Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zonnepaneel

vragen over de T4
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Zonnepaneel

Bericht door gijsplas »

Leuk project voor volgend jaar.
Ik ga me verder orienteren en mischien dat ik in de zomer van 2013 dan ook wat onafhankelijker van de paal kan camperen.
Gr
Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Zonnepaneel

Bericht door pluuke »

Bijkomend voordeel van het Reimo/SCA dak is inderdaad de 2 verhogingen aan de langszijden, daardoor liggen de panelen mooi "verscholen". Die Harry heeft het mooi voor elkaar, en dat voor weinig.

Alles bij elkaar (als je alles nieuw koopt, dus panelen, regelaar, dikke HH accu) is het een aardige investering.
De kunst is denk-ik om te zoeken naar de juiste prijs-kwaliteit verhouding, en naar de juiste kosten / rendement verhouding.
Bovendien willen de meesten onder ons er waarschijnlijk zowiezo niet teveel aan uitgeven, het voordeel wat je er van hebt is immers gemiddeld slechts enkele keren per jaar echt te gebruiken (als je kampeert nl).

De platte/zelfklevende zonnepanelen (worden in de jachtbouw ook veel gebruikt) zijn idd relatief duur.
Dit zijn amorfe zonnepanelen, in tegenstelling tot de dikke varianten (die met de aluminium omranding), dat zijn mono- of polykristallijne zonnepanelen. Het rendement van de dunne is bij hetzelfde oppervlak lager dan van de dikke panelen.
Mono- en polykristallijn zijn vergelijkbaar qua opbrengst (en levensduur).

Ga je ze schroeven, kun je overwegen om de rails van een (volgens mij) Espace of 806 te gebruiken.
Deze kun je mooi op iedere breedtemaat waterdicht op je dak monteren (zonder kans op lekkage), en in de lengte kun je de panelen dan vastkikkeren.
Afbeelding

Voor een verbeterde stroomlijn zijn er ook windgeleiders in de handel, tevens een "mooiere" afwerking.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Veel is beter :adhd
Afbeelding
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Plaats reactie