Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

slecht starten

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: slecht starten

Bericht door Roger B. (11)61 »

tuurlijk gloeit ie tijdens het starten ook wel iets, maar de compressie en directe inspuiting zorgen zelf al dat ie wel start (normaal gesproken)

voor uitleg over pomptiming even de zoekfunctie gebruiken staat vele malen op het forum
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33896
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: slecht starten

Bericht door Multivan Generation »

Ook in de zomer gloeit een TDI, en hij gloeit nog maximaal 120 seconden na,
dit is om de schadelijke uitlaatgassen na een koude start wat te reduceren.

Er zijn TDI's die 120 seconden maximaal nagloeien en er zijn gloeibougies die maximaal 180 seconden na kunnen gloeien.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
daimen
Berichten: 558
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

Re: slecht starten

Bericht door daimen »

oke bedankt peter dit is wat ik wilde horen :bifun
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: slecht starten

Bericht door Duveltje-77 »

waar peter het over heefd is nagloeien
hang er eens een volt of zet er eens een ampere tang op
je zult zien dat er niet gegloeid wordt
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: slecht starten

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik zeg niet dat een motor niet schoner en rustiger loopt met gloeien, alleen dat ie (een TDI) wel snel moet aanslaan zonder gloeien.

en als ik de sleutel gelijk doordraai naar starten, dan slaat ie gewoon direct aan (met (voor)gloeitijd geven slaat ie niet eerder aan) Dus dat beetje gloeien tijdens het gelijk starten merk je niet.

of een TDI ook daadwerkelijk NIET voorgloeit zoals Duveltje aangeeft, dat weet ik niet (dacht dat lampje wel aan gaat namelijk)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: slecht starten

Bericht door Duveltje-77 »

ik zie de volt meter effe zakken bij contact aanzetten daarna gaat hij gelijk weer naar de waarde waar hij stond verbruikers uit natuurlijk
probeer dit swinters maar even de binnen verlichting dempt door gloeien dus spaning val
er wordt pas nagegloeid bij start van de motor iemand die vagcom heeft kan het zien
mijn gloeilamp licht op en gaat binnen een sec weer uit
in de winter al gauw 4a5 sec bij -10 afgelopen winter
maar om een beetje on topic te blijven is dit niet het probleem van daimen
zijn probleem zit in de timing of branstoftoevoer
bij de mijne is de timing ook matig 38 a 40 maar start steeds perfect met de nieuwe verstuivers
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: slecht starten

Bericht door rick_k »

Mijn timing is ook slecht, dus ik heb met starten even een onregelmatig toerental en blauwe rook en ook als ik daarna even rij dan rookt ie blauw als je van hem op 1 toerental houd.

Als ie warm is heeft ie nergens meer last van en hij gebruikt geen spatje olie.

Maar goed, dan zou ik hem al uit moeten laten lezen en dat zie ik nu nog even niet zitten omdat ie alles gewoon nog doet.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33896
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: slecht starten

Bericht door Multivan Generation »

spanningsval bij starten(binnenverlichting wat zwakker) komt ook omdat het ontlastrelais 53 zijn werk doet bij het starten.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: slecht starten

Bericht door Roger B. (11)61 »

Multivan Generation schreef:spanningsval bij starten(binnenverlichting wat zwakker) komt ook omdat het ontlastrelais 53 zijn werk doet bij het starten.
die kan ik niet volgen... (overigens is nr 53 een gewoon normaal maakrelais bij VW kan meerdere posities in de zekeringkast bezetten)

spanningsval en zwakker branden van de binnenverlichting komt doordat de accuspanning in elkaar klapt door de hoge stroom die gevraagd wordt voor gloeien.

het ontlast relais schakelt een aantal verbruikers uit tijdens het starten ==> dan zou de binnenverlichting geheel doven
dat ontlasten is om zoveel mogelijk accucapaciteit en spanning beschikbaar te hebben voor de startmotor.

zie dus niet in wat het ontlastrelais doet waardoor de binnenverlichting zwakker gaat branden bij inschakelen van het contact (gloeien), het schakelt immers pas als je de sleutel voorbij het contact draait (startmotor aktiveerd), daarnaast zit de binnenverlichting volgens mij niet achter het ontlastrelais (gaat niet UIT volgens mij bij het starten)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: slecht starten

Bericht door Duveltje-77 »

na de beruchte klik onder het dashboard brand het licht weer normaal en doet radio en fan het nog steeds
deze vallen uit bij starten van de motor
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
jo krebbers
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jul 2009, 09:56

Re: slecht starten

Bericht door jo krebbers »

Hoi Daimen,
Als je bus veel km heeft gelopen moet je de compressie van de cillinders eens controleren.
Te weinig compressie veroorzaakt dit soort problemen.
MVG. Jo Krebbers. :T44EVER
Plaats reactie