Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?
- krekwakwol
- Berichten: 4107
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?
Ik dacht even dat je bus me bekend voor kwam, maar de details missen.
Gezien bij het meer van Annecy in juni.
Gezien bij het meer van Annecy in juni.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: T5 4motion project
Met multivan stoelen achterin is het geen grijs kenteken meer. Dan ga je dus voor de campervariant. Bij een camper kan je niet naar believen stukken van het interieur erin of eruit halen. Tenminste niet als je met kwarttarief wilt rijden. Dan moet het ten alle tijden aan de inrichtingseisen van de Belastingdienst voldoen.SyncRoon schreef: ↑17 nov 2022, 21:16 Ruimtelijker dan een uitneembaar interieur wordt het niet toch? Gekeurde bedbank staat vast ingebouwd. Als dit kan met een multivan stoelen en rails heeft dat mijn voorkeur. Dan met name toch denk ik de twee stoelen van de tweede zitrij zodat je een laadbak overhoud. Hier kan een eenvoudige bedbak/kast/opberger of zoiets in/uit hoe ik het hebben wil.
. . .
De ruimte tussen de wielkasten zou ik leeg willen houden (palletje achterin)
En misschien ben je ook iets te optimistisch over de ruimte in een T5. Twee stoelen achterin en een (eenvoudig) camperinterieur en dan ook nog ruimte voor een pallet tussen de wielkasten. Ik weet niet of dat allemaal gaat passen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?
Ik heb net eens een pallet erin gegooid en mijn klapstoeltjes voor bij de schaft erin. Plek zat....
Langzaamaan vormt er zich wat. Om het niet onnodig gecompliceerd te maken vanwege WV1/WV2 chassis overweeg ik toch een goedgekeurde M1 slaapbank te installeren. Dat is ook op wens van mijn partner want die vind dat handiger bij harde wind en koude om dan niet in het hefdak te slapen. Maar dat kunnen we net zo goed met een treinzit ala multivan en campbox. Zag dat de fit2go verschuifbaar is maar daar zit dan nog een slaapdeel horizontaal achter aan vast in je laadruimte. Dat vind ik dan net even niet praktisch. Een M1 vloer of rails met stoelen zou ook nog kunnen maar die prijzen lopen ook op en de meeste stoelen zijn basic en verre van comfortabel voor langere reizen. En ja optioneel kan het luxer en duurder..... Weet iemand of er een certificering bestaat voor het achteraf monteren van de originele multivan rails? Ik begrijp dat men dit in Duitsland wel door de TÜV gekeurd krijgen? Zou een keuring bij de TÜV dan ook hulpzaam kunnen zijn? (of route tenaamstelling in Duitsland en terug import, bus moet nog ingevoerd worden uit Belgie.)
Hefdak zit ik te denken aan een Atrion skylink, toch vooraan omhoog. Ik heb het idee dat de spant tussen de A-stijl dan blijft? Iemand die wat meer info heeft over de matrasmaat van dit dak? Ik heb ook een aanbieding van poptoproofs en deze daken lijken mij wat ruimer (langer en met high lift). Het is toch ergerlijk dat maatvoeringen heel slecht te vinden zijn. Of ik zoek verkeerd.....
Jullie weten toch dat er veel fosfaat voor de landbouw in Marokko gewonnen wordt. Dit komt ook met het woestijnstof mee uit de Sahara. De oorsprong van dat fosfaat zit hem in afzettingen van dierlijk materiaal uit de pre-historie. Nu mijn bus ruim 10 jaar en een groot deel van zijn kilometers in de woestijn heeft afgelegd zijn daar de sporen van terug te vinden. Niet op zijn minst de deuken, butsen en kromme of gescheurde onderdelen.... Maar ook feshfesh zand zo fijn dat het in alle kieren en gaten zit, tot onder de afgekitte vloerplaat (!?) Maar goed, dat medegenomen naar Europa maakt dat de plantenweelde ook goed op de bus gedijt.
Langzaamaan vormt er zich wat. Om het niet onnodig gecompliceerd te maken vanwege WV1/WV2 chassis overweeg ik toch een goedgekeurde M1 slaapbank te installeren. Dat is ook op wens van mijn partner want die vind dat handiger bij harde wind en koude om dan niet in het hefdak te slapen. Maar dat kunnen we net zo goed met een treinzit ala multivan en campbox. Zag dat de fit2go verschuifbaar is maar daar zit dan nog een slaapdeel horizontaal achter aan vast in je laadruimte. Dat vind ik dan net even niet praktisch. Een M1 vloer of rails met stoelen zou ook nog kunnen maar die prijzen lopen ook op en de meeste stoelen zijn basic en verre van comfortabel voor langere reizen. En ja optioneel kan het luxer en duurder..... Weet iemand of er een certificering bestaat voor het achteraf monteren van de originele multivan rails? Ik begrijp dat men dit in Duitsland wel door de TÜV gekeurd krijgen? Zou een keuring bij de TÜV dan ook hulpzaam kunnen zijn? (of route tenaamstelling in Duitsland en terug import, bus moet nog ingevoerd worden uit Belgie.)
Hefdak zit ik te denken aan een Atrion skylink, toch vooraan omhoog. Ik heb het idee dat de spant tussen de A-stijl dan blijft? Iemand die wat meer info heeft over de matrasmaat van dit dak? Ik heb ook een aanbieding van poptoproofs en deze daken lijken mij wat ruimer (langer en met high lift). Het is toch ergerlijk dat maatvoeringen heel slecht te vinden zijn. Of ik zoek verkeerd.....
Jullie weten toch dat er veel fosfaat voor de landbouw in Marokko gewonnen wordt. Dit komt ook met het woestijnstof mee uit de Sahara. De oorsprong van dat fosfaat zit hem in afzettingen van dierlijk materiaal uit de pre-historie. Nu mijn bus ruim 10 jaar en een groot deel van zijn kilometers in de woestijn heeft afgelegd zijn daar de sporen van terug te vinden. Niet op zijn minst de deuken, butsen en kromme of gescheurde onderdelen.... Maar ook feshfesh zand zo fijn dat het in alle kieren en gaten zit, tot onder de afgekitte vloerplaat (!?) Maar goed, dat medegenomen naar Europa maakt dat de plantenweelde ook goed op de bus gedijt.
Groet, Ronald
- krekwakwol
- Berichten: 4107
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?
Atrion heeft ook een RDW gekeurde slaapbank, mits zij hem ook monteren, dan komt het ook op kenteken.
Maar tuv keuring wordt door de RDW helaas niet overgenomen.
En je bedoeld de B stijl, want de Astijlen lopen langs het voorraam omhoog en dat stuk komen ze sowieso niet aan.
Maar tuv keuring wordt door de RDW helaas niet overgenomen.
En je bedoeld de B stijl, want de Astijlen lopen langs het voorraam omhoog en dat stuk komen ze sowieso niet aan.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?
De bedmaten staan gewoon op de site van Atrion. En alle dakbouwers hebben een telefoonnummer en mailadres, dus je kunt het ook even vragen.SyncRoon schreef: ↑19 nov 2022, 21:00 Hefdak zit ik te denken aan een Atrion skylink, toch vooraan omhoog. Ik heb het idee dat de spant tussen de A-stijl dan blijft? Iemand die wat meer info heeft over de matrasmaat van dit dak? Ik heb ook een aanbieding van poptoproofs en deze daken lijken mij wat ruimer (langer en met high lift). Het is toch ergerlijk dat maatvoeringen heel slecht te vinden zijn. Of ik zoek verkeerd.....
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?
Hallo Hanz,
Ik denk niet, en ben van mening dat, elke camperbouwer een hotline voor stomme vragen van ik wil een camperbusje hebben figuren er op na dient te houden. Ja ook ik vraag offertes op voor vergelijk, maar wat heb je aan genoemde maten als er vrijwel geen tekeningen beschikbaar zijn waar je duidelijk de layout van de maatvoering op kan controleren. Bij een hefdak buitenmaat van bv 240x130 en slaapvlak van 200x120 en bedmaat van 190x115 zou ik graag weten hoe de layout van die maten ten opzichte van elkaar is en hoe de scharnieren/gasveren daar in gepositioneerd staan. Dat kan bv bepalend zijn of je met schouders/heupen last kan hebben van die dingen bij draaien, of hoe groot bv een opening naar beneden is.
Mijn vraag was ook niet geheel duidelijk en daarom dat ik die hier stel in plaats van een vakman van zijn werk te houden, leve de fora.
Om eerlijk te zijn, ik vermoed mijzelf kennende dat ik er gewoon een dak op zet waar in ieder geval de benodigde vaste bedmaat in past. Mijn wensen kan ik makkelijk aanpassen (hefdak met bedje van 220x160 gaat niet lukken of je moet een langshefdak nemen met uitklap deel als de oude Viking Xplorer op de T3) Laat ik mijzelf maar beperken tot een dak dat RDW voldoet en met minimaal 200x115 bedje... Wellicht dat het vierkant opgaande jumbo hefdak ook wel een optie is, heb je staruimte door heel de bus.
Ik heb wat gerichte aanvragen uitstaan en wanneer ik weet welk interieur het wordt zet ik de boel verder in gang. Eerst die bus eens schoonkrijgen en wat onderdelen zoeken als voordeur en spiegel, voor- en achterbumper.
Ik denk niet, en ben van mening dat, elke camperbouwer een hotline voor stomme vragen van ik wil een camperbusje hebben figuren er op na dient te houden. Ja ook ik vraag offertes op voor vergelijk, maar wat heb je aan genoemde maten als er vrijwel geen tekeningen beschikbaar zijn waar je duidelijk de layout van de maatvoering op kan controleren. Bij een hefdak buitenmaat van bv 240x130 en slaapvlak van 200x120 en bedmaat van 190x115 zou ik graag weten hoe de layout van die maten ten opzichte van elkaar is en hoe de scharnieren/gasveren daar in gepositioneerd staan. Dat kan bv bepalend zijn of je met schouders/heupen last kan hebben van die dingen bij draaien, of hoe groot bv een opening naar beneden is.
Mijn vraag was ook niet geheel duidelijk en daarom dat ik die hier stel in plaats van een vakman van zijn werk te houden, leve de fora.
Om eerlijk te zijn, ik vermoed mijzelf kennende dat ik er gewoon een dak op zet waar in ieder geval de benodigde vaste bedmaat in past. Mijn wensen kan ik makkelijk aanpassen (hefdak met bedje van 220x160 gaat niet lukken of je moet een langshefdak nemen met uitklap deel als de oude Viking Xplorer op de T3) Laat ik mijzelf maar beperken tot een dak dat RDW voldoet en met minimaal 200x115 bedje... Wellicht dat het vierkant opgaande jumbo hefdak ook wel een optie is, heb je staruimte door heel de bus.
Ik heb wat gerichte aanvragen uitstaan en wanneer ik weet welk interieur het wordt zet ik de boel verder in gang. Eerst die bus eens schoonkrijgen en wat onderdelen zoeken als voordeur en spiegel, voor- en achterbumper.
Groet, Ronald
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?
Een hefdakbed van 200x160 gaat je sowieso niet lukken op een T5 of T6.
De reden is simpel: de breedte van het dak in ontoereikend om 160cm bedbreedte te halen..
De reden is simpel: de breedte van het dak in ontoereikend om 160cm bedbreedte te halen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?
Ronald schreef ook dat het niet ging lukken, tenzij je een hefdak neemt als de Viking Xplorer, deze dus:
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?
Ik heb een interieur van een vroege T5 multivan gekocht voor complete ombouw. In ieder geval een compleet nog ingebouwd interieur zonder moeten zoeken achter missende onderdelen. Enige is dubbele schuifdeur maar losse linker panelen zijn wel te vinden. Eerst eens slachtfest en eens zien hoe dat zal aflopen.
Dat jumbo hefdak van atrion heeft de vrouw uit mijn hoofd gepraat. Wordt een standaard opstelling met hefdak voor omhoog omdat dit snelste uitpakt en terug inpakt vanuit de cabine zelf. Als we enkel voor ons tweeën zouden bouwen maakte ik een voorcabine bed met gangpad naar achter en vaste keuken achterin. Dan dus achter hefdak.
Dat jumbo hefdak van atrion heeft de vrouw uit mijn hoofd gepraat. Wordt een standaard opstelling met hefdak voor omhoog omdat dit snelste uitpakt en terug inpakt vanuit de cabine zelf. Als we enkel voor ons tweeën zouden bouwen maakte ik een voorcabine bed met gangpad naar achter en vaste keuken achterin. Dan dus achter hefdak.
Groet, Ronald
Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?
De maten zijn voor elk merk hefdak natuurlijk anders maar als ik nog een keer kan kiezen zou ik voor het Jumbo hefdak gaan. Het kan nu best krap zijn aan het voeteneinde en een beetje opgesloten gevoel geven. Tevens het je door heel de bus meer ruimte en hoeveel langer ben je nou helemaal kwijt met inklappen? Ondanks dat Atrion niet mijn voorkeur heeft (alleen gevoel, zonder reden) zou ik wel gaan kijken.
Veel wijsheid in de te maken keuzes in ieder geval.
Veel wijsheid in de te maken keuzes in ieder geval.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA)
Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?
Hallo Remco,
Ik ben binnenkort in het hoge noorden en zal proberen eens langs te gaan bij Atrion.
Bij de T5 heb ik het standaard halfhoogdak erop altijd mooi gevonden. Dit valt nog groter op de buiten zijde van de het dak, had je daar maar een hefdak van want dan heb je 130cm binnenruimte in de breedte. Ze zijn wel te vinden maar of je daar een fatsoenlijk hefdak van gemaakt krijgt? Daar ga ik nog niet gelijk aan beginnen....wat tijd betreft...
Ik ben binnenkort in het hoge noorden en zal proberen eens langs te gaan bij Atrion.
Bij de T5 heb ik het standaard halfhoogdak erop altijd mooi gevonden. Dit valt nog groter op de buiten zijde van de het dak, had je daar maar een hefdak van want dan heb je 130cm binnenruimte in de breedte. Ze zijn wel te vinden maar of je daar een fatsoenlijk hefdak van gemaakt krijgt? Daar ga ik nog niet gelijk aan beginnen....wat tijd betreft...
Groet, Ronald
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?
En begrijp ik nu dat je de auto wilt gaan ombouwen naar 4 motion?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?
Nee hoor, is een 4motion met sper. Net nog even de wei ingereden om plek te maken op de oprit en de werkplaats opruimen. Kom je weer wat zaken tegen. Inklapbare spiegels.... Klopt het dat schuifdeur en achterklep enkel van slot gaan na het openen van de linkervoordeur? Als ik hem geparkeerd van slot doe gaan deze niet open, wel nadat ik de bestuurder deur geopend heb.
Groet, Ronald
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?
Dat klopt
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?
Is dat niet in te stellen? Bij een camper is dat niet handig en bij onze T6 (maar ook bij de T5) gaat alles van het slot.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012