Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Van T4 naar California

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Zo, gisteren een dagje bezig geweest met wat voorbereidingen voor de invoerkeuring als kampeerwagen.
Ik heb een keukentje gemaakt met stromend water, vast kooktoestel en opbergruimte. Alleen vraag ik me af of dat later ook bij de belastingdienst genoeg is. Weten jullie dat? En mag ik de deksel van het keukentje aanzien als tafel?
Uiteindelijk ga ik voor 6 personen op kenteken. Meer personen heeft straks met een california sowiezo geen zin.
Ik heb dus de 2e rij eruit gehaald. Keukentje achter de bestuurdersstoel geplaatst en bevestigd met 2 stukjes draadeind, ring en moer, in de bevestigingspunten van de 2-zits bank.
Voor het bed maak ik gebruik van 18 mm underlayment (zie foto). 2 stukken van 1100x900 mm. 1 stuk ligt nu tegen de hoedenplank aan en vanaf de wielkas op de ingeklapte 3-zits. De andere plank zal ik mbv poten op een simpele manier tot aan de bijrijdersstoel laten komen. Het gaat allemaal net langs het keukentje op. Het zijn echter grote planken (ook 17 kg bij elkaar, beetje overkill) dus ik overweeg om elk stuk van 1100x900 in de lengte doormidden te zagen en mbv pianoscharnieren opklapbaar te maken. Op deze manier kan ik het zaakje netjes opgeklapt in de kofferbak leggen. Voor de koppeling van de planken wil ik hoekprofieltjes gebruiken die in elkaar grijpen. Waar ik de poten van de 2e bedplank precies ga plaatsen (en hoeveel) weet ik nog niet, dat moet uiteraard blijken uit de constructie met de pianoscharnieren. Ik heb nog een paar dagen te gaan.

Als jullie nog meer tips of aanwijzingen hebben hoor ik het graag.
Hier eerst een paar foto's van het keukentje. Het bestaat uit een spoelbakje van 2 euro :knipoog , 2 simpele jerrycans met een pompje, kraantje en een afvoerploegje voor de spoelbak. En een 1-pits gastoestelletje.
Bijlagen
DSC_0562.jpg
DSC_0568.jpg
DSC_0570.jpg
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Nog een paar...
Bijlagen
DSC_0572.jpg
DSC_0574.jpg
DSC_0576.jpg
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Morgen is het zover, dan hoop ik de bus op camperkenteken te krijgen. Ik ga er vanuit dat de kofferbak met hoedeplank(afsluitbare opbergruimte) en een gedeelte van het keukenblokje genoeg zijn wat betreft opbergruimte. De bedplanken zijn stevig genoeg voor een demo eventueel :knipoog . Op hoop van zegen dan maar.

Ik heb trouwens bij PON de nettocataloguswaarde opgevraagd van de caravelle. Autotelex kent geen caravelle of multivan uitvoeringen helaas. Ik neem gewoon een uitdraai van BPMcalculator.eu mee naar de douane.

Hoop dat het allemaal vlekkeloos verloopt. Hieronder nog een paar fotos.
Bijlagen
DSC_0592.jpg
DSC_0588.jpg
DSC_0587.jpg
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

jan2009 schreef:Veel succes.
We horen het morgen wel?
Jazeker Jan.
Ben alleen aan het twijfelen over dat bed. Dat is in 2 delen opklapbaar weg te leggen in de kofferbak. Maar ja, we zien het wel, het is erg lastig om in te schatten wat nu wel en niet mag. Morgen horen jullie het.....
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door Multivan Generation »

Het topic heet van T4 naar California,
alleen zie ik nog geen California onderdelen :nuts :nuts
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Van T4 naar California

Bericht door Leo45 »

T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Haha, lekker flauw weer :toppie

Het is gelukt! Hij is vanmiddag bij de RDW gekeurd als "kampeerauto"!
Het ging niet zonder slag of stoot, en ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet anders had verwacht. Waar is u tafel meneer? Uhm, ik had gedacht om de achterste bedplank in te klappen en middels 3 poten naast het keukentje te zetten. Los? Ja, los idd. Dat mag niet, het moet vast zitten aan het keukentje bv. Hmmm ik had gedacht dat ik het tafeltje gewoon ingeklapt in de kofferbak met hoedeplank kon leggen. Ik heb er nog over nagedacht maar uiteindelijk besloten om hem niet vast te maken aan de keuken. Dat is jammer, nu moet ik hem of goedkeuren als personenauto of afkeuren als kampeerauto, zegt u het maar....Toen werd het stil. Ik maar nadenken kijkend naar mijn "kampeerauto" en de keurmeester weer achter zijn pc. Denken, denken. Meneer de keurmeester, het zou toch wel erg jammer zijn hoor. Ik snap het zegt hij, maar het zijn maar een paar simpele regeltjes waaraan u moet voldoen. Klopt inderdaad, maar in eerste instantie had ik gedacht dat de deksel van mijn keuken al goed zou zijn als tafel, en bovendien zit die wel vast. Als dat niet goed zou zijn dan had ik nog gehoopt op het inklappen van de bedplank. Weer stilte. Okee, u wilt het deksel van het keukentje als tafel rekenen? Ja. De keurmeester bleef maar achter zijn PC zitten en ik keek samen met mijn vader gespannen door de camper. Had ik er nog maar iets meer aandacht aan besteed dacht ik nog. Dan de bedplanken, ik vroeg nog of ik er even op moest gaan liggen. Doe dat maar niet, zei hij lachend.
Okee meneer, nog even wegen. okee prima. 1860kg (weet nog niet of dit gunstig is, moet ik nog nakijken) zonder de bus gestript te hebben en de tank een kwart vol. 6 zitplaatsen geteld. Middelste rij heb ik er uitgelaten zoals bekend.
Meneer, u kunt naar de receptie om af te rekenen, tot ziens. Wij wisten op dat moment nog niet dat het toch "kampeerauto" zou worden. Na ruim 150 euro betaald te hebben (dat bedrag is zo hoog vanwege de wijziging van het voertuigtype, tenaamstelling en keuring) konden we door naar de douane.

De douane was ook weer een verhaal apart. Contant betalen kan niet. Pinnen kon ook niet. Ik moest dat BPM formulier invullen en gelukkig kregen we daar een beetje hulp bij. Belangrijk is dat je de netto-cataloguswaarde van de wagen weet. Die heb ik gisteren opgevraagd bij PON. Het COV formulier had ik al eerder gratis opgevraagd. Uiteindelijk kwam er een BPM bedrag uit wat iets lager was dan verwacht. Dit formulier gaat men controleren en dan krijg ik maandag via de mail of sms het uiteindelijke bedrag door. Vervolgens dat bedrag overmaken en daarna krijg je dan je kenteken na 4 dagen. Tot slot nog even de kentekenplaten en de APK (die was ik vergeten meteen bij de RDW te laten doen) regelen.

Het enige formulier waar "kampeerauto" op staat had ik bij thuiskomst niet meer. Hmmm, is dat nou door de douane ingenomen? Even gebeld, en dat blijkt inderdaad het geval. De vermelding "kampeerauto" staat vermeld op het BPM aangifte blad dat je krijgt van de RDW. Wel erg jammer dat ik voor de geruststelling niet nog even door mijn papieren kan bladeren en het bewijs nogmaals aanschouwen. Het ging allemaal zo snel.

En Peter, het California interieur staat klaar hier...komt helemaal goed (met jullie adviezen natuurlijk :jumpklap )

Nu even nadenken wat ik met die climatronic ga doen. Hoeveel cm zou er van de bedplank af gaan als ik de achter-unit aan wil houden?

Nu even een biertje!! :jump
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door Multivan Generation »

tafel?

zit toch gewoon in je multivan interieur? :nuts :gekte :zwaai

En als je iets gestript had, dan was je auto zo 11 kg lichter geweest,
en dat had een klasse gescheeld :alarm

Climatronic icm slaapplaatsen boven?
zie oa hier: westfaliadak + climatronic

Maar zie ook de topics op weetjewel :toppie

Veel succes met ombouwen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Peter, ik heb een caravelle, maar dan nog. Ik had natuurlijk gewoon ff wat meer zorg moeten besteden aan dat tafeltje. Maar ja, nu alleen nog maar vooruit kijken.
Ik heb hier op het forum al heel wat mooie aanpassingen gezien mbt climatronic icm westfalia hefdak. Heerlijk om te lezen en een verbluffend resultaat!
Ik denk dat het bij mij moet gaan lijken op de versie van Berrie en Rene. Maar er zijn nog zoveel vragen, ik moet eerst de hele handel strippen en dan goed kijken hoe en wat. Ik hoop dat ik die bedplank beneden voor het grootste gedeelte kan behouden. Ik las dat er zo'n 5 cm af zou moeten, en dat moet ook echt niet meer worden vind ik.
Morgen weer een paar profieltjes en glijstukken polijsten....
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door Multivan Generation »

Welke bedplank bedoelde je?
Die net achter de bank en tussen de kastenwand en de rechterkant komt?

Die maat wijst zichzelf toch?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Die maat bedoel ik idd. Maar ik kan denk ik beter eerst de boel strippen en dan verder kijken. Ik loop te hard van stapel denk ik :nuts
Eerst strippen en het hefdak erop.

Trouwens, hoeveel sikaflex heb ik ongeveer nodig voor de verstevigingsprofielen, gootblokken en een bandruprail. 2 zwart en 1 of 2 grijs moet toch voldoende zijn?

Ik weet trouwens nog steeds niet wat mijn BPM bedrag zal worden. Mag toch hopen dat ik morgen wel een bedrag door krijg. Dan kan ik tenminste betalen en heel misschien as vrijdag nog het kenteken in huis hebben. Vrees echter dat het na het weekend zal worden. Pfff, kan niet wachten..
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door Multivan Generation »

ik zou 7 tubes kopen in totaal.
Als je te veel hebt dan kun je terug brengen,
hoewel ze nooit weglopen.
Ben je bezig en je hebt te weinig dan vertraagd dat de boel ontzettend en zeker in het weekend nadat de winkels gesloten zijn, heb je dan een tube of 2 nog nodig..
Je wilt natuurlijk de rails waar de bank op staat ook nog vastkitten :knipoog

Stuur me eens een mailtje,
dan kan ik je wat leuks en nuttigs opsturen waar je veel aan gaat hebben.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Peter, als het een beetje meezit heb je :mail
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Weekend! Maar nog steeds geen kentekenbewijs. Balen dus, want ik had er toch stiekum op gehoopt. Dinsdag heb ik een APK keuring gepland en ik vraag me af of dat het door kan gaan. Misschien dat we morgen nog worden verrast..... Alles hangt natuurlijk samen met die BPM-betaling. Die heb ik dinsdagochtend via internet gedaan, dus het mag nu wel een keer klaar zijn.

Maar goed, even over het spuiten van die verstevigingsprofielen voor het hefdak. Dan bedoel ik de langsprofielen en de 2 driehoekjes. Hier zit een coating op en die is tijdens het warm stoken een beetje beschadigd. Kan ik die coatlaag gewoon licht schuren en er met een spuitbus overheen spuiten of moet er nog een primer op?

Ivm de ombouwvolgorde. Ik heb een complete Eberspacher standkachel liggen, kan ik die achteraf monteren? Kan ik de bedrading dan via de inblaasmond onder de bekleding naar de B-stijl leiden en vervolgens naar de computer en de accu?

Alvast een fijn weekend allemaal!
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Weer een stap verder! Kentekenbewijs gisteren binnengekregen. Tot mijn verbazing gaat men uit van 1730kg (ledig) en 1830kg (rijklaar). Weging was 1860kg. Nou ja, het zal allemaal wel. In elk geval staan er ook 6 personen vermeld en de aanduiding M1 SA (kampeerauto) is ook aanwezig.
Vandaag voor de APK keuring geweest en nu kan ik de weg op met de bus. Heerlijk! Morgen ook nog even een slotje erop laten zetten en dan gaat het ombouwen dus echt beginnen. :driveT4 :werkaanT4
Plaats reactie