Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

opladen accu's

vragen over de T4
Dirk8
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 aug 2007, 09:45

Bericht door Dirk8 »

Leo45 schreef:OK, beterschap.

Ik hoor van je

Leo
Hoi Leo,
Ben ik weer, buikgriep, gewoon vervelend. Als laatste heb ik een stukje gereden (plm. 75 km) met het zonnepaneel losgekoppeld. Het ledje boven de bestuurders plaats gaf tijdens het rijden 13,5 aan. Toen ik de moter af zette, viel het meteen terug naaar 12,7. Het vreemde is dat hij nu ( na 2 dagen) 12,3 staat. Het verval is praktisch te verwaarlozen dus. Al die tijd heb ik het zonnepaneel eraf gelaten. Ik concludeer hieruit dat de accu's goed zijn. Ik heb het zonnepaneel door gemeten, geeft plm. 13 volt aan, is dus ook goed. Als ik de accu momenteel meet op de laadunit van het zonnepaneel geef die 13,5 volt aan. Als ik de fysieke accu meet geeft hij 12,5 volt aan, hetzelfde als het ledje vooraan. Ik heb contact gezocht met de winkel waar ik het zonnepaneel heb gekocht, maar krijg daar weinig respons. In ga nu her en der informeren wat het zou kunnen zijn. Ik begin maar bij hou. Heb jij enig idee ?
Bedankt voor je reacties, Dirk
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Bericht door Egbert&Manon »

Wat doet je zonnepaneel als het donker is?
Als er voldoende daglicht is, krijg voldoende spanning van je zonnepaneel.
Kun je dit ook nog even testen??

Groetjes Egbert
Dirk8
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 aug 2007, 09:45

Bericht door Dirk8 »

Leo45 schreef:OK, beterschap.

Ik hoor van je

Leo
Hoi Leo,

Het probleem is opgelost. Ik heb 2 nieuwe accu's (70 amp. 90 amp pasten niet) geplaatst en de laadunit staat nu op 14.4. Prima dus. Het probleem zat er in dat dat hij wel 12,27 volt aan gaf maar zodra je er iets op aansloot liep hij heel snel. Belast testen weet ik nu.
Bedankt voor je steun!!!
Dirk
Dirk8
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 aug 2007, 09:45

Bericht door Dirk8 »

Egbert&Manon schreef:Wat doet je zonnepaneel als het donker is?
Als er voldoende daglicht is, krijg voldoende spanning van je zonnepaneel.
Kun je dit ook nog even testen??

Groetjes Egbert
Hoi Egbert,

Het probleem is opgelost. De accu's had ik laten testen en die waren goed. Laterbleek dat de accu's belast getest dienen te worden. Toen ik dat heb laten doen bleken ze versleten te zijn. Nieuwe accu's en de boel doet het weer. Het zonnepaneel meet in zon licht 17,7 volt (omtrent) bij gewoon daglicht 0,35 volt. Ook weinig, hé ?
Bedankt voor je reactie.
Dirk
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Bericht door Leo45 »

Kijk zie je een accu moet je inderdaad altijd belast meten.
de open klemspanning in rust zegt wel iets over de cellen maar niet over hun capaciteit.

Mooi dat alles het weer doet kan je nog meer genieten van de camper.

Ik kan immers eindeloos blijven staan (nou ja 3 dagen) voordat ik weer moet gaan rijden.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Plaats reactie