J vd Pal schreef: ↑08 aug 2023, 11:10
ik heb een 280 Ah en die krijg ik normaal niet leeg. Met 280 Ah en gewoon gebruik, koelkast, licht, opladen telefoon enz kan je 8-10 dagen vrij staan. Met 200 zal dat 6-8 dagen zijn.
Dat is op die manier een interessant alternatief voor een zonnepaneel. Misschien iets duurder maar een stuk simpeler om te realiseren.
Hoi Hanz,
dat was mijn conclusie ook. Zolang ik geen elektrische fietsen op hoef te laden kunnen mijn zonnepanelen thuisblijven. Zie ook: viewtopic.php?t=70583
Laatst gewijzigd door J vd Pal op 08 aug 2023, 19:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Erdem50 schreef: ↑08 aug 2023, 16:33
Dit is mooie info. Heb je nog iets aan het display mbt de laadtoestand? Of is dit niet meer correct.
Helemaal niets meer aan, de rustspanning van de nieuwe accu is hoger en de ontlaadcurve veel vlakker, spanning zegt eigenlijk vrijwel niets over de laadtoestand.
Ik kan mijn accu via bluetooth op mijn telefoon in de gaten houden. De BMS geeft dan aan wat de laadtoestand is. Helaas is deze niet erg nauwkeurig want deze gebruikt de spanning van de cellen. Als de accu afkoelt raak ik zogenaamd een deel van de inhoud kwijt en als ze warmer worden zijn ze opeens weer opgeladen. Daarom ga ik nog een Victron Smart Shunt inbouwen. Dit is een coulomb teller die veel nauwkeuriger is.
Erdem50 schreef: ↑06 aug 2023, 10:12
Dat is een flinke jongen
Hoe zit het met de laadcyclus van deze accu? Gaat dat goed met een originele California lader of heb je hierin iets aangepast.
In principe beschermd de BMS hem wel tegen overladen en ontladen.
Ik dacht dat de originele California lader 13.8V leverde en ik zie bij deze accu staan dat ze het liefst tussen 14.0 en 14.2V krijgen. Zie ik iets over het hoofd? Of hoe heb je dit aangepast?
Erdem50 schreef: ↑06 aug 2023, 10:12
Dat is een flinke jongen
Hoe zit het met de laadcyclus van deze accu? Gaat dat goed met een originele California lader of heb je hierin iets aangepast.
In principe beschermd de BMS hem wel tegen overladen en ontladen.
Ik dacht dat de originele California lader 13.8V leverde en ik zie bij deze accu staan dat ze het liefst tussen 14.0 en 14.2V krijgen. Zie ik iets over het hoofd? Of hoe heb je dit aangepast?
Nee hoor. Niets aangepast. Die 0,2 tot 0,4 V minder zal het niet om hangen.