Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 combi ombouwen gordelprobleem

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Fleurig

Re: T5 combi ombouwen gordelprobleem

Bericht door Fleurig »

Zo als ik het lees bij de rdw moet ik toch daar al een stahoogte van 170 cm kunnen overleggen? Ik zie nergens dat dit geen vereiste is.
Ook lijkt het mij zeer waarschijnlijk dat als ik bij een keuring kom dat ze mijn gordelsysteem gaan afkeuren als ik de dakstabiliteit ga verwijderen.

Of zie ik dit te zwartwit?
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

Bij de RDW is de stahoogte nog niet aan de orde, dit is pas belangrijk bij het aanvragen van het kwart tarief bij de belastingdienst.
Daarom wordt een hefdak vaak na de RDW keuring ingebouwd, dat scheelt vaak ook een gewichtsklasse bij de houderschaps belasting.

Hier is ook een uitgebreid topic over viewtopic.php?t=52941
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Fleurig

Bericht door Fleurig »

Ohw nu snap ik hem. Je betaald gewoon de volle mep wegenbelasting tot dat je de aanvraag er door hebt voor campertarief. Dit kun je dus doen zonder tussenkomst van een keuring. Die constructie die je in het dak maakt voor versteviging is wel sterk genoeg om weer klappen op te vangen samen met het dak maar natuurlijk nooit zo sterk als het was.
Hanz

Bericht door Hanz »

Eerst moet de RDW keuren en als je aan hun eisen voldoet dan wordt het op kenteken een kampeerwagen. Dan pas kan je bij de belastingdienst een aanvraag doen voor kwarttarief maar dan moet je wel aan de inrichtingseisen van de belastingdienst voldoen en die zijn uitgebreider en strenger dan van RDW.
Lees dit topic maar eens door
viewtopic.php?p=379366#p379366
En kijk ook op de sites van RDW en Belastingdienst.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Remco_T5

Bericht door Remco_T5 »

Je moet jezelf afvragen of het wenselijk is om aan de constructie te sleutelen zonder keuring. Wat gebeurd er bij een aanrijding en wie is verantwoordelijk? Als het eigenlijk afgekeurd zou worden moet je je afvragen of je dit wel wil. Het gaat wel om veiligheid of zie ik het te zwart/wit?
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Fleurig schreef: 21 dec 2024, 19:29 Die constructie die je in het dak maakt voor versteviging is wel sterk genoeg om weer klappen op te vangen samen met het dak maar natuurlijk nooit zo sterk als het was.
Dat hangt er van af, welk merk en type en vooral welk verstevigingsframe je hebt.
krekwakwol schreef: 18 dec 2024, 19:41 Wij hebben een Austops slaaphefdak in onze T5 met verlengde wielbasis en die heeft net als SCA en Reimo een compleet verstevigingsframe rondom in het gat, waar het hefdak op gebouwd wordt, om de stijfheid van de carrosserie te waarborgen.
Dus ik weet niet of gordels dan nog een probleem zijn.
Er zit nog aardig wat kwaliteitsverschil in de verstevigingsframes van de door jou genoemde merken en verschillende types hefdaken.

Waar de RDW niet echt happig op is/was, is als je de dakuitsnede voorbij de B-stijl naar voren laat komen.

Als ik een Austops verstevigingsframe kwalitatief vergelijk met een SCA verstevigingsframe dan heeft het eerste een kokerprofiel van rondom +/- 12mm wat gekit wordt tegen het dak (zie ook dit topic waarbij gebruik is gemaakt van een Austops dak en het 2de verstevigingsframe (SCA) is een dubbel uitgevoerd gegalvaniseerd kokerprofiel wat gekit wordt en met extra verstevigingsbeugels ook aan de zijkant bevestigd wordt met popnagels.

Maar daar zit ook een serieus prijsverschil tussen.
Het is maar net wat men wil, waar de prioriteit ligt en wat het budget is.

Groeten Peter
Bijlagen
SCA verstevigingsframe
SCA verstevigingsframe
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Prijsverschil zit hem vooral in Reimo denk ik dan, het frame is bewerkelijker te maken dan een plaat te laseren en met kantbank te zetten. Technisch gezien zie ik liever de gezette plaat (naar mijn mening betere kwaliteit staal) hoewel ik niet weet wat Reimo voor hun kokerprofiel gebruikt. Dat het austops frame (of gelijkaardig wat ook bij mijn CMC hefdak zit) over de volledige lengte ook aan de onderzijde contact maakt en verbonden is met de dakrand vind ik ook beter. Zeker de brede flens geeft veel stevigheid ten opzichte van een kokerprofiel. Wat beter is? Beide zullen hun eigen kwaliteit , gebruik en plaats hebben. Zolang je maar de plaatsingsvoorschriften juist toepast, primer gebruikt icm de juiste carrosserielijm en waar nodig hoge sterkte / structurele stalen popnagels gebruikt. (zijn dat aluminium popnagels in die steunen bij het Reimo frame, werden die bijgeleverd?) Sorry, bedoel dus je SCA dakframe. lees in dat opzicht maar Reimo/Sca
Groet, Ronald
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Die gezette plaat, zoals die ook bij een Austops dak als afwerking van de dakrand dient, geeft in mijn ogen geen extra stevigheid.
Wel maakt het de afwerking gemakkelijker en kun je er een bedplank op monteren.

Die stalen popnagels zijn destijds bij Discarvery (bij zilveren bus door hun ingebouwd) en bij Hekkema(huidige rode bus) gebruikt. Dus ik vermoed dat die meegeleverd worden.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie