Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ACV tweemassa vliegwiel

vragen over de T4
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: ACV tweemassa vliegwiel

Bericht door busbart »

powerpiep schreef: 18 mar 2022, 12:29 Wij hebben al 2x achter elkaar 300k gereden met 1 koppelingsset en 2mv, 50%vd tijd zware kipper erachter.
vertel daar eens wat meer over? welk merk?type?

toen ik mijn bus kocht nl, was daar net de koppeling vervangen door een Valeo (is dat de 3 of 4P kit?) in de link, en toch heeft mijn bus dat bokken al sinds ik hem heb.
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: ACV tweemassa vliegwiel

Bericht door Pascal-141 »

busbart schreef: 18 mar 2022, 17:55
powerpiep schreef: 18 mar 2022, 12:29 Wij hebben al 2x achter elkaar 300k gereden met 1 koppelingsset en 2mv, 50%vd tijd zware kipper erachter.
vertel daar eens wat meer over? welk merk?type?

toen ik mijn bus kocht nl, was daar net de koppeling vervangen door een Valeo (is dat de 3 of 4P kit?) in de link, en toch heeft mijn bus dat bokken al sinds ik hem heb.
Dat is heel normaal , dik 300.000km rijden met een gewone koppelingsset (dus met 2mv) , zelfs met aanhangwagengebruik. En het maakt heus niet uit of je LUK , Valeo , Sachs gebruikt . Ik heb ook 20 jaar met T4 gereden , en ook heel veel zware aanhangers erachter (regelmatig zelfs +2,5ton) , en zelfs met gechipte ACV , nooit problemen gehad met de koppeling . Zelfs met mijn 151pk California met een 2,6ton zware aanhanger erachter nooit problemen gehad , ondanks dat die het moeilijker had bij vertrekken omdat die met die lange verhoudingen zat .

Als de motorsteun , baksteun en pendelsteun in goede staat zijn zou je geen bokkerig probleem mogen hebben (als je een motorsteun van de "witte producten" hebt geinstalleerd kun je zelfs met een nieuwe steun nog bokkerig gedrag hebben omdat de kwaliteit ondermaats is ,daarbij blijkt nogmaals : goedkoop is duurkoop) .

En , zoals al eerder werd vermeld , kan het bokken ook aan je rijstijl gelegen zijn .

Omschakelen naar een vast vliegwiel bij de 2.5tdi is naar mijn mening nutteloos , en bied alleen maar hogere kans op ernstige motorschade . (Gebroken krukas is een kanshebber)

Wat ik ook nog kwijt wil wat betreft jouw monteur met 40 jaar ervaring : die 40 jaar ervaring wil niet automatisch zeggen dat hij er ook daadwerkelijk verstand van heeft ... een monteur die bvb zegt dat een 2massa vliegwiel pas sinds 2009 in omloop is , dat zegt mij al veel over zijn vakkennis ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 885
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: ACV tweemassa vliegwiel

Bericht door powerpiep »

De eerste waren gewoon de fabriekskoppelingen.
Daarna versterkte sachs.

De 2.5tdi is ook wel een speciaale motor, zit net tussen oude techniek en nieuwe techniek in.
In mijn ogen de ideale mix.
Voor veel oudere garagisten is het te "modern", voor de jongere generatie is het dan weer te oud.
In mijn ervaring zijn er weinig mensen die er echt aan willen werken.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: ACV tweemassa vliegwiel

Bericht door busbart »

powerpiep schreef: 19 mar 2022, 07:27
In mijn ervaring zijn er weinig mensen die er echt aan willen werken.
dat begint ook mijn ervaring te zijn. :driveT4
Groet, Bart
Plaats reactie