Vaniac bedankt :klappen
Je werpt weer een ander licht op de zaak. Voor mij althans. Ik heb mij nooit verdiept in de maten van banden en wat dat met het rijgedrag doet. Altijd gedacht dat dat gedoe met dikker, groter enz om de looks ging. Ik zal mij daar bij een volgend setje banden eens wat meer in gaan verdiepen.
Nu terug naar waar het mee begon. Wat hebben we nu:
1. Advies VW op stikker in de deur: 3,3 bar voor en 3,7 bar achter.
2. Advies VW + advies Nokian voor Winterbanden: 3,5 bar voor en 3,9 bar achter
3. Jouw advies op basis van de berekening: 3,9 bar voor en 3,6 bar achter.
Waarom is bij jouw berekening de bandenspanning
voor hoger dan
achter? Dit geeft VW bij de T4 ook, maar bij de T5 wordt dit door VW omgekeerd aangegeven. Zie 1 en 2.
4. Advies op basis van het doorontwikkelde rekenmodel van Jadatis van het Camperforum wat ik nu nog tegenkwam, uitgaande van de maximum aslast: 4,0 bar voor en 3,8 bar achter.
Hierbij een screenshot met daarin de gegevens van de band en de gegevens van de bus uit instructieboekje.
https://skydrive.live.com/?cid=A526E0EE ... E6DC%21806" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... 2&start=14" onclick="window.open(this.href);return false;
De tussenstand:
5. Wat levert het gemiddelde van deze vier (drie) adviezen op:
Winter 3,7 bar voor en 3,8 bar achter.
Zomer 3,7 bar voor en 3,7 bar achter
en tot slot:
6. Het gebruikers-logica-advies van Matje
: 3,8 bar voor en 3,8 bar achter.
Je zou toch zeggen; met zoveel verschillen en er ook nog eens rekening mee houdend, dat de gewichtverdeling in de bus, nu het een camper is, nogal verschilt met het basisvoertuig,
dat HET GEBRUIKERS-LOGICA-ADVIES VAN
MATJE een mooi eenduidig gemiddelde is, om je op te richten.
:klappen
Morgen maar eens meten, hoeveel spanning er nu in zit.
In ieder geval voor al deze geweldige mensen op
Een heel goed en veilig 2013