Pascal-141 schreef:frank884 schreef:1:15 in de buurt daar hoef ik niet al te veel moeite voor te doen dat lukt gemakkelijk
laatste keer tanken was 1:15.8
.
Om met een zware "blok" als een T4 een verbruik van 1op15 (=6,6L/100km) te halen , dan moet je echt wel rijden als een oude sok , want bij normale rijstijl haal je dat écht niet .
Ik had een "licht blok" Het ABL Blok in de vorige T4 en dat kleine 4 cylinder "lichte"blok verbruikte echt wel meer diesel dan het 5 cylinder "zwaar blok" tja wat iemand "normaal" vindt is een relatief bedrip.... daar komen we nooit uit.... maar feit is dat
ik er geen behoefte aan heb om met de T4 sneller te acelereren dan met de
lege vrachtwagen combinatie
en je moet onder de 100km/h = =/- 93 op de teller blijven anders gaat het verbruik zeer snel omhoog en heel ver vooruit kijken
maar dat ben ik met mijn werk gewend want daar zijn de brandstofverbruik verschillen gigantisch als je een "andere" rijstijl erop na houdt
en een zgn sportievere rijstijl is misschien leuk voor het gevoel maar het haalt echt helemaal niks uit.
( ik zit jaarlijks meer dan 130.000 km op de weg al 25 jaar lang) dus ik denk wel te kunnen beoordelen of dat "jagen" iets uithaald.
je voorganger rijdt toch ook maar 80 op de N wegen en in het volgende dorp is het weer 50.
Op de autoweg idem
rij je 120 km/h =(1:13) en blijft dat continu 4 uur doen dan heb je 480 km erop zitten
rij je 140 km/h =(1:10) en je houdt een ½ uur pauze dan doe je er
ook 4 uur over alleen heb je dan 15 euro meer diesel verstookt
zo simpel is dat.