Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 1106
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Niet bij elke zie ik soms bij de kenmerken staan. Wellicht constructie technisch hoe de cellen en BMS in de behuizing gemonteerd zitten en/of actieve koeling/verwarming aanwezig. (gaat soms dan om vrije ruimte aan ventilatieopeningen)

De lithium accu's op model als de standaard AGM/semi tractie hebben ook een wat lastigere vorm om op de kant te monteren met de nok aan de onderrand.

Zie al wel dat de spullen in Duitsland op BTW 0% goedkoper zijn dan in NL excl. BTW. Ga lekker rondje winkelen doen daar.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34131
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door Multivan Generation »

krekwakwol schreef: 23 jul 2024, 21:39 Een lifepo kan toch net als een AGM accu op de kant gemonteerd worden?
Of is dat niet bij alle lithium accu's zo.
Dat dacht ik ook, vandaar dat ik hem plaatste.
Spanband er om, om hem vast te leggen en weer door.
Zo heb je wellicht meer keuze mogelijkheden.
Eventueel om de liggen accu te beschermen nog 15 mm reimo xtrem of armacell er onder
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 1106
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Ik heb de multivan vloerbekleding nu binnen de standaardconsoles eruit gesneden. Dat gaf wat extra ruimte ivm de accuplaat die ik ingelast heb. Ik heb epdm(mousse) stroken met plakrug liggen als er wat tussen zou moeten. Om zeker te zijn dat ik een passende accu aankoop wacht ik tot de bus terug is en de aguti consoles ingebouwd zijn. Dan weet ik pas precies hoe en waar de standaard bekabeling loopt en relais/zekeringhouder geplaatst kunnen worden. Voor de campervereisten los ik het even op met de yellowtop en op vakantie eens verder zien. We staan op de camping en koken dan op gas of aan de stroompaal.

Ik hoef geen super zwaar offgrid systeem. Praktisch merk ik dat ik met een 280Ah of 2x 100Ah semitractie zo ongeveer een dag vooruit kan. Dat is voor ongeveer 40 tot 60 werkdagen per jaar. Daarbuiten 'recreatief' met koel/vriesbox en magnetron zo'n dag of 3 zonder bijladen. Met standkachel gaat het wat sneller leeg. Eigenlijk zou één 100Ah lithium wellicht volstaan. Voor in de andere bus zit ik toch de denken aan een powerstation. Daar zoek ik nog wat oplossingen voor of ik dit in componenten samenstel of een standaard oplossing als ecoflow of soortgelijke. Onder de voorbank heb ik daar wat meer ruimte dan de voorstoel in de camper.

De ruimte onder mijn multivanbank zou je wel beter kunnen benutten voor een accubank dan enkel die kleine schuiflaatjes. Maar dat maakt de bank (nog) lastiger uitneembaar. En als ik echt lang weg zou gaan is dat met 2en en dan gaat de bank er sowieso uit voor de reis. Eens opmeten of je in een vak wat uitneembaar kan inbouwen. Ik heb een zware 12V voeding tot achterin aan de D-stijl en zou dan de accubank(lader/zonnepaneel) via een XT60 of anderson stekker kunnen aansluiten.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 1106
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

De bus is terug :yes

Staat er netjes bij. Een geoefend oog zal ongetwijfeld wel wat kunnen vinden. Eind de week terug opbouwen, nu eerst de lak laten uitharden nog een paar dagen en het stof wegpoetsen.

Ik heb ook een lading Transporter camping onderdelen opgekocht voor het terug opbouwen. Moet ik van de week even bekijken wat ik zelf kan gebruiken. Dacht zelf weg te komen met een multirail, X-trem stretch vilt, mousse geluidabsorberende plaat met plakrug, luifeltent, wat draaiplateau's en nog wat klein spul voor in het bewaarrek. Ik denk dat ik met die nieuwe draaiplateau's straks een complete set console met draaiplateau kan aanbieden, dus bijrijder en bestuurder. De aguti's ga ik sowieso plaatsen.
Bijlagen
20240729_171026[1].jpg
20240729_170933[1].jpg
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
hippie
Berichten: 100
Lid geworden op: 10 jun 2024, 16:51

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door hippie »

:proost
Ik heb nog een hoop te doen . gr Ronny .
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3993
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door krekwakwol »

Succes Ronald met de opbouw, hebben ze hem ook gelijk 4 wiel uitgelijnd?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 1106
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Nee enkel blikwerk. Opbouwen doe ik zelf terug. Komt nog nieuwe set banden op en dan uitlijnen. Ook nog eerst draagarmen en rubbers nazien.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door Remco_T5 »

Begint er weer strak uit te zien :jumpklap
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 1106
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Vanmiddag er eens aan begonnen. Van de week had de ruwbouw van de badkamer boven prioriteit. Tienerdochter in je nek.....

De aguti consoles passen goed en draaien perfect zo dubbel gelagerd. De aguti hebben trouwens de draai ook uit het midden en de stoel staat ca. 5 cm verder naar achteren. Enige punten waar ik minder mee ben is dat de consoles zelf zijdelings minder stabiel zijn dan originele. De geplooide delen hebben wel omgezette rand maar de hoeken zijn niet gelast of met extra plaatje/puntlassen verstevigd. Daar kan je wel wat beweging in krijgen zo.

Ik denk dat de gewone aguti draaiplateau op een originele console het sterkst is. Maar dan ook weer lastiger bij je accu. Ik ga er van uit dat ik wat passends vind wat ik via de achterzijde onder de aguti consoles kan schuiven.

Achterruit en multirail zitten er op. Met de ruitenlijm gaat perfect. Om 1 of andere reden verwerkt dat stukken makkelijker dan sika. Dat was een half flaconnetje aceton om de boel schoon te maken.....

Ga de bus nu keuringsklaar maken. Krijg toch niet van de week alles erin en erop zo als ik wil. Reisklaar en na verlof de rest aanpakken.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 1106
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Achterkant komt al in de buurt. Ik heb alle lichtunits die ik heb met elkaar vergeleken maar kon geen fatsoenlijke set ervan samenstellen. Gewoon net teveel verschil, ofwel merk ofwel ouderdom, ofwel lichtbeeld..... Heb ze gewassen en gespoeld maar dat werd hem ook niet. Bij Winparts set LED gekocht want ze waren daar goedkoper dan waar ook op ebay, THQ etc.. Tot ik ze gekocht had want dag erna alles uitverkocht of meer dan €80 duurder voor een set? Ik Heb gelijk nieuw 3e remlicht en led kentekenverlichting mee besteld. De led kentekenverlichting past wel wat montage betreft maar niet in de fittinkjes. Daar heb ik e.e.a. gesoldeerd. Eigen samengestelde uitvoering/type op de klep geplakt met mat zwart 26mm letters. 6mm spacing en tierap als maat en uitlijning gebruikt. Had enkel de 4motion iets kleiner gewild in ca 15 mm maar die hadden ze niet in dit lettertype. De rode letters/cijfer heb ik zelf maar overgespoten. Nu nog even wachten op een kentekenplaathouder met camera voor het achteruit rijden/aanpikken aanhanger. Kabels zijn al getrokken. Heb getwijfeld tussen inbouwcamera in plaatwerk of tussen de kentekenverlichting in te bouwen. Maar eentje op de kentekenplaathouder was mij makkelijker. De kabel kan dan wel via de lijst de klep in. Komt een nieuw matzwart VW logo in het midden. Was even zoeken maar ik denk dat ik er een in Tsjechië gevonden heb, GLS is onderweg zag ik. Bumpers laat ik ouwe bouwvakkersbus uitvoering.....die gaan er het eerst aan in het veld. Zijn originele en die zijn meer vergevingsgezind en flexibel(er) of hebben meer elasticiteit. Ik heb al gemerkt dat de after-market gelijk versplinteren als je wat raakt, of geraakt wordt.
Bijlagen
20240807_183329.jpg
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34131
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door Multivan Generation »

:toppie :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3993
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door krekwakwol »

Goed bezig Ronald.
Je zou de bumpers met bumperblack van Valma nog een beetje kunnen opfrissen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 1106
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Gisternamiddag nog de koplampen, grill en voorbumper vervangen. Multivan type koplampen had ik paar maanden terug al eens met de grill erbij gekocht voor een habbekrats. Was allemaal nieuw maar met een kras op de lens. Die moet ik nog vinden trouwens.... was retourgoed. De bus savonds naar de garage gebracht voor APK. Fijn dat je de fiets er vierkant rechtop in kan zetten. Vandaag verse APK en gelijk ontschorst via de RdW online. Nog wat kleine puntjes afwerken aan de buitenkant maar zo staat die wel ongeveer op de weg als ik hebben wil. Interieur nog eens nalopen en op zijn tijd eens paar andere panelen zoeken of maken. Ook de elektra is nu even basic voor camper eisen maar achterin trek ik na de vakantie een hele nieuwe kabelboom voor de accessoires. Hoe ik het had was goed maar ik heb die kabelboom helemaal moeten knippen na de schade. Die ga ik niet meer terug in elkaar puzzelen.
20240809_202725.jpg
20240809_202709.jpg
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 1106
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Na het vervangen van de lichtunits door volledig LED achter (Diederichs units) gaf de blinker in dashbord versneld knipperen. De lichtunits knipperden echter normaal. Irritant... Na ook de voorunits vervangen te hebben daar LED knipperlicht, stadslicht en groot licht in gezet. Dimlicht is nog een halogeen ultra iets of zo. Ook de zijknipperlichten in het voorscherm vervangen door zwarte behuizing dynamische LED. Ondertussen twee weerstanden besteld voor de knipperlichten.

Gisteren mijn zoon in Oudenaarde opgehaald van jeugd karatekamp en onderweg ging het storingslampje aan. Vanmorgen uitgelezen en, naast probleem van de comfortmodule, foutmelding op remlichtschakelaar en achteruitrijlicht schakelaar. Ik vermoedde dat dit ook vanwege de LED remlichten en achteruitrijlichten zou kunnen zijn.

Vanmorgen onder de voorstoel de kabelboom eruit gevist en de stekker doorgemeten van de achterverlichting (lichtblauwe stekker) Daar de weerstanden tussen de knipperlichten gesoldeerd en ook bij de rem- en achteruitrijlichten enkele weerstanden ertussen (oude keramische behuizing en ca. 15W geloof ik) Deze weerstanden met de massa-zijde gebundeld in een aangeknepen oogje en op het massapunt onder de stoel.

Daarna op de 4WD en ABS module uitgelezen en de storingen na verversen zijn weg. Ook het storingslampje blijft nu uit.

Kwam ik er nog achter dat ik het wasbakje en watervoorziening nog moet herstellen.... anders voldoe ik niet aan campereisen. :nuts druk met de verkeerde dingen.

Na het wasbakje en watervoorziening toch maar tijdelijk een kabelboompje getrokken voor laadpunten aan de achterzetels, het waterpompje en voor de koelbox. Dan ook maar het standaard 2e accu relais vervangen door een cirix (met zware kabelschoen in relaishouder dus omkeerbaar terug naar standaard relais) en aansluiting naar de tijdelijke accu (toch één van de oude 90A bosch) die nu opgesloten in een 40x30 auer box staat tegen het zijpaneel.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Jos M
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2011, 16:41
Locatie: West-Friesland

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door Jos M »

krekwakwol schreef: 07 aug 2024, 22:33 Goed bezig Ronald.
Je zou de bumpers met bumperblack van Valma nog een beetje kunnen opfrissen.
Gekookte lijnzaadolie, knap hij van op
Zit al jaren voor mijn beroep uit het raam te kijken
Plaats reactie