Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

PDC vraagjes

vragen over de T5
Ramazan
Berichten: 63
Lid geworden op: 09 jan 2015, 11:03

Re: PDC vraagjes

Bericht door Ramazan »

JanP schreef:Dag heer Ramazan,
Voor dat je je aan dit soort klusjes waagt lijkt het me handig dat je zelf Elsawin hebt.
Als je me een email adres stuurt (via PB) zal ik je het schema opsturen. (is te groot voor bijlage).

En een forum zoals dit leeft door geven en nemen, niet andersom...
(vandaar eerst 126 views en nog geen reactie....)

Sterkte met je klus.
Dag Jan,

uiteraard leeft een forum door geven en nemen. Ik zal helpen waar nodig :)
Ik zal per pb mijn mail adres geven. Ik heb helaas geen Elsawin. In ieder geval bedankt voor je hulp
Ramazan
Berichten: 63
Lid geworden op: 09 jan 2015, 11:03

Re: PDC vraagjes

Bericht door Ramazan »

Met dank aan Jan een eindje verder gekomen. bedankt voor de schema

- GRAU- Nog steeds geen idee wat dit is.

- Diagnose - Komt dus op Pin 7 van de diagnose stekker
- Bordnetz pin 6 FL is volgens mij deze

Geeft aan 6-pins rode stekker. Zit deze onder het dashboard bij de a-stijl?

Weet iemand waar de zwarte stekker van de kabelboom in moet?
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: PDC vraagjes

Bericht door heemskerk »

U10/2 anhänger Is een aansluiting zodat de PDC wordt uitgeschakeld zodra je een aanhanger achter je bus koppelt? Bij mijn vorige T5 was dit niet zo geregeld, vermoedelijk doordat de garage de (wel origineel Westfalia) trekhaak achteraf gemonteerd was en/of de instellingen/aansluitingen hiervoor niet had aangesloten en/of geprogrammeerd?

Dat was best ergerlijk met het achteruit rijden met een aanhanger door de ononderbroken pieptoon van de achterste PDC.
Bij mijn huidige T5 GP is dit wel goed geregeld.

Ik heb dit destijds eens bij de dealer neergelegd, deze kwam het de volgende oplossing: uhhh.......... kweenie :bonk

Nadat je alle overige aansluitingen hebt gedaan (nadat je dat uit hebt gezocht) deze aansluiting niet gebruiken en uitproberen of alles verder naar behoren werkt, je heb geen trekhaak begreep ik uit je eerdere posting?

Voor het geval je wél een trekhaak hebt (of er een wilt in de toekomst) misschien toch in één keer goed doen zodat je er dan gemak van hebt?

Volgens mij is het nu zo dat er ook voor de trekhaakaansluiting een regelapparaat is gemonteerd en het aan het CAN-bussysteem gekoppeld is. Wanneer ik een aanhanger aankoppel heb ik terugkoppeling voor defecte lampjes (mag ook geen LED-verlichting gebruiken zonder shunt) en het het fabrieksalarm gaat af wanneer ik de stekkerverbinding tussen bus en aanhanger verbreek (handig!).
Ramazan
Berichten: 63
Lid geworden op: 09 jan 2015, 11:03

Re: PDC vraagjes

Bericht door Ramazan »

heemskerk schreef:U10/2 anhänger Is een aansluiting zodat de PDC wordt uitgeschakeld zodra je een aanhanger achter je bus koppelt? Bij mijn vorige T5 was dit niet zo geregeld, vermoedelijk doordat de garage de (wel origineel Westfalia) trekhaak achteraf gemonteerd was en/of de instellingen/aansluitingen hiervoor niet had aangesloten en/of geprogrammeerd?

Dat was best ergerlijk met het achteruit rijden met een aanhanger door de ononderbroken pieptoon van de achterste PDC.
Bij mijn huidige T5 GP is dit wel goed geregeld.

Ik heb dit destijds eens bij de dealer neergelegd, deze kwam het de volgende oplossing: uhhh.......... kweenie :bonk

Nadat je alle overige aansluitingen hebt gedaan (nadat je dat uit hebt gezocht) deze aansluiting niet gebruiken en uitproberen of alles verder naar behoren werkt, je heb geen trekhaak begreep ik uit je eerdere posting?

Voor het geval je wél een trekhaak hebt (of er een wilt in de toekomst) misschien toch in één keer goed doen zodat je er dan gemak van hebt?

Volgens mij is het nu zo dat er ook voor de trekhaakaansluiting een regelapparaat is gemonteerd en het aan het CAN-bussysteem gekoppeld is. Wanneer ik een aanhanger aankoppel heb ik terugkoppeling voor defecte lampjes (mag ook geen LED-verlichting gebruiken zonder shunt) en het het fabrieksalarm gaat af wanneer ik de stekkerverbinding tussen bus en aanhanger verbreek (handig!).

Die U10/2 anhäger is duidelijk. Ik heb geen trekhaak en denk ook niet dat ik er 1 ga plaatsten.

Heeft iemand misschien een foto van de achter van de pdc schakelaar? Tussen 2003-2009. Dan kan ik dat vergelijken met de stekker op de kabelboom.
Plaats reactie