alfagek schreef: 04 okt 2019, 08:19
Wellicht je bus anders indelen.
Je hebt alle echt zware spullen achterin staan.
Ik gebruik ook de machines ( parketschuurmachines Hummel en Randmeister )
En de rest van je lijstje, en meer zelfs.
Maar mijn bus hangt niet overdreven laag achter, maar beetje in verhouding met voor.
Met standaard veren pakket, dus niet de zware veren die optie waren.
Zie foto van mijn bus.
Verder naar voren gaat niet. Gedeelte na de schuifdeuren is zo goed als leeg. Parket schuurmachine staat zelfs tegen de scheidingswand. Alleen de Woodboy staat tegen de wielkast aan.
Beide schuifdeuren zijn ingedeeld met al het gereedschap.
ktmkrik schreef: 28 aug 2019, 16:09
Heb ook een B14 set onder de bus liggen maar de achterveren heb ik niet gebruikt van deze set en vervangen door Eibach veren en dat gaat in mijn geval prima...bus is ook redelijk zwaar beladen met gereedschap en aan beide zijden een inrichting van Bott die ook een paar kilo aan gewicht met zich meebrengt.
Maar meer dan 750kg lading, wat heb je in hemelsnaar dan toch allemaal bij je?
Haha tis een best vol busje
Linker schuifdeur:
Compressor met 3 Tacker en Brads
Decoupeerzaag
Schroeftol
Slagschroevendraaier
Klopboor
Invalzaal
Fein
Beitel en schaafset
Laser
Bovenfrees
Handgereedschap
Zal vast en zeker nog wel dingen vergeten zijn maar misschien begrijp je nu een beetje wat ik bedoel.
Naast deze spullen komt er vaak nog materialen bij.
1. Je hebt een nieuwe Crafter nodig met zoveel spullen
2. Beveilig je bus aub erg goed, ligt een vermogen aan spullen in
Als je echt persee wilt verlagen, wat ik me ook kan voorstellen met een volgepakte LWB en die neus zo in de lucht kom je niet uit de voeten met de veren die bij een verlagingsset geleverd worden aan de achterzijde.
Ik weet niet of je de hulpveren goed kan monteren met de stelringen van de schroefset. Met gewone verlagingsveren zou het wel kunnen.
Je zou eens bij een leverancier kunnen vragen of ze kunnen kijken wat de zwaarste/sterkste achterveren zijn die Bilstein.
Punt met de crafter is dat het heeel kut parkeren is in een stad als amsterdam. En als ik op vakantie ga kan ik de bus niet meer bij mn ouders in de garage zetten. Mijn gereedschap is m’n alles Idd en heb m’n bus bijna op alle manieren weten te beveiligen.
Januari alleen nog carbolt laten plaatsen dan heb ik zoveel gedaan als ik kan.
Ik heb mail contact gehad met vb air. En die hadden het doorgestuurd naar ellemeijer in Amsterdam. Die zouden contact opnemen maar tot op heden is dat nog niet gebeurt.
Aangezien de drukte met werk heb ik er ook even geen tijd voor maar zodra er een wat rustigere periode aanbreekt zal ik wel weer contact opnemen.
Ik heb onder de T5 2.5 de Bilstein B12 (dempers Bilstein B8 en eibach prokit) zitten en daarmee reed ik met een totaal gewicht van (destijds) 2900 kg. Het meeste gewicht zat dan achterin.
Bij de t5gp heb ik de zwaardere originele dempers gemonteerd icm de eibach prokit. 1550 kg voorzijde en 1710 kg achterzijde.
Ik heb nooit het idee gehad dat de achterveren zover inzakten dat ik op de stops zat. Zelfs niet met volle belading en een kar erachter, in alle situaties goed te rijden.
De setup onder GP vind ik minder stug, de T5 is nu hij leeg is erg hard, daar wil ik straks een set van Lowtec onder hebben, deze is in hoogte en in hardheid instelbaar.
edjeraketje schreef: 14 nov 2019, 22:27
Ik heb onder de T5 2.5 de Bilstein B12 (dempers Bilstein B8 en eibach prokit) zitten en daarmee reed ik met een totaal gewicht van (destijds) 2900 kg. Het meeste gewicht zat dan achterin.
Bij de t5gp heb ik de zwaardere originele dempers gemonteerd icm de eibach prokit. 1550 kg voorzijde en 1710 kg achterzijde.
Ik heb nooit het idee gehad dat de achterveren zover inzakten dat ik op de stops zat. Zelfs niet met volle belading en een kar erachter, in alle situaties goed te rijden.
De setup onder GP vind ik minder stug, de T5 is nu hij leeg is erg hard, daar wil ik straks een set van Lowtec onder hebben, deze is in hoogte en in hardheid instelbaar.
Afgelopen week een Bilstein B14 set gekocht die onder een Caravelle zat en die werd ongebouwd naar camper. Betreft een set die geschikt is voor verzwaard laadvermogen 3,2 Ton en heeft de schroefverbinding op het fusee. Nou heb ik daar gelukkig nog 2 fusees van liggen
ik ben benieuwd hoe dit gaat bevallen.
En hoe bevalt het?
Was het zo simpel om te zetten van een 32 naar een 28?
En weet je of dat ook ergens te verkrijgen is om dat te doen? Zou mij namelijk heeel blij maken
@woodworks
Ik heb nog geen tijd gehad om het te monteren op mijn bus.
Enige verschil tussen een 2,8T en 3,2t is het fusee daarvan is de bevestiging verschillend. (Bij een 3,2T zijn de rubbers in de draagarmen ook anders)
Verschil in demperversie is er voor zover ik weet niet, b14 heeft maar 1 set.
onderste fusee kogels zijn ook anders
Ik heb mijn 3.2ton omgebouwd naar 2.8ton, om de veerpoot te kunnen doorsteken in de fusee, gratis verlaging van 4cm
Set fusees weten te scoren bij Schaap en Bron in Joure, zal de lagers er even uit persen en dan even schoonstralen. Kan de B14 set er eindelijk onder.
Ik laat deze lagers ook boren met 5x130 zodat ik zowel de 5x120 als de 5x130 velgen eronder kan hebben.
Komende week komen de fuseekogels binnen voor de verzwaarde fusees. De “normale” fuseekogel zit idd wat te ruim in de kom van het 3,2T fusee. Nu even afwachten /passen of de nwe kogel gaat passen icm de huidige draagarmen. Wanneer ik in partslink kijk is de draagarmen en subframe ook anders bij een 3,2T.
Passen en meten is zeker weten!!
de_koen schreef: 22 apr 2020, 00:18
Ja kogels passen in de draagarmen
De kogels waren binnen en heb ze gepast in een losse draagarm.
Achteraf had ik dit ook uit je verhaal kunnen herleiden maar ik had geen zin aan “de uitzondering op de regel” .
Stel dat je alles gedemonteerd hebt en dan kom je erachter dat het niet past.