je moet dus even opletten dat je een 2 tons krikje hebt, die uitschroefbaar is, en nog 2 delen heeft. anders krijg je de auto net niet uit de veren..... (zeker niet als je begint met een lekke band)
een paar hardhouten klosjes is altijd handig, anders druk je de boel alsnog in elkaar.
ik haalde hem zo uit het schap bij een automateriaalzaak. kostte een jaartje terug iets van 35 € ex btw.
Als je de houder voor de krik rechtsachterin hebt (onder de afdekking achter de wielbak) dan kan het potkrikje er rechtop achter staan, zo op de bodem van de bak. Tegen het rammelen wel even iets van rubber of een poetsdoek er onder zetten.
Dan komt de volgende tip, flikker de originele wielsleutel ook gelijk het puinpad maar op. Dat ding is nog slechter dan de krik. Je trekt de bouten vast met 170 n/m, als die een jaartje zitten heb je zeker 250 n/m nodig om ze los te krijgen. (zeker met stalen velgen) Dat resulteert bij bout nummer 3 dat je de sleutel simpelweg overbelast en de zeskant openbarst. Einde verhaal.
Oplossing: men neme een zwarte slagdop uit het rek bij de betere gereedschapzaak. kost je ongeveer een tientje. Slijp de zeskant van de originele sleutel af, en las de slagdop er met de MIG machine netjes tegenaan. Niet te kinderachtig lassen, gewoon goed vast dus.
Stukje extra pijp wat over de originele sleutel heen gaat om hem iets te verlengen is ook geen overbodige luxe trouwens..... Het ding is wat aan de korte kant voor het doel waar hij voor bedoeld is.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Calfornia krik
Re: Calfornia krik
Helemaal gelijkDan komt de volgende tip, flikker de originele wielsleutel ook gelijk het puinpad maar op. Dat ding is nog slechter dan de krik. Je trekt de bouten vast met 170 n/m, als die een jaartje zitten heb je zeker 250 n/m nodig om ze los te krijgen. (zeker met stalen velgen) Dat resulteert bij bout nummer 3 dat je de sleutel simpelweg overbelast en de zeskant openbarst. Einde verhaal.
Oplossing: men neme een zwarte slagdop uit het rek bij de betere gereedschapzaak. kost je ongeveer een tientje. Slijp de zeskant van de originele sleutel af, en las de slagdop er met de MIG machine netjes tegenaan. Niet te kinderachtig lassen, gewoon goed vast dus.
Stukje extra pijp wat over de originele sleutel heen gaat om hem iets te verlengen is ook geen overbodige luxe trouwens..... Het ding is wat aan de korte kant voor het doel waar hij voor bedoeld is.
Of koop voor ook iets meer als een een tientje een uitschuifbare wielmoersleutel (zelfs bij de bouwmarkt te verkrijgen.)
Maar de originele wielmoersleutel is m.i. nog wel handig om de houder van het reservewiel los te draaien en op te tillen