Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stationair toerental zakt onderuit.

vragen over de T4
saher
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 dec 2013, 19:32

Re: Stationair toerental zakt onderuit.

Bericht door saher »

OK, dank weer voor de goede adviezen.
Volgens mij zijn jullie het er wel over eens dat de timing van de brandstofpomp niet goed staat als de motor vanaf koud gestart wordt.
Blijkbaar herstelt de timing zich ook weer en wat daar dan weer de reden voor is, is nu nog onduidelijk.
Ik heb daar trouwens nog een vraag over: ik neem aan dat de brstp door de distributieriem aangedreven wordt. Heeft die riem mogelijk een veerbelaste spanrol? Kan iemand daar iets over uitleggen??

Ik zoek natuurlijk naar iets wat koud niet lekker schuift, de arm van die spanrol bijvoorbeeld, (maar dat toch doet door de eerste zet van de startmotor) en pas weer goed springt als de motor op temperatuur is. Ik probeer maar iets te verzinnen.
Komende vrijdag heb ik een afspraak gemaakt met een VW-garage voor een diagnose in de hoop dat iemand daar dit bekend voor komt. Natuurlijk houd ik jullie op de hoogte.
Karel.
saher
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 dec 2013, 19:32

Re: Stationair toerental zakt onderuit.

Bericht door saher »

Het bezoek aan de VW garage heb ik even opgeschoven maar in plaats daarvan heb ik overlegd met een garagehouder die ook als wegenwachter gewerkt heeft. Hij vermoedde ook dat het in de pomp zat maar adviseerde om eerst een reinigingsmiddel te proberen en dan een stuk te rijden op de snelweg in max. de 4e versnelling. Volgens hem is de diesel van nu nogal vervuilend en die vervuiling zou ook de oorzaak kunnen zijn.
Nu is het zo dat ik een rustige rijder ben en door omstandigheden al een tijdje weinig op de snelweg kom, dus dat verhaal klonk niet vergezocht.
Nu na zo'n 250 km lijkt het probleem een stuk minder groot: het toerental zakt nog wel maar niet meer zo ver dat de motor afslaat. Hierna adviseerde hij om de betere versie diesel van Shell te tanken en nog twee flacons toe te voegen.
Ik vind het nog te vroeg om te stellen dat het probleem is opgelost maar ik ben hier al heel blij mee. Natuurlijk zou een pomp en verstuiver revisie de degelijke oplossing zijn maar ik loop toch al met de gedachte om hem op termijn te verkopen en dan lijkt zo een revisie nu niet zo zinvol.
Ik wil jullie hartelijk danken voor het meedenken. De goede adviezen, zoals van Pascal om de startvervroeger altijd te gebruiken, zijn opgevolgd waarvoor ook dank.
Karel.
Plaats reactie