In de volksmond noemt dat "choke" , maar het is in feite een startvervroeger. Met andere woorden , door die uit te trekken verplaats je een hendeltje asn de inspuitpomp waardoor die het inspuittijdstip ietsje vroeger zet , voor een makkelijkere koude start.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T4 Motor probleem - Opgelost
- Pascal-141
- Berichten: 10866
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: T4 Motor probleem
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Pascal-141
- Berichten: 10866
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: T4 Motor probleem
JornT schreef: ↑13 nov 2020, 10:55 Ok andere garage (Old School Garage) gesproken. Volgens mij is dit waar je moet zijn voor VW busjes in PT. Hij had het er wel over dat hij liever niet de 1.9D met zelfbouw turbo zou opmaken/reviseren, hij zegt de 1.9D is een goede motor maar met een turbo erop kan ik geen garantie meer geven dan gaat het snel weer mis. Als het blok helemaal open moet voor revisie zou hij liever een andere erin zetten een 1.9 TDI of een 1.9D.
Dit snijd wel hout lijkt me... of zou dit blokje met zelfbouw turbo nog vele kilometers mee kunnen?
Prijzen zouden meer richting 500-600 voor een blok gaan en 700-800 voor inbouwen.
Eerst maar eens de bus daar zien te krijgen. Dan zien we wel weer wat ze er van zeggen :)
Om zeker te zijn van de zogenaamde " zelfbouw turbo" , zou dit eerst moeten bekeken worden wat er juist op zit . Want aangezien de 1.9d en de 1.9td in de T4 nagenoeg identiek zijn , werd dat vroeger wel vaker gedaan : wie een 1.9d had , zette er een turbo van een 1.9td op .
Kun je eens een paar fotos nemen van de turbo/ bovenzijde vd motor ? Misschien is het dan wel te zien wat er op zit
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: T4 Motor probleem
Volgens mij heeft de gewone 1.9d geen zuigerbodem koeling, oliesproeiers.
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Re: T4 Motor probleem
Toch alleen de intercooler er opgebouwd en de turbo wel origineel?
Re: T4 Motor probleem
Klopt ja nu je het zegt. Ben benieuwd wat de opties zijn als ie eenmaal daar is... keep you postedMultivan Generation schreef: ↑13 nov 2020, 11:36JornT schreef: ↑13 nov 2020, 10:55 Ok andere garage (Old School Garage) gesproken. Volgens mij is dit waar je moet zijn voor VW busjes in PT. Hij had het er wel over dat hij liever niet de 1.9D met zelfbouw turbo zou opmaken/reviseren, hij zegt de 1.9D is een goede motor maar met een turbo erop kan ik geen garantie meer geven dan gaat het snel weer mis. Als het blok helemaal open moet voor revisie zou hij liever een andere erin zetten een 1.9 TDI of een 1.9D.
Zal dan wel een 55kW 1.9 TD zijn waar die man over spreekt en geen TDI,
want dan moet je toch wat meer aanpassen..
Re: T4 Motor probleem
Volgens je kenteken is het een 4cilinder 1.9 met 50kW vermogen. Dat moet dan een 1.9 TD zijn (ABL-motor). Dan is de turbo inderdaad standaard en de intercooler later bijgeplaatst.
Kijk dan ook eens naar dit artikel in T4-wiki over tuning van een ABL, dat kan ook op jouw motor van toepassing zijn.
https://www.t4-wiki.de/wiki/Motortuning_(ABL)
En dan met name die tweede alinea over de 'Zentralschraube'.
Kijk dan ook eens naar dit artikel in T4-wiki over tuning van een ABL, dat kan ook op jouw motor van toepassing zijn.
https://www.t4-wiki.de/wiki/Motortuning_(ABL)
En dan met name die tweede alinea over de 'Zentralschraube'.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: T4 Motor probleem
Paar kleine dingen vallen mij op;
Het lijkt er op dat je carterontluchting los zit.
Deze zwarte paddenstoel hoort op dat gat bij de rode pijl vastgeklikt te zitten.
Misschien is dat de reden dat je kleppendeksel zo nat van de olie is.
Zit er nog wel koelvloeistof in?? Het expansievat lijkt leeg??
[expansievat is grote melkwitte bol]
Het lijkt er op dat je carterontluchting los zit.
Deze zwarte paddenstoel hoort op dat gat bij de rode pijl vastgeklikt te zitten.
Misschien is dat de reden dat je kleppendeksel zo nat van de olie is.
Zit er nog wel koelvloeistof in?? Het expansievat lijkt leeg??
[expansievat is grote melkwitte bol]
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: T4 Motor probleem
Startvervroeger zal ie bedoelen
- Pascal-141
- Berichten: 10866
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: T4 Motor probleem
Inderdaad.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: T4 Motor probleem
Hmm dat zou best eens kunnen, eerder was de motor ook altijd wel nattig maar niet zo zwart. Ik ga het eens vragen als ie bij de garage is, kan er niet niet meer bij...odorf schreef: ↑13 nov 2020, 18:20 Paar kleine dingen vallen mij op;
Het lijkt er op dat je carterontluchting los zit.
Deze zwarte paddenstoel hoort op dat gat bij de rode pijl vastgeklikt te zitten.
Misschien is dat de reden dat je kleppendeksel zo nat van de olie is.
Zit er nog wel koelvloeistof in?? Het expansievat lijkt leeg??
[expansievat is grote melkwitte bol]
Die bol zit nog ongeveer halfvol die is niet zo transparant...
Ik zag ook n plasje diesel onder de brandstofpomp, die zal ook wel vervangen moeten worden en miss dynamo dan ook. We goan het zien.
Re: T4 Motor probleem
Ok, dan is jouw koelvloeistof anders van kleur, dan die van mij, die van mij is G12+ en roze-rood, dan valt dat veel meer op. Ik dacht daardoor even dat het hele expansievat leeg was.Die bol zit nog ongeveer halfvol die is niet zo transparant..
Ter illustratie:
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: T4 Motor probleem
Het kunnen een aantal dingen zijn of combinaties daarvan. Krukas poulie wil nog wel eens loslopen bij deze motoren, maar dan zou ie het vaak helemaal niet meer moeten doen.... Krukastandwiel wil nog wel eens wat speling vertonen, dat kan wellicht verklaren waarom hij zo rookt. (timing staat dan niet goed). Verder zie ik her en der ook wat lekkages die ook van invloed kunnen zijn. (speling op het asje van de pomp etc).
T4 onderdelen opruiming! Iets nodig? Stuur even een berichtje.
Re: T4 Motor probleem
I see! die kleur is beter zichtbaar idd. Vette duotone kleuren ook zo blauwig en wit.
Jep oke! goede info thanks. Hopelijk is een flinke beurt: losse poelies, tandwiel speling, turbo schoepenwiel speling, brandstofpomp lekkages, losse paddestoeldoppen, nieuwe distributieriem etc.. genoeg om 'm weer fatsoenlijk aan de praat te krijgen. Zijn wel echt zoveel dingen die mis kunnen zijn.. hoe kom je er in vredesnaam achter wat nu echt niet goed zit en voor een slecht lopende motor zorgt.idh schreef: ↑14 nov 2020, 15:35 Het kunnen een aantal dingen zijn of combinaties daarvan. Krukas poulie wil nog wel eens loslopen bij deze motoren, maar dan zou ie het vaak helemaal niet meer moeten doen.... Krukastandwiel wil nog wel eens wat speling vertonen, dat kan wellicht verklaren waarom hij zo rookt. (timing staat dan niet goed). Verder zie ik her en der ook wat lekkages die ook van invloed kunnen zijn. (speling op het asje van de pomp etc).
Heb op de portugese MP (olx.pt) al wat rond gekeken naar motoren en oude golf3's maar veel van wat ik zag had eigenlijk al meer kilometers dan onze motor. Voelt een tikkie gek om een ander blok erin te laten bouwen met meer kilometers en zijn dus ook nog wel veel aanpassingen nodig om van een golf naar T4 te verhuizen. Zie ook veel 1.9TDI motoren maar dat wordt dus een lastig verhaal. Maar wie weet heeft de Oldschool garage nog andere bronnen.
Hoe dan ook goed dat ie naar een VW kenner gaat en hopelijk nog niet eens nodig om het hele blok te vervangen, al dachten ze bij de BOSCH dat dat wel echt zou moeten, bleef mij een beetje onduidelijk waar ze dat op baseerden dus ben benieuwd wat de komende garage zal denken. De prijzen bij bosch zijn trouwens zo outrageous omdat ze alleen maar nieuwe onderdelen mogen gebruiken maar dan nog; volgens mij werken ze daar liever aan nieuwere wagens ofzo.
Re: T4 Motor probleem
Lezende over die paddestoel kom ik er achter dat daar lucht, olie en wat nog meer doorheen gaan en dit mengsel gaat terug naar de motor. Klopt het dat wanneer die dop los zit (en dat is echt wel heel goed gezien odorf) de motor valse lucht gaat aanzuigen en daarmee gaan haperen en stotteren ->> verkeerd verbranden en daarmee wit gaat roken?odorf schreef: ↑13 nov 2020, 18:20 Paar kleine dingen vallen mij op;
Het lijkt er op dat je carterontluchting los zit.
Deze zwarte paddenstoel hoort op dat gat bij de rode pijl vastgeklikt te zitten.
Misschien is dat de reden dat je kleppendeksel zo nat van de olie is.
Zit er nog wel koelvloeistof in?? Het expansievat lijkt leeg??
[expansievat is grote melkwitte bol]
- Multivan Generation
- Berichten: 34192
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T4 Motor probleem
Het is carter ontluchting. Er staat dus druk op, blazend en niet aanzuigend.
De leiding gaat naar de inlaat, alwaar het met de verse aangezogen lucht bijgemengd wordt om te worden verbrand. Dat vindt nu niet meer plaats, en normaal gezien loopt je motor daar dan beter van.
De leiding gaat naar de inlaat, alwaar het met de verse aangezogen lucht bijgemengd wordt om te worden verbrand. Dat vindt nu niet meer plaats, en normaal gezien loopt je motor daar dan beter van.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...