Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rubbers stabiliatiestang

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Rubbers stabiliatiestang

Bericht door Oskar 725 »

repelsteeltje schreef:zet eerst maar eens een flinke koevoet of bandelichter tussen de draagarm fusee bij de bovenste fusseekogel, liefst als de auto op de wielen staat. (in die stand de meeste ruimte)

zou me niet verwonderen als hij de 5 mm al voorbij is.....



apk keuren ze de auto hangend, dan kan de speling zomaar een stuk minder zijn.
Dan keuren ze op de verkeerde manier en vallen bij een steekproef door de mand. :ie
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
benvan
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2010, 22:07
Locatie: Vlissingen
Contacteer:

Re: Rubbers stabiliatiestang

Bericht door benvan »

Ik heb beloofd jullie op de hoogte te houden, welnu: gisteravond de rubbers vervangen. Kosten bij AOC per paar € 4,70 en nog geen half uurtje werk. Maar.......helaas het gebonk is nog niet weg dus ben ik bang dat de al ter sprake gekomen "hondenbotjes" eveneens aan vervanging toe zijn. Dat binnenkort maar eens doen.

Wordt vervolgd :goodidea

gr.Ben
Gebruikersavatar
benvan
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2010, 22:07
Locatie: Vlissingen
Contacteer:

Re: Rubbers stabiliatiestang

Bericht door benvan »

Tweede update :jumpklap

Vanmiddag de "hondenbotten" vervangen en ......helaas !!! Moet nu de bovenste fuseekogels gaan vervangen en de linker remklauw ( voor ) zat enigszins los dus daar moet een revisie setje op.
Bij http://www.mijnautoonderdelen.nl" onclick="window.open(this.href);return false; fuseekogels ( boven ) gevonden voor rond de € 20, -- p.s. en ben nog op zoek naar een revisieset ( ook maar links en rechts ). Heeft iemand een leuk adresje in dezen ?? Hetzij via internet of bij mij in de buurt ( ik woon in Vlissingen ). En , nog maar een vraagje: zou een dergelijke set op de sloop te koop kunnen zijn ?
Of via ebay.de maar - spreek redelijk tot goed Duits maar technische benamingen ontbreken in mijn vocabulaire - wat is dat in het Duits ?? :bonk

Ik hoop dat er mensen zijn die hierop een antwoord hebben.

alvast bedankt,

gr.Ben
Gebruikersavatar
peter 882
Berichten: 259
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:26
Locatie: Emmen

Re: Rubbers stabiliatiestang

Bericht door peter 882 »

Misschien de homokineet kapot.??????????

gr peter 882 :T44EVER
P.Donker Metselwerken voor al uw Metsel en voegwerken
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 256
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Rubbers stabiliatiestang

Bericht door autocaravana »

Exact hetzelfde probleem. Bij snelle bochten naar rechts op niet erg vlakke weg een bonkend geluid links.
Bovenste fuseekogel links is vervangen, maar het heeft niet of nauwelijks geholpen. De andere kogels zijn zonder speling.
De garage weet het verder niet en ik ook niet.
NB. 2.5 TDI Syncro 1999
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
renevanh
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 apr 2010, 10:40
Locatie: Driebergen

Re: Rubbers stabiliatiestang

Bericht door renevanh »

Zojuist me nog maar eens in die stabilisatorstang verdiept en de hondenbotjes gevonden.
Zo te zien zijn die nog wel ok. Vervangen lijkt idd makkelijk als ik het zo bekijk, onderste draagarm (heet dat zo??) iets opkrikken, bout los (wordt nog een uitdaging denk ik) en je bent er practisch gezien al.

De andere rubbers, die dus tegen het chassis aanzitten ergens, kan ik alleen nog niet lokaliseren...
Ik heb ze terug gevonden in ETKA (http://www.vagcat.com/epc/cat/vw/TR/199 ... 2/2168473/" onclick="window.open(this.href);return false; nummertje 21, toch?), maar dat zit net binnen een afschermkap volgens mij... kom je zo te zien niet makkelijk bij zonder het wiel er ook even af te sleutelen.
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Rubbers stabiliatiestang

Bericht door m.c van den berg »

De rubbers van de draag armen moet je er uit persen, VW verkoopt liever in het geheel nieuwe draagarmen met de kogelrubbers er in 300€ per draagarm :nuts :nuts (heb het over de onderste draag arm)
Heeft iemand die ze er uit pers,en de nieuwe er in, wel even samen doen met het er in persen. de nieuwe moet je een beetje er in begeleiden tijdens het persen.
alles moet los, ook de kracht van de boveste draagarm er af halen.. daarna uit lijnen

en weer heerlijk :driveT4
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
benvan
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2010, 22:07
Locatie: Vlissingen
Contacteer:

Re: Rubbers stabiliatiestang

Bericht door benvan »

Halleluja het is zover: sinds zaterdag heb ik weer een bus die niet meer klappert !!! :yes Dat wil niet zeggen dat alles op rolletjes is verlopen maar alla. Na het vervangen van de stabilisatierubbers, hondenbotten, bovenste fuseekogels, schokbrekers en onderste fuseekogels nu weer een - voor zover mogelijk - fluisterstille bus . Met behulp van de tools van Peter M. de fuseekogels in twee etappes gedaan , niet echt slim natuurlijk maar..........het resultaat telt uiteindelijk.

Ik heb nu alleen nog twee onderste fuseekogels te koop aangezien het bedrijf waar ik ze heb gekocht abusievelijk de verkeerde had opgestuurd. Het betreft de kogels t/m 1995 . Indien iemand belangstelling heeft kan een mailtje opheldering brengen, Ik wil er hetzelfde voor hebben als ik zelf heb betaald ( € 30,00 excl. verzendkosten ) ......

vr.gr. Ben
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rubbers stabiliatiestang

Bericht door Multivan Generation »

Mooi dat het gelukt is Ben :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
renevanh
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 apr 2010, 10:40
Locatie: Driebergen

Re: Rubbers stabiliatiestang

Bericht door renevanh »

Hier moet het nog steeds hoognodig gebeuren...

Ik ben alleen een beetje een schijter en heb de bus nogal veel nodig voor zakelijke activiteiten. Als ik het doe, moet het dus ook gewoon goed gaan en na een paar uur klussen weer gewoon kunnen rijden.

Wanneer beide voorwielen van de grond zijn (opgekrikt/bokjes), is de schokdemper en stabilisatorstang dan vrij (dus niet meer op spanning) en kan ik de bout van de verbindingsstang/schokdemper zonder probleem loshalen en weer terugkrijgen?

Waar ik bang voor ben is dat de schokdemper niet vrij van spanning is en helemaal uitslaat (hoewel dat met de krik eronder op te lossen moet zijn) of dat de stabilisatorstang omhoog komt aan de kant waar ik hem los haal en ik hem niet naar terug naar beneden krijg om hem vast te zetten...
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Rubbers stabiliatiestang

Bericht door koekie520 »

Die schokdemper kan je gewoon met de hand induwen of uittrekken die dempt alleen de slag. Wat die stabilisatorstang betreft,die kan je best vast en losmaken als de standen van de wielen gelijk zijn. Dus bus op de grond ofwel beide wielen van de grond. Als je kant per kant wil werken wringt die stang tegen.
renevanh
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 apr 2010, 10:40
Locatie: Driebergen

Re: Rubbers stabiliatiestang

Bericht door renevanh »

Hoe krijgen jullie die rubbers er af (en er weer op)??

Krijg hem niet over de verdikking die aan het uiteinde van de stabilisatorstang zit heen en echt ruimte om te wrikken is er niet, daar zit onderste draagarm.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rubbers stabiliatiestang

Bericht door Multivan Generation »

Beetje vet op de stabilisatorstang en tegen het hondebot een blokje hout zetten en er overheen tikken..
Heb je dat al geprobeerd?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
renevanh
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 apr 2010, 10:40
Locatie: Driebergen

Re: Rubbers stabiliatiestang

Bericht door renevanh »

Nope, was geen tijd voor ivm sluitingstijd DHZ garage.
Ga ik dat volgende keer doen ;)
Plaats reactie