All right.
even een update,
sinds het toepassen van de mcgyver-oplossing (overdrukventiel omzeild in vuldop expansievaatje) inmiddels 1000 Km. verder :
- geen koelvloeistof verbruik/verlies meer geconstateerd.
- geen olieverbruik, mayo of verkeerde geur.
- geen CO2 gemeten in expansievat.
- geen scherpe uitlaatgas geur
- motor wordt (nergens) te warm, blijft keurig op bedrijfstemperatuur.
- ook bij 100 km achter elkaar 140 tot 150 km/u. @ 3700 RPM.
- alles gemeten met laser-temp. meter.
Kortom op het eerste gezicht geen lekke kop/of koppakking. (althans niet dusdanig dat er last van ondervonden wordt.)
Wel geconstateerd dat de schoepen achter de cooling-fans niet opengingen. Het themostaat systeem zat een beetje vastgerot.
dat verwijderd, schoepen handmatig op een kiertje gezet, nu slaan de fans nog enkel aan in een file/op warme dag.
( momenteel bepaald geen issue...).
van de winter krijgt ie weer keurig zo'n schoepregulateur en tot die tijd gaat ie prima.
conclusie;
waarschijnlijk bouwt het systeem idd ergens iets teveel druk op, echter zolang het deze druk kwijt kan via het expansievaatje,
lijkt het verder geen koelvloeistof te gebruiken.
Allemaal erg bedankt voor het meedenken, tips etc etc.
ps. ondertussen een proefopstelling gemaakt voor een geforceerde ic.
dat merken we dus wel degelijk!!
naar mate mijn motor(compartiment) warmer wordt, valt de vuldruk (eigenlijk het zuurstofgehalte...) van de turbolader een beetje weg.
na een kort experimentje met een (te kleine ± 25 watt.) fan achter de ic nu al een waarneembaar verschil.
ga vanmiddag een honda cbr coolingfan achter de ic monteren,
dit zou dan een aardige besparing kunnen zijn i.p.v. het monteren van een frontmount ic.
gr. sjemmie.