Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

6bak op t4

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 6bak op t4

Bericht door Pascal-141 »

My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: 6bak op t4

Bericht door raf_construct »

mohendiz schreef:*slik* dat is al meer dan het dubbel
Daar komt nog de vervanging van versleten lagers, dichtingen en synchromeshen bij. Verzendkosten. En de kosten om hem uit te bouwen en enkele weken later weer in te bouwen. En de prijzen zijn ex btw aangegeven... reken maar op een 4000 euro. Voor dat geld zou ik een 150pk t4 overwegen. Die heeft geen zesbak nodig.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
mohendiz
Berichten: 86
Lid geworden op: 20 mei 2015, 19:20

Re: 6bak op t4

Bericht door mohendiz »

raf_construct schreef:
mohendiz schreef:*slik* dat is al meer dan het dubbel
Daar komt nog de vervanging van versleten lagers, dichtingen en synchromeshen bij. Verzendkosten. En de kosten om hem uit te bouwen en enkele weken later weer in te bouwen. En de prijzen zijn ex btw aangegeven... reken maar op een 4000 euro. Voor dat geld zou ik een 150pk t4 overwegen. Die heeft geen zesbak nodig.
En jij weet er toevallig gene staan? Voor die prijs vind ik geen deftige bus, laat staan 150pk. :bonk
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: 6bak op t4

Bericht door raf_construct »

Ze zijn er hoor. Je moet alleen goed zoeken, en als je er eentje vindt naar uw zin, onmiddelijk gaan kijken.
Als je een nette T4 102 gaat zoeken, en je wil nog wat opties en een jong model gaat die je inclusief achterstallig onderhoud toch vaak rond de 5000 euro kosten. Als je dan echt wil gaan ombouwen naar een zesbak, vind ik persoonlijk dat je beter af bent met een 150pk versie, of met jouw huidige T5.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 6bak op t4

Bericht door Pascal-141 »

De 151PK versies zijn inderdaad duurder en moeilijker te vinden dan een 102PK .
Als je met een 102PK wil starten , en dan ombouwen met bvb een versnellingsbak van een 151PK , dan kan dat ook , maar je moet dan nogal wat andere onderdelen erbij halen , en ook de ACV motor voorzien van wat extra PK's om de lange versnellingen van de 151pk de baas te kunnen. Alles bij elkaar loopt dat bedrag dan ook aardig op. (chippen , versnellingsbak, aandrijfassen , wielnaven , best ook een grote interkoeler , baksteunen, 2Mvliegwiel en koppeling , en vast nog wel wat)

Een standaard 102pk heeft in lege toestand en op vlakke weg zeker en vast het gevoel dat er een 6e versnelling zou bij kunnen . Maar eens beladen , of met een aanhanger erachter , of als het bergop gaat , dan zal de fut van de standaard 102pk er snel uit zijn. Dan heb je extra vermogen en koppel nodig . Datzelfde effect heb je met de lange versnellingen van de 151pk ook .

Ik zie het nut van die 6e versnelling bij een T4 eerlijk gezegd niet in . Een gewone 102PK tdi doet het heel goed op de snelweg , en houd het ook vol . Zelfs als je vaak op de Autobahn gaat gassen , blijft die 102 blok het gewoon goed doen .
Doet hij wat extra toeren bij hogere snelheden ? Tja en dan ? Hij kan er goed tegen. Vind je het teveel lawaai (voor een bestelwagen van dik 15jaar oud ) ? Isoleer hem dan wat extra .

Just my 2 cents ... :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
mohendiz
Berichten: 86
Lid geworden op: 20 mei 2015, 19:20

Re: 6bak op t4

Bericht door mohendiz »

Zo hard ga ik een 102pk niet aanpakken, daarom vertrek ik liever met een stevige basis. Net als bij mn huidige 174pk. Had er wel niet op gerekend dat ie zo snel de geest zou geven. Anders had ik met een eenvoudige chip al op 204 gezeten. En in 6de met 3800toeren reed ie al 190. :lach
Plaats reactie