C° al schakelde !!! Dus , stel geen blind vertrouwen in die zogezegde 4 C° !!!

Test : Haal de zekering van je extra bijverwarmer eens een dag of 2 uit . Je bijverwarmer zal dan niet opstarten en er zal dan ook geen reuk kunnen binnendringen. Makkelijke test toch ?


Suc 6,

John.
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: mijn bus stink heeeel erg naar pertroleum bij koude start.

Bericht door raymondo »

ik denk dat je daar wel gelijk in heb John..... wist alleen niet dat die voorverwarmer een eigen uitlaat had..... verklaart een boel.... ben blij te weten dat het dus niet van me blok af komt....
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: mijn bus stink heeeel erg naar pertroleum bij koude start.

Bericht door raymondo »

nog een ander dingetje wat me eigenlijk sinds enkele dagen opvalt...

als ik rijd en me kachel op 26 staat.... en me ventilator draait op stand 2 (misschien doet het ook op andere standen. maar standaard staat die bij mij op 2 ) .... zodra ik de bus in de achteruit zet.... is er achter me dashboard kastje een geluid hoorbaar alsof de je de ventilator in een hogere stand zet...
maar ik heb niet het idee dat die ook echt harder gaat blazen...... en onder het rijden hoor ik dit nooit... ken het wel van een climatornic die harder gaat blazen als het kouder word. maar hij doet het echt alleen als ik de bus in de achteruit zet...... rijd ik weer vooruit dan is dat geluid weer weg..

waar heeft dit mee te maken??
Gebruikersavatar
henrib
Berichten: 237
Lid geworden op: 13 jul 2010, 17:50
Locatie: den bosch

Re: mijn bus stink heeeel erg naar pertroleum bij koude start.

Bericht door henrib »

raymondo schreef:nog een ander dingetje wat me eigenlijk sinds enkele dagen opvalt...

als ik rijd en me kachel op 26 staat.... en me ventilator draait op stand 2 (misschien doet het ook op andere standen. maar standaard staat die bij mij op 2 ) .... zodra ik de bus in de achteruit zet.... is er achter me dashboard kastje een geluid hoorbaar alsof de je de ventilator in een hogere stand zet...
maar ik heb niet het idee dat die ook echt harder gaat blazen...... en onder het rijden hoor ik dit nooit... ken het wel van een climatornic die harder gaat blazen als het kouder word. maar hij doet het echt alleen als ik de bus in de achteruit zet...... rijd ik weer vooruit dan is dat geluid weer weg..

waar heeft dit mee te maken??
volgens mij zet ie hem dan in de recirculatie stand
heb het zelf ook bij de multivan en de golf gtd doet het ook
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: mijn bus stink heeeel erg naar pertroleum bij koude start.

Bericht door heemskerk »

henrib schreef:
raymondo schreef:nog een ander dingetje wat me eigenlijk sinds enkele dagen opvalt...

als ik rijd en me kachel op 26 staat.... en me ventilator draait op stand 2 (misschien doet het ook op andere standen. maar standaard staat die bij mij op 2 ) .... zodra ik de bus in de achteruit zet.... is er achter me dashboard kastje een geluid hoorbaar alsof de je de ventilator in een hogere stand zet...
maar ik heb niet het idee dat die ook echt harder gaat blazen...... en onder het rijden hoor ik dit nooit... ken het wel van een climatornic die harder gaat blazen als het kouder word. maar hij doet het echt alleen als ik de bus in de achteruit zet...... rijd ik weer vooruit dan is dat geluid weer weg..

waar heeft dit mee te maken??
volgens mij zet ie hem dan in de recirculatie stand
heb het zelf ook bij de multivan en de golf gtd doet het ook
Precies; om te voorkomen dat je door je eigen uitlaatgassen heen rijdt... Of het echt 't verschil maakt?
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: mijn bus stink heeeel erg naar pertroleum bij koude start.

Bericht door raymondo »

weer een logische verklaring.. vandaar dat iki dus niet merk of er meer lucht komt.. want de luchtstroom word juist gestopt........

slim.....
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: mijn bus stink heeeel erg naar pertroleum bij koude start.

Bericht door Multivan Generation »

raymondo schreef:weer een logische verklaring.. vandaar dat iki dus niet merk of er meer lucht komt.. want de luchtstroom word juist gestopt........

slim.....
Toch wel he..
Maar misschien een tip voor die zuheizer?
Misschien kun je de uitlaat iets verbuigen,
zodat de uitlaat walmen anders weg gaan?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie