Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

egr afgesloten, inlaat gereinigd, intercooler+k&n gemonteerd

vragen over de T4
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: egr afgesloten, inlaat gereinigd, intercooler+k&n gemonteerd

Bericht door stijnh »

Multivan Generation schreef:zo heb even gelezen wat jullie allemaal in jullie hoofd hadden rondtollen :lach

Mechanische 1,9 TD ken ik niet goed genoeg om daarover te oordelen, of iets zinnigs te kunnen schrijven.

De 2.5 TDI heeft een dynamisch motormanagement.
Deze past onder andere het verbrandingsproces aan op verschillende meetwaarden.
Deze meetwaarden en met name de reactie daarop is begrensd in een kenveld.
Stel, er komt ineens meer zuurstof binnen,
daarop wordt dat gemeten door de grotere afkoeling van het meetdraadje of meetplaatje (afhankelijk van welk merk LMM je hebt),
dan regelt het motormanagement de brandstof inspuiting daarop bij.
Er zal meer brandstof ingespoten kunnen worden.

Echter wordt er een inlaat temperatuur gemeten die buiten de grenzen valt, zoals die in de kenvelden gedefinieerd zijn,
dan zal er nooit meer brandstof ingespoten kunnen worden, als de maximaal gedefinieerde hoeveelheid....die ingespoten kan worden..

De brandstof inspuiting zal bijvoorbeeld ook dynamisch aangepast worden aan een lagere luchtdruk (lees: rijden in bergachtig gebied)..
en ken jij toevallig de kenvelden ivm de temp?

normaal moet een lage temp toch ook gedefinieerd moeten zijn want dit is toch het geval bij koude motor? niet? eigenlijk zal het ook de bedoeling niet zijn om dan veel in te spuiten

weet jij in hoeverre dit bij jou aangepast is? (uit interesse)
jij had toch ook een ic voordat je je chip had?
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: egr afgesloten, inlaat gereinigd, intercooler+k&n gemonteerd

Bericht door Roger B. (11)61 »

stijnh schreef: inderdaad juist zo werkt het :toppie
na vanalles te lezen had ik denk ik de basisprincipes uit het oog verloren
Blij dat het me gelukt is duidelijk genoeg via plain text over te brengen wat er in mijn hoofd gestampt is aan kennis over diesels tussen 1993 en 1996 :toppie :knipoog
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33911
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: egr afgesloten, inlaat gereinigd, intercooler+k&n gemonteerd

Bericht door Multivan Generation »

stijnh schreef:
en ken jij toevallig de kenvelden ivm de temp?

normaal moet een lage temp toch ook gedefinieerd moeten zijn want dit is toch het geval bij koude motor? niet? eigenlijk zal het ook de bedoeling niet zijn om dan veel in te spuiten

weet jij in hoeverre dit bij jou aangepast is? (uit interesse)
jij had toch ook een ic voordat je je chip had?
Nee ik weet niet in welke kenvelden dat allemaal zit.
Die lage temperatuur gaat over de inlaattemperatuur van de motor, dus dat heeft ook te maken met de buitenlucht temperatuur,
en dus NIET met een warme of koude motor..

Bij mij is dat aangepast ja, zoals met zoveel zaken is tijdens de chiptuning rekening gehouden,
bijvoorbeeld EGR-plaatje, interkoeler, geen roetkat meer...

En ja ik had ook eerst een Interkoeler voordat de chiptuning is uitgevoerd.
Kwestie van eerst aan zo goed mogelijke basiscondities werken, voordat er iets anders gebeurd he :knipoog

@ Roger, deed het pijn? :bifun :bifun :bifun
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie