Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

waarom vw met pompverstuivers uitkwam terwijl commonrail ...

vragen over de T5
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: waarom vw met pompverstuivers uitkwam terwijl commonrail

Bericht door ktmkrik »

Haal het voor de tweede keer nog maar weer eens een keer aan want dit word zo een eindeloze welles nietes discussie!
Heeft iemand nu al eens de moeite genomen om via info of eigen onderzoek de oorzaak van het probleem op te zoeken of op te lossen?
Je kunt wel eindeloos tegen de bal aan blijven trappen, punt één schiet je er niks mee op en je lost het probleem er ook niet mee op!
In mijn ogen is het grote probleem van de lekkende o-ringen het feit dat de verstuiver maar aan één zijde geklemd zit, was dat aan twee zijden dan was volgens mij het probleem opgelost.
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: waarom vw met pompverstuivers uitkwam terwijl commonrail

Bericht door jacobsentertainment476 »

ktmkrik schreef:Haal het voor de tweede keer nog maar weer eens een keer aan want dit word zo een eindeloze welles nietes discussie!
Heeft iemand nu al eens de moeite genomen om via info of eigen onderzoek de oorzaak van het probleem op te zoeken of op te lossen?
Je kunt wel eindeloos tegen de bal aan blijven trappen, punt één schiet je er niks mee op en je lost het probleem er ook niet mee op!
In mijn ogen is het grote probleem van de lekkende o-ringen het feit dat de verstuiver maar aan één zijde geklemd zit, was dat aan twee zijden dan was volgens mij het probleem opgelost.
Ik heb het destijds aangekaart bij de revisie van mijn cilinderkop en daar niets van weer gehoord. Maar als ik de verstuivers en de ruimte op de cilinderkop van de R5 bekijk dan zijn er niet veel opties om dit een twee punts bevestiging te geven, wat nog eventueel een optie zou zijn is de ruimte tussen verstuiver klem/blokje strak op te vullen. Wat ik dan weer niet snap is dat de 1,9 pompverstuiver hier dus geen of veel minder last van heeft, dan zou je dus kunnen gaan denken dat er constructief iets verkeerd zit in dat gedeelte van de cilinderkop.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: waarom vw met pompverstuivers uitkwam terwijl commonrail

Bericht door ktmkrik »

jacobsentertainment476 schreef:
ktmkrik schreef:Haal het voor de tweede keer nog maar weer eens een keer aan want dit word zo een eindeloze welles nietes discussie!
Heeft iemand nu al eens de moeite genomen om via info of eigen onderzoek de oorzaak van het probleem op te zoeken of op te lossen?
Je kunt wel eindeloos tegen de bal aan blijven trappen, punt één schiet je er niks mee op en je lost het probleem er ook niet mee op!
In mijn ogen is het grote probleem van de lekkende o-ringen het feit dat de verstuiver maar aan één zijde geklemd zit, was dat aan twee zijden dan was volgens mij het probleem opgelost.
Ik heb het destijds aangekaart bij de revisie van mijn cilinderkop en daar niets van weer gehoord. Maar als ik de verstuivers en de ruimte op de cilinderkop van de R5 bekijk dan zijn er niet veel opties om dit een twee punts bevestiging te geven, wat nog eventueel een optie zou zijn is de ruimte tussen verstuiver klem/blokje strak op te vullen. Wat ik dan weer niet snap is dat de 1,9 pompverstuiver hier dus geen of veel minder last van heeft, dan zou je dus kunnen gaan denken dat er constructief iets verkeerd zit in dat gedeelte van de cilinderkop.
Dat zei je toen Olaf, bij een T5 is de ruimte er wel maar vraag is wat zit er nu onder...stel dat er net een oliekanaal of koelvloeistof kanaal zit die je dan afsluit met de bout dan heb je een probleem.
Dat is ook de reden dat ik de gok niet aan durf om de stap te zetten, feit is gewoon als je de verstuiver aan twee zijden vast zet het probleem feitelijk opgelost is in mijn ogen.
Zal op de sloop eens vragen of ze niet eens een echt kapot blok hebben om het dan eens te testen.
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: waarom vw met pompverstuivers uitkwam terwijl commonrail

Bericht door jacobsentertainment476 »

ktmkrik schreef: Dat is ook de reden dat ik de gok niet aan durf om de stap te zetten, feit is gewoon als je de verstuiver aan twee zijden vast zet het probleem feitelijk opgelost is in mijn ogen.
Zal op de sloop eens vragen of ze niet eens een echt kapot blok hebben om het dan eens te testen.
Dat zou inderdaad een oplossing zijn, om op die manier te kijken wat mogelijk is. Ik ben er redelijk van overtuigd dat er niemand is die dit wil uitproberen en niemand is die hier een garantie aan wil knopen. En daarbij komt dat het financieel ook nog best wat met zich mee brengt, cilinderkop moet er af en vervolgens gemodificeerd worden. Dus is dit een ingreep die men pas zou gaan doen als de cilinderkop toch al aan revisie/vervanging toe is.

(Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar wie er nog meer met stalen bussen rondt rijd, en hoeveel kilometers zij al weer hebben gereden. Zover ik weet ben ik één van de weinigen hier op het forum met stalen bussen in de cilinderkop. Ik heb mij zelf voorgenomen om bij 75.000km ( 243.000km) de verstuivers / O ringen te gaan controleren dan wel vervangen. )

Maar voor de mensen die nu nog rondt rijden met nog de originele setup onder de kap zou ik adviseren om zodra er de twijfel is dat de O ringen defect zijn deze door VW, vakkundig garagebedrijf of zelf te laten controleren door middel van de druk test. Deze staat wel ergens hier in het forum als PDF. Dit is de enigste manier om te controleren of de ringen druk houden en dus dicht zijn, en zou cilinderkop revisie/vervanging kunnen voorkomen. Al met al zitten we mooi opgescheept met dit probleem, en mooier kunnen we het niet maken. En achteraf afvragen wat VW er aan kan doen is niet haalbaar bij die arrogante kwasten.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: waarom vw met pompverstuivers uitkwam terwijl commonrail

Bericht door jos_br »

De constructie van de pompverstuiverbevestiging van de PD 2v motoren is bij alle motoren gelijk. Het maakt dus niet uit of je de 3,4 of 5 cilinder hebt. Bij de 2.0 16v tdi zijn wel twee boutjes gebruikt en die gaan ook weleens los zitten. Het gekke is dat niet bij iedereen de verstuivers gaan lekken. We hebben er hier ook met serieuze km standen rondrijden waar nog niet een keer de verstuivers eruit geweest zijn. Wel hebben we bij een paar motoren draadbusjes gemonteerd waardoor de boutjes vaster aangedraaid kunnen worden. Wat me wel opvalt is dat bij alle merken er dusdanige constructies verzonnen worden waardoor het wel steeds moeilijker wordt km standen boven de 200.000km zonder noemenswaardige problemen te halen.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: waarom vw met pompverstuivers uitkwam terwijl commonrail

Bericht door jacobsentertainment476 »

jos_br schreef:De constructie van de pompverstuiverbevestiging van de PD 2v motoren is bij alle motoren gelijk. Het maakt dus niet uit of je de 3,4 of 5 cilinder hebt. Bij de 2.0 16v tdi zijn wel twee boutjes gebruikt en die gaan ook weleens los zitten. Het gekke is dat niet bij iedereen de verstuivers gaan lekken. We hebben er hier ook met serieuze km standen rondrijden waar nog niet een keer de verstuivers eruit geweest zijn. Wel hebben we bij een paar motoren draadbusjes gemonteerd waardoor de boutjes vaster aangedraaid kunnen worden. Wat me wel opvalt is dat bij alle merken er dusdanige constructies verzonnen worden waardoor het wel steeds moeilijker wordt km standen boven de 200.000km zonder noemenswaardige problemen te halen.

Jos.
Ja en daar zit wel degelijk een punt in. Een auto die niet stuk gaat levert niets op.....
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: waarom vw met pompverstuivers uitkwam terwijl commonrail

Bericht door jos_br »

jacobsentertainment476 schreef:
jos_br schreef:De constructie van de pompverstuiverbevestiging van de PD 2v motoren is bij alle motoren gelijk. Het maakt dus niet uit of je de 3,4 of 5 cilinder hebt. Bij de 2.0 16v tdi zijn wel twee boutjes gebruikt en die gaan ook weleens los zitten. Het gekke is dat niet bij iedereen de verstuivers gaan lekken. We hebben er hier ook met serieuze km standen rondrijden waar nog niet een keer de verstuivers eruit geweest zijn. Wel hebben we bij een paar motoren draadbusjes gemonteerd waardoor de boutjes vaster aangedraaid kunnen worden. Wat me wel opvalt is dat bij alle merken er dusdanige constructies verzonnen worden waardoor het wel steeds moeilijker wordt km standen boven de 200.000km zonder noemenswaardige problemen te halen.

Jos.
Ja en daar zit wel degelijk een punt in. Een auto die niet stuk gaat levert niets op.....
Neem alleen het DPF verhaal al......

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Plaats reactie