Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

uitlaatgaswaarschuwingslampje / Roetfilter melding

vragen over de T5
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: uitlaatgaswaarschuwingslampje / Roetfilter melding

Bericht door heemskerk »

Rikvw schreef:Ondanks mijn roetfilter laten vervangen voor een downpipe door JD engineering.


De auto stinkt overigens wel veel meer en rookt ook meer, overigens maakt de auto stationair ook een soort blik geluid uit de uitlaat, voornamelijk als die koud is.

Zijn er mensen meer met deze symptomen na het verwijderen van deze onderdelen?
Herkenbare symptomen. Ik heb destijds ( bij mijn vorige Transporter AXD-2004) de boel weer in originele configuratie teruggebracht. Ik merkte 0% vermogensverschil met of zonder, vond het roken en vooral de stinkende diesellucht een non-sophisticated gebeuren..

Door het wegvallen van de dempingsfunctie van het roetfilter/katalysator had ik een sissend bijgeluid uit de uitlaat, alsof er een lek in zat.

Al met al reden genoeg om het weer in oorspronkelijke setting terug te brengen. Ik kon bij ABC-Schiedam een compleet nieuwe uitlaat vanaf de turbo kopen voor een fractie van de nieuwprijs. Was er erg gelukkig mee.


Mocht bij mijn nieuwe Transporter het roetfilter defect zijn dan vervang ik 'm voor een nieuwe of andere.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: uitlaatgaswaarschuwingslampje / Roetfilter melding

Bericht door Pascal-141 »

heemskerk schreef:
Herkenbare symptomen. Ik heb destijds ( bij mijn vorige Transporter AXD-2004) de boel weer in originele configuratie teruggebracht. Ik merkte 0% vermogensverschil met of zonder, vond het roken en vooral de stinkende diesellucht een non-sophisticated gebeuren..

Door het wegvallen van de dempingsfunctie van het roetfilter/katalysator had ik een sissend bijgeluid uit de uitlaat, alsof er een lek in zat.

Al met al reden genoeg om het weer in oorspronkelijke setting terug te brengen. Ik kon bij ABC-Schiedam een compleet nieuwe uitlaat vanaf de turbo kopen voor een fractie van de nieuwprijs. Was er erg gelukkig mee.


Mocht bij mijn nieuwe Transporter het roetfilter defect zijn dan vervang ik 'm voor een nieuwe of andere.
Je kan een roetfilter (2004) niet vergelijken met een DPF(diesel partikelfilter) (2011) . De werking is geheel anders , en ook de tegendruk/weerstand die een DPF geeft tegenover een gewoon roetfilter is anders. De "winst" bij het verwijderen van een DPF is groter , dan bij een roetfilter .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie