busbart schreef: ↑18 mar 2022, 17:55
powerpiep schreef: ↑18 mar 2022, 12:29
Wij hebben al 2x achter elkaar 300k gereden met 1 koppelingsset en 2mv, 50%vd tijd zware kipper erachter.
vertel daar eens wat meer over? welk merk?type?
toen ik mijn bus kocht nl, was daar net de koppeling vervangen door een Valeo (is dat de 3 of 4P kit?) in de link, en toch heeft mijn bus dat bokken al sinds ik hem heb.
Dat is heel normaal , dik 300.000km rijden met een gewone koppelingsset (dus met 2mv) , zelfs met aanhangwagengebruik. En het maakt heus niet uit of je LUK , Valeo , Sachs gebruikt . Ik heb ook 20 jaar met T4 gereden , en ook heel veel zware aanhangers erachter (regelmatig zelfs +2,5ton) , en zelfs met gechipte ACV , nooit problemen gehad met de koppeling . Zelfs met mijn 151pk California met een 2,6ton zware aanhanger erachter nooit problemen gehad , ondanks dat die het moeilijker had bij vertrekken omdat die met die lange verhoudingen zat .
Als de motorsteun , baksteun en pendelsteun in goede staat zijn zou je geen bokkerig probleem mogen hebben (als je een motorsteun van de "witte producten" hebt geinstalleerd kun je zelfs met een nieuwe steun nog bokkerig gedrag hebben omdat de kwaliteit ondermaats is ,daarbij blijkt nogmaals : goedkoop is duurkoop) .
En , zoals al eerder werd vermeld , kan het bokken ook aan je rijstijl gelegen zijn .
Omschakelen naar een vast vliegwiel bij de 2.5tdi is naar mijn mening nutteloos , en bied alleen maar hogere kans op ernstige motorschade . (Gebroken krukas is een kanshebber)
Wat ik ook nog kwijt wil wat betreft jouw monteur met 40 jaar ervaring : die 40 jaar ervaring wil niet automatisch zeggen dat hij er ook daadwerkelijk verstand van heeft ... een monteur die bvb zegt dat een 2massa vliegwiel pas sinds 2009 in omloop is , dat zegt mij al veel over zijn vakkennis ...