Misschien een domme vraag,
maar hoe doe je een stuurbekrachtigingspomp doorspoelen?
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
juiste olie in de stuurbekrachtiging ?
- Multivan Generation
- Berichten: 33926
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: juiste olie in de stuurbekrachtiging ?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: juiste olie in de stuurbekrachtiging ?
@ Robbie, @ Peter.
Door bij draaiende motor (stationair) olie in het reservoir te laten lopen en aan de drukzijde er weer uit, en bij je stuurhuis hetzelfde maar dan de retour los.
Door bij draaiende motor (stationair) olie in het reservoir te laten lopen en aan de drukzijde er weer uit, en bij je stuurhuis hetzelfde maar dan de retour los.
Groet, Oskar.
Re: juiste olie in de stuurbekrachtiging ?
bedankt oskar, daar kom ik wel uit
weer wat geleerd.
robbie
weer wat geleerd.
robbie
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
- Pascal-141
- Berichten: 10831
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: juiste olie in de stuurbekrachtiging ?
Of je kan ook de retourleiding van de oliekoeler (het geribbelde buisje dat aan je radiator vastzit) losmaken , en het slangetje in bvb een fles of jerrycan hangen.Oskar 725 schreef:@ Robbie, @ Peter.
Door bij draaiende motor (stationair) olie in het reservoir te laten lopen en aan de drukzijde er weer uit, en bij je stuurhuis hetzelfde maar dan de retour los.
Dan laat je iemand de motor starten en dan het stuur van links naar rechts draaien . Jij moet dan klaar staan aan het reservoir met 2 flessen stuurbekrachtigingsolie en zeker op tijd bijvullen , niet leeg laten lopen .
Als je er een dikke liter doorgedraaid hebt , laat je de motor afzetten , sluit terug het slangetje aan en vul het reservoir bij tot max.
Dan ter controle nog eens laten lopen , stuur heen en terug draaien , en dan niveau nog eens controleren .
Klaar .
Ook na het vervangen van bvb de bekrachtigingspomp , of het stuurhuis word altijd aangeraden het systeem te spoelen om alle onreinheden eruit te halen.
Het is net als remolie : die olie blijft niet eeuwig meegaan , en moet toch ook eens ververst worden . Je zou er soms van versteld staan hoe vuil ze soms kan worden .
De "groene" olie komt er soms eerder bruin uit ... Ik heb het al meermaals meegemaakt .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: juiste olie in de stuurbekrachtiging ?
kijk dat is info waar we wat aan hebben, zo als ik al zij weer wat bij geleerd.
bedankt voor de info pascal
robbie
bedankt voor de info pascal
robbie
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
- Multivan Generation
- Berichten: 33926
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: juiste olie in de stuurbekrachtiging ?
Thanks Oskar en Pascal,
weer wat geleerd.
Ik vroeg me dit al een tijdje af namelijk..
weer wat geleerd.
Ik vroeg me dit al een tijdje af namelijk..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...