Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vervangen motorblok T4

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: vervangen motorblok T4

Bericht door Rotor »

Over revisie gesproken....kijk hier maar eens voor de prijzen.... http://www.holthuizen.nl/content/vw-transporters.php
Gebruikersavatar
Elan
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 feb 2009, 20:05
Locatie: Dongen

Re: vervangen motorblok T4

Bericht door Elan »

Roger B. schreef:en hoe zit het met het verschil tussen wat RDW en APK vinden en wat de politie kan bekeuren?
Geen idee, ben géén agent maar wanneer ik het via de RDW weet zal oom agent het daar toch ook wel kunnen navragen, niet?
Maar Roger, je hoeft me niet te geloven hoor. Laat je alleen maar weten wat ik momenteel weet en wat ik gevraagd bij de RDw.
Dit ivm het ombouwen van een mercedes 300Te naar een 300TD.
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33916
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: vervangen motorblok T4

Bericht door Multivan Generation »

Multivan Generation schreef:
Elan schreef:Vergete hierboven te noemen:

Het verschil in vermogen mag niet meer als 40% zijn toegenomen op het oorspronkelijke vermogen.
Binnen die marge maakt het niet uit of het een diesel of benzinemotor betreft die je inbouwt.
Is het verschil méér als die 40% moet je de auto wel technisch opnieuw laten keuren in Lelystad.

In een bijv. 2.0 benzine kun je dus zonder pardon een 2,5 TDi plaatsen, ongeacht welke motorcode.

Waar haal je dit vandaan? Heb je een linkje met de exacte beschrijving?
Bijvoorbeeld voertuigreglement hoofdstuk 6 paragraaf... etc?

Dan kunnen wij het ook eens nalezen...
Graag een antwoord hierop, voordat het vergeten wordt :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Elan
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 feb 2009, 20:05
Locatie: Dongen

Re: vervangen motorblok T4

Bericht door Elan »

Zoals ik al diverse malen heb genoemd; Vragen aan de keurmeester bij het RDW!
Ik heb het van de chef bij mijn lokaal station in Rijen.
Wil je het nummer? 09000739. Is landelijk
Vragen naar een keurmeester, en deze legt het je haarfijn uit.
Succes
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33916
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: vervangen motorblok T4

Bericht door Multivan Generation »

dat is een beetje te eenvoudig antwoord,
jammer...
Had het liefst een artikelnummer gehad zodat ik het na kon lezen...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Elan
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 feb 2009, 20:05
Locatie: Dongen

Re: vervangen motorblok T4

Bericht door Elan »

Sorry, maar ik heb zo'n boek niet... Is ook niet te doen als er maandelijks iets verandert.
Maar, waarom een te eenvoudig antwoord? Zo moeilijk is het toch niet er een belletje aan te wagen? Kost je hooguit € 0,50 Dan heb je zekerheid, en hoef je mij niet meer te geloven op mijn mooie blauwe ogen :lach
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
Gebruikersavatar
Elan
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 feb 2009, 20:05
Locatie: Dongen

Re: vervangen motorblok T4

Bericht door Elan »

met een klein beetje googelen kom je er wellicht ook.
Ik vond deze link. Niet helemaal volledig, maar wordt er wel wijzer van.

http://www.nurburgring.nl/forum/viewtopic.php?t=3544

Of vertrouw je die ook niet?
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: vervangen motorblok T4

Bericht door Roger B. (11)61 »

heb helaas slechte ervaringen met RDW en dit soort uitlatingen.

zelf twee keer meegemaakt en meerdre verhalen van soortgelijke ervaringen gehoord.

gevraagd bij de RDW (keuringsstation) of een bepaalde aanpassing door de beugel kon voordat ik met de auto op keuring ging (auto met die aanpassing notabene erbij!), "nee meneer dat is geen punt dat wordt gewoon goedgekeurd zo". Kom je een week later voor de keuring wordt ie er op afgekeurd omdat het niet volgens de regels is...... :muur :muur alsnog verbouwen, nog een keer op keuring en extra kosten.........

als je het niet schriftelijk met naam en toenaam van de persoon erbij hebt heb je geen poot om op te staan en ben je overgeleverd aan het inzicht van de keurmeester die je auto op dat moment keurt.

EN dan heb je nog de verschillen tussen wat de RDW goed vindt en wat de Douane (en politie?) goed vinden.

Het keurignswezen is helaas voor mensen die daar niet dagelijks in verkeren een grijs wereldje waarin je van niemand een sluitend antwoord kunt krijgen MET schriftelijke bevestiging.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Elan
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 feb 2009, 20:05
Locatie: Dongen

Re: vervangen motorblok T4

Bericht door Elan »

Daar moet ik je gelijk in geven. De ene of de andere keurmeester zit vaak wel wat verschil in qua meegaandheid.
Ik stel mijn vraag meestal aan de betreffende chef daar op het keuringsstation.
Wanneer ik de afspraak daar maak, en de dienstdoende keurmeester twijfelt, laat ik hem informeren bij zijn chef.
Ik moet ook wel toegeven dat het een dotje scheelt wanneer je er regelmatig komt, en je de mensen daar wat beter kent..
Maar goed, hoe je het ook wend of keert; regels zijn regels en elke keurmeester dient zich daaraan te houden, net als jij en ik.
Goed is dus goed, en fout is fout....maar soms stiekum ook nog goed! :lach
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33916
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: vervangen motorblok T4

Bericht door Multivan Generation »

zoek hier maar eens:
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/8219AEA1 ... 042009.pdf

Is de versie die per 1 mei 2009 van kracht is :knipoog

Hierin wordt gerefereerd naar 80/1269/eeg
http://eur-lex.europa.eu/smartapi/cgi/s ... hett&lg=nl

punt 6 is interessant..

Deze is ook interesant ook voor ombouwers:
http://www.euronorm.net/content/template.php?itemID=504
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 20 jul 2009, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: vervangen motorblok T4

Bericht door rick_k »

Ten eerste: de RDW kent zijn eigen regels niet.

Waar ik werk keuren wij vrachtautos die wij opbouwen. Speciaal bouw. Het ligt vaak aan de keurmeester hoe het goedgekeurd wordt. Zo plakken wij reflectoren op de wielnaven omdat we anders niet aan de 3 meter max komen. Als de auto op kenteken staat mag het 4 meter max zijn...

Maar iig, meer dan 25% vermogenstoename moet geherkeurd worden. Als je al een typegoedkeuring heb, kan dat vrij makkelijk met een verklaring van de importeur volgens mij. Als je geen typegoedkeur heb moet het hele voertuig geherkeurd worden en dat is nogal duur.

Met de APK is een ander motorblok geen enkel probleem. Er wordt niet naar cilinders of codes gekeken, alleen een roetmeting op een diesel en hij mag geen brandstof lekken.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33916
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: vervangen motorblok T4

Bericht door Multivan Generation »

http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/8219AEA1 ... 042009.pdf

Hoofdstuk 6 artikel 6.3 pagina 177 en 178..

Daarin staat dus geen 40% maar 20% vermeld... !!!
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Elan
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 feb 2009, 20:05
Locatie: Dongen

Re: vervangen motorblok T4

Bericht door Elan »

Multivan Generation schreef:zoek hier maar eens:
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/8219AEA1 ... 042009.pdf

Is de versie die per 1 mei 2009 van kracht is :knipoog

Hierin wordt gerefereerd naar 80/1269/eeg
http://eur-lex.europa.eu/smartapi/cgi/s ... hett&lg=nl

punt 6 is interessant..

Deze is ook interesant ook voor ombouwers:
http://www.euronorm.net/content/template.php?itemID=504
word jij er wijzer van?
Ik lees me suf, maar kan niets concreets vinden.. :bonk Ook niet bij de links waaraan jij refereert
Als jij iets hebt gevonden, kopieér het eens aub..
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33916
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: vervangen motorblok T4

Bericht door Multivan Generation »

ik ben er veel wijzer van geworden ja...

Zoals(ander onderwerp) dat R134A verboden gaat worden... :ie

Maar doe jij even een belletje naar de RDW, en vraag welk wetsstuk, welk hoofdstuk en welk artikelnummer,
dat zou het voor ons wat gemakkelijker maken?

Jij was namelijk zo stellig... :knipoog

Ik kan snel veel informatie tot me nemen, maar na 2,5 uur spitten nog niet echt het juiste artikel gevonden waarin 40% staat vermeld, of 30% vermogenstoename...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Elan
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 feb 2009, 20:05
Locatie: Dongen

Re: vervangen motorblok T4

Bericht door Elan »

Klopt, ik kan ook idd die 40% niet vinden.
Wel ook die 20%, maar die wordt telkens doorverwezen naar andere artikelen.
Heb denk ik ook net zo lang als jij er op zitten lezen, en ben er een beetje scheel van! :gekte
Zal het nog eens precies navragen bij de RDW
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
Plaats reactie