Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '
Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '
Hoi,
Zit te lezen en heb en 2.5 TDI echter de egr heb ik zo mijn twijfels aan. De lucht van de uitlaat die teruggaat de motor in wordt niet gefilterd bij 40.000 had ik inlaat open en schrok ik van het vuil erin zwart roet wat scherp aanvoelde tussen mijn vingers. Kan mijn voorstellen dat de zuigers zuigerveren hier harder van slijten. Heb erg plaatje tussen gedaan en softwarematig dicht gezet als ook roetfilter verwijderd. Loopt dan veel beter lijkt of motor gasmasker heeft afgedaan uiteraard is de software aangepast en mijn 2009 T5 is zonder al deze milieutroep 3 x apk goedgekeurd dus daar heeft het geen invloed op. Maar die zwarte troep in mijn inluitspruitstuk dat kan niet goed zijn en is nu ook niet meer na afsluiten egr. Gr. Marco B.
Zit te lezen en heb en 2.5 TDI echter de egr heb ik zo mijn twijfels aan. De lucht van de uitlaat die teruggaat de motor in wordt niet gefilterd bij 40.000 had ik inlaat open en schrok ik van het vuil erin zwart roet wat scherp aanvoelde tussen mijn vingers. Kan mijn voorstellen dat de zuigers zuigerveren hier harder van slijten. Heb erg plaatje tussen gedaan en softwarematig dicht gezet als ook roetfilter verwijderd. Loopt dan veel beter lijkt of motor gasmasker heeft afgedaan uiteraard is de software aangepast en mijn 2009 T5 is zonder al deze milieutroep 3 x apk goedgekeurd dus daar heeft het geen invloed op. Maar die zwarte troep in mijn inluitspruitstuk dat kan niet goed zijn en is nu ook niet meer na afsluiten egr. Gr. Marco B.
- Gerard 136
- Berichten: 309
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08
Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '
Tja Marco, dankzij die milieutroep komt er geen troep in het milieu... 

Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.
Gerard.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.
Gerard.
Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '
Is dat zo 3 x goedgekeurd apk zonder roetfilter egr echter milieu is belangrijk maar met 100.000 olieverbruik omdat de vervuiling van uitlaat door egr in inlaat komt is zorgelijk. Ik wist dit niet bij 40.000 km al aangepast want je moet voor de gein is voelen tussen je vingers is een soort roet voelt als zand in je inlaatspruitstuk en dat komt echt van egr Heb inmiddels 165.000 km mee gereden en niks geen problemen nu heb ik wel een andere motor als hier besproken Gr. Marco
Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '
Ondertussen ben ik ook in het bezit met een bus die olie verbruikt.
Echter komt deze bus uit 2014 en oorspronkelijk uit Duitsland.
Is er nog een mogelijkheid om dit onder garantie of coulance te claimen?
er staat nu goed 50000KM op de teller.
Echter komt deze bus uit 2014 en oorspronkelijk uit Duitsland.
Is er nog een mogelijkheid om dit onder garantie of coulance te claimen?
er staat nu goed 50000KM op de teller.
Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '
Halle, mede T5'ers.
Voor diegene die dit gesprek nog volgen, in het kort (althans zo kort mogelijk) mijn verhaal.
Na verschillende T2's, 3's en 4's, wouden we eens wat meer luxe.
Dus de T3 verkocht en op zoek gegaan naar een T5 Panamericana.
Ik wist dat de 180pk versies problemen hebben, maar toen nog niet specifiek wat.
Aangezien de bus die me interesseerde slechts 66Dkm heeft dacht ik dat het onmogelijk was dat deze dit probleem zou hebben. Ik dus de bus gekocht (in Binzen, Duitsland 600km van huis)
Niets was minder waar, na veel gemail en gezever een olieweging laten doen: 1,160l/1000km.
Gelukkig had ik de bus in een Audi/VW garage gekocht met garantie.
Het heeft veel moeite gekost maar uiteindelijk mocht ik de bus terug brengen om te repareren.
Bij m'n thuiskomst na de herstelling meteen de olie nagekeken, deze was nog zo goed als nieuw en geen druppel olie verbruik.
Volgende week check ik wat ze allemaal vervangen hebben en welke Egr-klep erop zit.
Ik denk wel dat ik enorm véél geluk gehad heb bij een pechgeval, aangezien ik in Duitsland geen euro betaald heb. Was dat trouwens ook niet van plan. Heb wel al een dikke 700euro betaald aan weging en olie.
Nu zit ik enkel nog met een vreemd brommend/ratelend lawaai(net een startmotor maar dan iets lichter).
Dit komt telkens voor na stilstand, elke keer. Als jij blijft rijden 100en km's zonder stoppen dan niet. Stop je even, dan wel.
Had gelezen in vorige berichten dat de oorzaak hiervan! Een ventiel zou zijn (N75)
Dus dit moet Ik nog laten vervangen.
Hopelijk komt alles volledig in orde.
Om een antwoord te geven op de vraag in vorige reactie, als je deze bij een garage gekocht hebt (met garantie) zit de kans erin dat het je ook lukt.
Ik duim alvast.
Mvg, steve.
Voor diegene die dit gesprek nog volgen, in het kort (althans zo kort mogelijk) mijn verhaal.
Na verschillende T2's, 3's en 4's, wouden we eens wat meer luxe.
Dus de T3 verkocht en op zoek gegaan naar een T5 Panamericana.
Ik wist dat de 180pk versies problemen hebben, maar toen nog niet specifiek wat.
Aangezien de bus die me interesseerde slechts 66Dkm heeft dacht ik dat het onmogelijk was dat deze dit probleem zou hebben. Ik dus de bus gekocht (in Binzen, Duitsland 600km van huis)
Niets was minder waar, na veel gemail en gezever een olieweging laten doen: 1,160l/1000km.
Gelukkig had ik de bus in een Audi/VW garage gekocht met garantie.
Het heeft veel moeite gekost maar uiteindelijk mocht ik de bus terug brengen om te repareren.
Bij m'n thuiskomst na de herstelling meteen de olie nagekeken, deze was nog zo goed als nieuw en geen druppel olie verbruik.
Volgende week check ik wat ze allemaal vervangen hebben en welke Egr-klep erop zit.
Ik denk wel dat ik enorm véél geluk gehad heb bij een pechgeval, aangezien ik in Duitsland geen euro betaald heb. Was dat trouwens ook niet van plan. Heb wel al een dikke 700euro betaald aan weging en olie.
Nu zit ik enkel nog met een vreemd brommend/ratelend lawaai(net een startmotor maar dan iets lichter).
Dit komt telkens voor na stilstand, elke keer. Als jij blijft rijden 100en km's zonder stoppen dan niet. Stop je even, dan wel.
Had gelezen in vorige berichten dat de oorzaak hiervan! Een ventiel zou zijn (N75)
Dus dit moet Ik nog laten vervangen.
Hopelijk komt alles volledig in orde.
Om een antwoord te geven op de vraag in vorige reactie, als je deze bij een garage gekocht hebt (met garantie) zit de kans erin dat het je ook lukt.
Ik duim alvast.
Mvg, steve.
- Ralph Bakker
- Berichten: 271
- Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
- Locatie: Uden
Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '
Die 700 euro had ik terug geëist.T5 Pana schreef: 25 okt 2018, 21:51 Halle, mede T5'ers.
Voor diegene die dit gesprek nog volgen, in het kort (althans zo kort mogelijk) mijn verhaal.
Na verschillende T2's, 3's en 4's, wouden we eens wat meer luxe.
Dus de T3 verkocht en op zoek gegaan naar een T5 Panamericana.
Ik wist dat de 180pk versies problemen hebben, maar toen nog niet specifiek wat.
Aangezien de bus die me interesseerde slechts 66Dkm heeft dacht ik dat het onmogelijk was dat deze dit probleem zou hebben. Ik dus de bus gekocht (in Binzen, Duitsland 600km van huis)
Niets was minder waar, na veel gemail en gezever een olieweging laten doen: 1,160l/1000km.
Gelukkig had ik de bus in een Audi/VW garage gekocht met garantie.
Het heeft veel moeite gekost maar uiteindelijk mocht ik de bus terug brengen om te repareren.
Bij m'n thuiskomst na de herstelling meteen de olie nagekeken, deze was nog zo goed als nieuw en geen druppel olie verbruik.
Volgende week check ik wat ze allemaal vervangen hebben en welke Egr-klep erop zit.
Ik denk wel dat ik enorm véél geluk gehad heb bij een pechgeval, aangezien ik in Duitsland geen euro betaald heb. Was dat trouwens ook niet van plan. Heb wel al een dikke 700euro betaald aan weging en olie.
Nu zit ik enkel nog met een vreemd brommend/ratelend lawaai(net een startmotor maar dan iets lichter).
Dit komt telkens voor na stilstand, elke keer. Als jij blijft rijden 100en km's zonder stoppen dan niet. Stop je even, dan wel.
Had gelezen in vorige berichten dat de oorzaak hiervan! Een ventiel zou zijn (N75)
Dus dit moet Ik nog laten vervangen.
Hopelijk komt alles volledig in orde.
Om een antwoord te geven op de vraag in vorige reactie, als je deze bij een garage gekocht hebt (met garantie) zit de kans erin dat het je ook lukt.
Ik duim alvast.
Mvg, steve.
Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '
Daar ben ik ondertussen mee bezig, hoewel ik ervoor vrees.
Intussen uitgezocht wat er allemaal vervangen is.
Dit was het antwoord van de garage hier in belgie:
Aan de hand van wat ik zo kan terugvinden zijn volgende zaken zeker en vast al vervangen.
- De volledige stripmotor
- De katalysator
- De roetfilter
- Lambdasonde
- uitlaatgastemperatuurvoeler
- Alle dichtingen en rekbouten
- Nieuwe waterpomp
- Volledige uitlijning van het voertuig.
Hier werd natuurlijk ook nieuwe olie opgedaan, dus kan dit als een groot onderhoud gerekend worden. Waardoor u nu normaal gezien 2jaar of 40.000km voortkan. De indicatie op het dashboard zal dit aangeven.
Wel grappig, 40dkm met dezelfde olie???
Intussen uitgezocht wat er allemaal vervangen is.
Dit was het antwoord van de garage hier in belgie:
Aan de hand van wat ik zo kan terugvinden zijn volgende zaken zeker en vast al vervangen.
- De volledige stripmotor
- De katalysator
- De roetfilter
- Lambdasonde
- uitlaatgastemperatuurvoeler
- Alle dichtingen en rekbouten
- Nieuwe waterpomp
- Volledige uitlijning van het voertuig.
Hier werd natuurlijk ook nieuwe olie opgedaan, dus kan dit als een groot onderhoud gerekend worden. Waardoor u nu normaal gezien 2jaar of 40.000km voortkan. De indicatie op het dashboard zal dit aangeven.
Wel grappig, 40dkm met dezelfde olie???
- Ralph Bakker
- Berichten: 271
- Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
- Locatie: Uden
Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '
Bij mij is de interval 30k of 2 jaar. Ik ga er van uit dat ze bij jou ook een nieuwe distributieset hebben geplaatst?
- Multivan Generation
- Berichten: 34356
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '
Ik denk dat 700 euro voor een weging, olie verversing inclusief filter en een distributiewissel, een net bedrag is.Ralph Bakker schreef: 02 nov 2018, 18:16 Bij mij is de interval 30k of 2 jaar. Ik ga er van uit dat ze bij jou ook een nieuwe distributieset hebben geplaatst?
Dus ik denk niet dat het fair is om dan ook nog die 700 euro terug te willen claimen..
Is een beetje het risico van een 2de hands auto kopen..
Zeker als je als niet-Duitser een 2de hands auto in Duitsland koopt, dan kun je normaal gezien die garantie niet claimen.
Dat het garage bedrijf toch garantie heeft verleend is zeer netjes

Ik wist toen ik de onze 2de hands in Duitsland kocht, de complete historie tot op ieder boutje wat vervangen was.
Omdat ik een niet-Duitser was, kon ik geen garantie maken op de wettelijke garantie die voor wel-Duitsers bij een 2de handsauto wel geldt,
en dus kreeg ik een reële korting op het aankoopbedrag.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '
700 is toch genoeg voor 2 oliewegingen, wat filters en wat olie.
Ik heb 12maand Europees garantie, anders had ik ook niet gekocht. Was iets te duur om dit risico te nemen.
Ben al blij dat alles vernieuwd is, nu kan ik eindelijk zonder zorgen cruisen.
Laat de sneeuw maar komen
PS, bedankt voor te tip in ander gesprek, instellingen zijn aangepast.
Ik heb 12maand Europees garantie, anders had ik ook niet gekocht. Was iets te duur om dit risico te nemen.
Ben al blij dat alles vernieuwd is, nu kan ik eindelijk zonder zorgen cruisen.
Laat de sneeuw maar komen

PS, bedankt voor te tip in ander gesprek, instellingen zijn aangepast.
- Ralph Bakker
- Berichten: 271
- Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
- Locatie: Uden
Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '
Als je 700 euro een net bedrag vindt voor een diagnose.....Multivan Generation schreef: 02 nov 2018, 20:03Ik denk dat 700 euro voor een weging, olie verversing inclusief filter en een distributiewissel, een net bedrag is.Ralph Bakker schreef: 02 nov 2018, 18:16 Bij mij is de interval 30k of 2 jaar. Ik ga er van uit dat ze bij jou ook een nieuwe distributieset hebben geplaatst?
Dus ik denk niet dat het fair is om dan ook nog die 700 euro terug te willen claimen..
Is een beetje het risico van een 2de hands auto kopen..
Zeker als je als niet-Duitser een 2de hands auto in Duitsland koopt, dan kun je normaal gezien die garantie niet claimen.
Dat het garage bedrijf toch garantie heeft verleend is zeer netjes![]()
Ik wist toen ik de onze 2de hands in Duitsland kocht, de complete historie tot op ieder boutje wat vervangen was.
Omdat ik een niet-Duitser was, kon ik geen garantie maken op de wettelijke garantie die voor wel-Duitsers bij een 2de handsauto wel geldt,
en dus kreeg ik een reële korting op het aankoopbedrag.
- Multivan Generation
- Berichten: 34356
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '
Ralph Bakker schreef: 02 nov 2018, 23:09 Als je 700 euro een net bedrag vindt voor een diagnose.....
Als jij zo kort door de bocht redeneert, dan zal ik dat ook eens doen..
14 liter olie a 20 euro per liter is 280 euro.
2x een oliefilter is 30 euro.
Arbeidsloon bij elkaar 2 uur
En de olieweging en de analyse daarvan kost rond de 100 euro per stuk (Chevron Orinite Vondelingenplaat (Rotterdam)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Ralph Bakker
- Berichten: 271
- Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
- Locatie: Uden
Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '
Nog een korte bocht vraag . Waarom moet de klant onderzoekskosten betalen als er geconstateerd wordt dat er motorschade aanwezig is? Ofwel waarom moet er eerst afgerekend worden voordat er geconstateerd is dat er een reparatie aanstaande is? Beetje van wij van wc eend bevelen wc eend aan.. In ieder geval heb ik niets betaald hiervoor.
- Multivan Generation
- Berichten: 34356
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '
zucht...
Jij hebt een NL-bus en in NL gekocht en altijd onderhouden door een NL-dealer?
En je eigen dealer wil misschien wel meer voor je betekenen, omdat je vaste klant bent?
Hij heeft een bus in Duitsland gekocht, andere regeltjes...
Trouwens ik was de kosten voor de nieuwe distributieriem en wat daar bij komt nog vergeten..
Voor 700 euro een nieuwe motor, dan zou ik mijn handjes dichtknijpen.
Maar blijkbaar zijn er mensen die dan denken dat ze onder de streep op nul uit moeten kunnen komen.
Ik lees ook berichten dat mensen geen garantie meer hebben en dat ze er voor ruim 4000 euro aan de beurt zijn..
Jij hebt een NL-bus en in NL gekocht en altijd onderhouden door een NL-dealer?
En je eigen dealer wil misschien wel meer voor je betekenen, omdat je vaste klant bent?
Hij heeft een bus in Duitsland gekocht, andere regeltjes...
Trouwens ik was de kosten voor de nieuwe distributieriem en wat daar bij komt nog vergeten..
Voor 700 euro een nieuwe motor, dan zou ik mijn handjes dichtknijpen.
Maar blijkbaar zijn er mensen die dan denken dat ze onder de streep op nul uit moeten kunnen komen.
Ik lees ook berichten dat mensen geen garantie meer hebben en dat ze er voor ruim 4000 euro aan de beurt zijn..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '
Garantie op Duitse tweedehands auto’s. is ook voor Nederlanders geldig. Dit is Europees geregeld. Echter kun je m vaak afkopen. Het is ook niet echt handig om met je kapotte auto 3 uur te moeten rijden naar de garage waar je m gekocht hebt. Ik vind de 700 euro ook wel iets voor eigen rekening. Beetje het zelfde als een aankoop keuring. Die moet je ook zelf betalen maar voorkomt hogere kosten achteraf.