De auto is van mei 1992, dus 33 jaar. Maakt verder niets uit voor de staat waarin hij verkeert. Hopelijk vallen de reparaties mee en heb je nog veel plezier van je camper.
De reparatie van wat kost dan 2000 euro?
Alleen de koppeling of meer?
Voor 28 jaar ziet hij er netjes uit is een beetje subjectief.
Haal de bumpers er maar eens af en wees kritisch.
Check ook goed rondom het dak als je het naar boven zet en pak eens de tuinslang en zet die er op aan, om te zien of er lekkage optreedt. De aluminium profielen willen wel eens gaan wijken en bij de regengoot blokjes kijken naar roest en lekkage. Een klein gaatje in het hefdak doek moet gewoon opgelost worden, want als je slaapt en het begint te regenen, dan kun je lekkage krijgen en dat slaapt niet fijn.
Kijk naar de acculader en koelkast aansturing en neem contact op met HenkK en laat ze preventief reviseren. Dit alles om je zo veel mogelijk zorgeloos kampeer plezier te wensen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Aangezien dit mijn allereerste camper is,een vraag.
Heb van de week een nieuwe kabel aangeschaft met een normale en de blauwe stekker voor in de camper.
Wat ik begrijp is dat de huishoudaccu opgeladen kan worden door middel van dit systeem.
Heb wel stroom op de twee stopcontacten achter de bestuurdersstoel.
Wat ik ook gelezen heb is dat er op het display boven de binnenspiegel een symbooltje van een stekker moet worden weergegeven. Dat gebeurt niet.
Ik maak hier uit op de de huishoudaccu niet word opgeladen,want deze blijft op de 12.2 V staan
Waar zit de eventuele omvormer en als er geen 1 in zit,hoe duur zijn deze dingen en wat type heb ik nodig?
rottieroodmax schreef: 23 mei 2025, 08:20
Waar zit de eventuele omvormer en als er geen 1 in zit,hoe duur zijn deze dingen en wat type heb ik nodig?
In een California zit standaard geen omvormer. Voor alle duidelijkheid, een omvormer is een apparaat dat van de 12V uit je accu 230V maakt. Wat er wel in zit is een lader die met de 230V van de walstroom je huishoudaccu oplaadt. Je hebt de camper aangesloten op de walstroom en je hebt stroom op de stopcontacten naast het keukenblok. Dat betekent dat de aansluiting in orde is en dat de aardlekschakelaar de boel niet heeft uitgeschakeld.
Als er dan geen stekkersymbool verschijnt in je display dan is vrijwel zeker de lader kapot. Je kan contact zoeken met HenkK voor eventuele reparatie of een vervangende lader kopen.
Wel jammer dat je de camperuitrusting niet gecontroleerd hebt bij aankoop. Had misschien nog wat in prijs gescheeld.
Als bijlage de SSP136 (SelbstStudienProgramm) waarin veel informatie over de inrichting en werking van je camper.
rottieroodmax schreef: 23 mei 2025, 08:20
Heb van de week een nieuwe kabel aangeschaft met een normale en de blauwe stekker voor in de camper.
Zo'n kabel is handig om de camper thuis op te laden maar op een camping heb je daar niets aan. Daar heb je een kabel nodig met aan de ene kant een blauwe CEE stekker (met drie pootjes) en aan de andere kant een blauwe CEE contrastekker die in je camper past.
Je kan ook verloopstukjes kopen zodat je aan de CEE stekker een gewone randaarde stekker of contrastekker kunt koppelen.
Ik heb beide verloopjes. Met een stekker om thuis te laden en met een contrastekker zodat je op de camping een verlengsnoer hebt om eventueel een acculader op aan te sluiten. zie de plaatjes. Misschien kan je jouw kabel nog ruilen. En neem een kabel van minimaal 20 meter, dat heb je op een camping vaak wel nodig.
Q-link_CEE_verloopkabel___Q-link___0.4_meter_16A_230V_3x1.5mm²_IP44_Schuko_naar_CEE_vrouwelijk_75.005.37_K010806224_m2_medium.jpg (42.66 KiB) 593 keer bekeken
Hoi Hanz
Dat was een zeer duidelijke uitleg die je met gaf omtrent het systeem. Super!!!
En wat de stekkers betreft,ik heb ze inderdaad allebei aangeschaft.
1 kabel voor thuis en de andere voor op een kampeerplaats.
Super bedankt voor je duidelijke uitleg!
Nogmaals,dit is onze allereerste camper. Voor mij best wel nieuw allemaal
Even voor goed begrip:
Je huishoudaccu’s (de california’s van vóór ‘96 hebben originel twee gelaccu’s van 80ah elk) worden óók opgeladen door je dynamo.
Maar dat gebeurt pas nadat je start accu voldoende geladen is.
Vaak is een lange rit van enkele uren al voldoende om ook je huishoudaccu’s weer nagenoeg vol te krijgen.
Heb je enig idee wat de conditie van je huishoudaccu’s zijn (leeftijd, capaciteit, type accu)?
Een nieuwe Gelaccu van 80ah kost al gauw boven de 150,- per stuk.
Mocht blijken dat je nieuwe accu’s nodig hebt is het misschien een goed moment om over te stappen op Lithium.
de california’s van vóór ‘96 hebben originel twee gelaccu’s van 80ah elk
standaard was 1 accu, op wens konden er 2 gemonteerd worden, echter als de california een diesel ( Webasto) kachel heeft werd deze wel standaard afgeleverd met 2 accu's.
Home is where the Van is.
Volkswagen California Club 1994