Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hoog olieverbruik

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33911
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hoog olieverbruik

Bericht door Multivan Generation »

Waar ik nog steeds verbaasd van ben is die kilometerstand.

Heb je een goede onderbouwing dat die correct is,
of is er ooit een andere tellerunit in de bus gezet?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Bacon
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 jul 2013, 23:02
Locatie: Arnhem

Re: Hoog olieverbruik

Bericht door Bacon »

Multivan Generation schreef:Waar ik nog steeds verbaasd van ben is die kilometerstand.

Heb je een goede onderbouwing dat die correct is,
of is er ooit een andere tellerunit in de bus gezet?
Dat van de teller - ja, ... het zou altijd kunnen. Maar wat ik kan herleiden uit de papieren is dat deze T4 2.4D automaat destijds, meteen nadat hij nieuw is aangekoch,t is onderhanden genomen door een Duits bedrijf, die hem voor bijna 40.000 Dmark heeft omgebouwd naar gehandicapten-bus. Professioneel ingericht met rolstoel-lift, webasto, invalidenbed etc. Het verhaal is dat de jongen voor wie de bus bestemd was is overleden en dat de bus toen jaren stilgestaan heeft in een schuur. De persoon van wie wij hem overnamen heeft hem uit Duitsland gehaald, hij was absoluut geen autohandelaar. Al met al ben ik overtuigd dat de kmstand klopt en dat de problemen die ik heb worden veroorzaakt door het lange stilstaan in een vochtige omgeving. :winter

Zes jaar geleden ben ik inderdaad stevig opgelicht door een camperboer op de Veluwe, dus geloof me: ik ben heeel voorzichtig geweest bij de aanschaf. Maar ja, dit van de olie had de vorige eigenaar me ook wel mogen vertellen. :bonk
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Hoog olieverbruik

Bericht door Pascal-141 »

Bacon schreef:Allereerst bedankt voor je tijd en moeite, Pascal. Ik heb zelf nog niet zo veel te bieden als beginnende T4-der, maar het is geweldig om te zien hoe jij - en anderen - de tijd nemen om mij - en anderen - te helpen! :jumpklap Het is een goed onderbouwd en duidelijk verhaal en waarschijnlijk de beste oplossing voor mijn bus.

Maar ik vraag ik me toch af of het niet zonde is van een een blok dat maar 30.000 heeft gelopen om het af te schrijven? Is dit niet juist een prima basis?

Ik ben zelf nooit verder gekomen dan sleutel aan een Tomos met 3 versnellingen; zo vaak als de bout in de cilinderkop brak, omdat ik hem te vast aandraaide de hoop dat de koppakkind dan niet meer lekt. Het verhaal van Ebay, de garage en tenslotte alle delen via Marktplaats lijkt me daarom een stapje te hoog gegrepen. Ook al omdat ik ben begonnen aan deze bus omdat ik hem wilde ombouwen, dat gaat best goed: timmeren, zagen, boren, schroeven en meten. Maar het garage-werk moet ik toch echt aan de vakman overlaten.

Waarschijnlijk kies ik er dan toch voor om de gok te wagen en een deelrevisie bij die T4-kenner hier in de buurt te laten doen. Maar nogmaals, dat neemt niet weg dat ik blij ben met alle reacties, waar ik veel van leer. :jumpklap
Dat is graag gedaan , daar hebben we dit forum tenslotte toch voor hé.

Toch nog een raad :
Vooraleer je de garage opdracht geeft om een deelrevisie te doen , maak dan VOORAF met de garage duidelijke prijsafspraken , want je zou de eerste niet zijn die begint aan een "deelrevisie" , maar uiteindelijk een financiele aderlating moet ondergaan tegen dat de motor lekker draait ...
En overleg ook even met je garage over de optie van een tweedehandsmotor , de inbouw ervan , en de eventuele verkoop van de onderdelen van je oud blok .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Hoog olieverbruik

Bericht door harry t5 191 »

Met deze lage kilometerstand zou ik de zuigers eruit laten halen en nieuwe schraap en compressieveren laten monteren.
Eventueel ook even de cilinderwanden met een hoonapparaat de cilinderwanden opzuiveren.
Lijkt mij de kortste klap.

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Hoog olieverbruik

Bericht door Herman744 »

Hoi,

Ik sta er ook vaak versteld van, hoeveel tijd Pascal in zijn antwoorden steekt en dat met heel veel kennis van zaken. HULDE!!

Herman744
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Hoog olieverbruik

Bericht door odorf »

Bacon schreef: deze T4 2.4D automaat
Aha een automaat;
Als je toch geld gaat uitgeven en het blok uit elkaar gaat, laat meteen de automaat een GOEDE beurt geven bij een automatenspecialist.
Het zou zonde zijn als je dadelijk een volledig gereviseerde 2.4D hebt met een haperende automaat.
Automaten en T4 is niet altijd een gelukkige keuze, al geloof ik dat dat bij een 2.4D nog wel mee kan vallen omdat dan de automaat minder op zijn donder krijgt.

Maar hier kunnen de kenners misschien nog wat meer over zeggen. :yes

Succes,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Plaats reactie