Even wat achtergrond informatie voor het begrip:RSB1150GS schreef: 02 mar 2019, 20:41 Gaat dit geen problemen geven , geeft hij dan geen storing? Ik zag ook dat er diverse site dergelijk roetfilters voor 350 euro te koop aanbieden , maar ik heb geen idee of dit nou vergelijkbaar is als de stervensdure filters bij de stealer vandaan.
In een roetfilter zitten 3 sensoren, een lambda sensor en 2 druksensoren.
Over de lambda-sensor ga ik het even niet hebben.
De eerste sensor meet de uitlaatgas flow er daaruit komt een waarde X.
De 2de sensor meet de uitlaatgas flow aan de uitgang van het roetfilter en daaruit komt een waarde Y.
De motorcomputer berekent aan de hand van 2 sensoren de vulgraad van het roetfilter (berekening Y - X = Z)
en besluit dan of er een regeneratie noodzakelijk is of niet.
Bijvoorbeeld: X=0,2 Y=0,6 berekening 0,6-0,2 = 0,4 is binnen de grenswaarde.
(geen idee wat die grenswaarde precies is, maar het gaat om het begrip)
Als de berekende waarde Z te hoog is voor de motorcomputer wordt er dus een regeneratie van het roetfilter gestart.
Nu in jouw geval:
De ingaande sensor meet goed X en de uitgaande sensor meet foutief veel te hoog Y want er zit een obstructie voor.
Bijvoorbeeld: X=0,2 Y=2.0 berekening 2.0-0,2 = 1.8 is boven de grenswaarde.
Hierdoor denkt de motorcomputer dus dat het roetfilter vol zit en wil de motorcomputer gaan regenereren.
Maar dit heeft geen zin, want de obstructie zit er nog steeds in. Weer regenereren etc etc.
Hierdoor gaat het roetfilter steeds voller zitten en gaat ook de verstelling van je variabele turbo op den duur vast zitten.
Meestal gaat er een vierkant stukje in het midden van de cirkel los,
die blijft dan tegen de uitgaande sensor liggen en blokkeert dan grotendeels de uitlaatgassen.
Mijn ideeën:
Spuit je uitgaande sensor in met goede kruipolie, en verwijder alleen het losse keramische materiaal van je roetfilter.
Je uitgaande sensor (remember de waarde Y) zal dan een lagere waarde geven.
Waardoor de berekening Y - X = Z een veel lagere waarde geeft en je er met een geforceerde regeneratie doorheen kunt komen, als je er op tijd bij bent.
Ben je te laat er bij, dan kun je door een gespecialiseerd bedrijf je roetfilter laten reinigen of je gaat zelf met middeltjes aan de slag.
Zelf:
linkje
https://mannol.de/en/?action=accessory_ ... sh%20Fluid
Professioneel:
Let op: je motorcomputer slaat de waarde Z (de vervuilingsgraad) op.
Als je nu extern gaat reinigen of laat reinigen, dat weet de computer dus niet he, waardoor die van het padje af kan gaan.
Hierom moet je dus, zoals Erdem al vermeldde, de waarden van het roetfilter (hoeveelheid as en de vervuilingsgraad) opnieuw ingeven in de motorcomputer na een externe reiniging.
Denk ook nog even aan je turbo.
De verstelling van je venen kan vast gaan zitten doordat de roet niet echt goed meer door het filter ging.
Ik heb hier eens een artikel over geschreven en dat kun je hier vinden:
http://www.eldiape.com/vtglader/vtglader2.htm
Dan weet je een beetje wat er gebeurd en hoe het werkt.
En als je denkt dat er een pakking lekt bij de turbo of bij je uitlaatspruitstuk dan zou ik die ook vervangen.
Let op: er wordt regelmatig gemeld, dat bij het vervangen van een uitlaatspruitstuk, dat er een tapbout afbreekt.
Vandaar dat Erdem de opmerking maakte om dan meteen nieuwe tapbouten te gebruiken.
Voor die mensen die weten of meenden te weten dat ik roetfilters leeg maakte en de software aan paste zodat
(ik wordt er zowat nog maandelijks naar gevraagd

ja dat was vroeger, tegenwoordig kun/hoef je mij daar NIET meer voor benaderen! Het is ook strafbaar geworden namelijk en er wordt/gaat bij een APK-keuring op gelet worden, dat het roetfilter er onder zit, en in de toekomst verwacht ik ook, dat ze het gaan testen op de juiste werking.
Preventieve middeltjes die je met tussenpozen aan je brandstof kunt toevoegen om de verbrandingstemperatuur van het roet in het DPF te verlagen:
https://www.amt.nl/techniek/nieuws/2011 ... 1535381194
https://mannol.de/en/?action=accessory_ ... %20Cleaner
Maar je hebt nog veel meer aanbieders hoor..

Groeten Peter