Guus NLB schreef:
Ik heb indertijd tijdens het op en neer rijden naar Hannover, hele stukken volgas kunnen rijden maar als de weg maar ietsje hobbelig wordt o.i.d., moet je met handen en voeten sturen .
Niet al te hard rijden dus, daar zijn deze auto's echt niet op gebouwd !
.
Een LWB T5 174PK , +/- 6cm verlaagd en met 20" velgen erop , rijd als een trein op rails bij hoge snelheden ...
Maar uiteraard ... met standaardbanden en niet verlaagd stelt de wegligging helemaal niks voor .
Vering en stabílisators origineel, banden toen 235/17, nu 255/18 maakt echt geen verschil in stabiliteit. Bij geen een auto. Verlagen / stabi's aanpassen natuurlijk wel.
Bijna 200 is voor een T5 meer als hard zat. Vergeleken met veel andere auto's waar ik
mee (proef-)gereden heb (ver over de 250 km/h) moet je echt niet harder willen. Trouwens het duurt ook veel te lang eer je die snelheid echt bereikt, je hebt er geen zak aan. Flink kunnen accelereren is prettig.
Het ligt er al helemaal aan waar je je T5 voor gebruikt en hoe de toestand van de wegen is. Ik ben veel onderweg op secundaire wegen in de Belgische Ardennen. Ten eerste kun je daar niet hard rijden en ten tweede zijn de wegen daar zo slecht dat elke extra cm bodemvrijheid is meegenomen. Een soepele vering en soepele banden zorgen ervoor dat je nieren het overleven en dat je T5 niet uit elkaar valt
Guus NLB schreef:Vering en stabílisators origineel, banden toen 235/17, nu 255/18 maakt echt geen verschil in stabiliteit. Bij geen een auto. Verlagen / stabi's aanpassen natuurlijk wel.
Inderdaad : 1velgmaatje groter is amper voelbaar. Maar van de standaard 16" naar de huidige 10"brede 20-duimsvelgen , dát voel je hoor.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Ja, en ? Wil je zeggen dat een T5 remmen heeft die niet voldoen ?
De T5 waar ik het over heb , is niet gechipt , dus volgens mij zullen de originele remmen er zeker wel op bemeten zijn om een T5 tot stilstand te brengen.
Ik ga er uiteraard wel mee akkoord dat een auto waar (bvb) 30 extra PK's uitgehaald worden , dan ook de remmen een upgrade verdienen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Ik ben een poosje afwezig geweest, hebben ze de website gewijzigd!
Maar goed, een late reactie dus (zal wel niemand meer lezen).
Vroeger, in mijn oude vertrouwde T5 transporter had ik een VDO navigatie. In alle opzichten perfect, in acht nemende dat het ding al vijf jaar oud was.
Nu, in mijn Multivan, de orginele kleurennavigatie, kan niet tippen aan het oude VDO systeem. Bijvoorbeeld je echte actuele snelheid meten is er niet bij.
Dus geachte forumleden kan ik jullie niet mededelen hoe hard mijn Multivan rijdt. Maar over remmen aangepast aan de topsnelheid kan ik wel wat zeggen. Als je het sportonderstel bij de Multivan hebt besteld, zit daar ook een forser remsysteem onder. Remschijven met grotere diameter, wat helaas weer consequenties heeft voor je wielen, kleiner dan 17" past er niet meer onder. Maar het remmen zou in ieder geval beter moeten zijn dan standaard.
Met de vorige T5 heb ik af en toe op de Duitse snelweg dik over de 190km gereden. Duurt gruwelijk lang voor je die snelheid bereikt, je hoopt dat de snelweg niet ineens ophoud, maar om nou te zeggen, dat het dan nog comfortabel en ontspannen rijdt, nou nee.