voorbeeld grijs kenteken bus incl laadvermogen weegt 2750 kilo ex 1750 kilo mag 750 kilo zonder E achter hangen.
voorbeeld zelfde bus nu op geel weegt nog steeds 1750 kilo heeft op kenteken geen laadvermogen mag dus max zonder e achter 1749 kilo ( is minder dan trekkend voertuig en minder dan 3500 kilo .
Roger B. schreef:Volgens mij maakt geel of grijs voor je rijbewijs echt geen drol uit.
Auto = minder dan 3500 totaalmassa (ledig gewicht vermeerderd met het laadvermogen) (anders vrachtauto en mag je sowieso niet met B ermee rijden)
Wanneer mag je zonder E rijden?
- waneer de aanhanger minder mag wegen dan 750 kilo (ledig gewicht vermeerderd met het laadvermogen)
-als de aanhanger zwaarder is dan 750 kilo, MAAR dan moet het max.totaal gewicht van de aanhanger minder zijn dan het ledig gewicht van het trekkend voertuig (1*) EN het max toegestane gewicht van het samenstel (dus ledig gewicht+laadvermogen auto + ledig gewicht+laadvermogen aanhanger) mag niet meer dan 3500kg zijn(2*)
1* hier maakt het niet uit of je voor grijs het laadvermogen erbij moet tellen, want je aanhanger mag niet meer wegen dan het ledig gewicht van het trekkend voertuig
2* hier tel je altijd het laadvermogen erbij, dus dat is ook niet anders voor grijs kenteken.....
Waar zit dan het verschil tussen grijs- en geelkenteken auto's?
en die zware BE combinaties....tja voor beroepsvervoer gelden andere regels dan voor privevervoer, als je privé met zo'n ding wil rijden (en welke opzet het dan ook zo zwaar zou zijn en toch nog als privégebruik te verklaren is) mag dat met BE
Aanhanger met luchtremmen heb je pas nodig (voor de wet) als je max toelaatbaar aanhangergewicht meer dan 3500kg bedraagt
Als je kijkt op de cbr.nl site bij brochures / aanhangwagens en caravans dan staat alles goed beschreven incl voorbeelden... dan scheelt een hoop discussie.
Pdf file uitprinten en in je handschoenen kastje leggen, kun je het altijd nalezen als je twijfelt en bij aanhouding de politie er mee voor de kop slaan als ze het mis hebben.
Want ook bij hun is deze regel niet altijd duidelijk.
rick_k schreef:Zwaarder dan 3500 kilo trekken mag met chauffeursdiploma.
Als het voor werk is dan. Prive mag je zonder chauffeursdiploma rijden.
Heb dit laatst alleen eens uitgezocht ivm een opleggertje voor de minigraver.
Het gaat nu dus om het aanhangergewicht. Als je boven de 3500 kilo kom met iets, dan moet je een chauffeursdiploma hebben.
mvg Rick
Dit is dus niet zo.
Met rijbewijs B(E) mag een auto bestuurd worden van max. 3500 kg met een toegelaten aanhangwagen of oplegger (aan het combinatiegewicht wordt geen maximum gesteld)
Inderdaad is er geen maximum gewicht voor BE. Daarom rijden markt kooplui ook vaak met een kleine trekker met een mtm die lager is dan 3500 kg (mag je met B rijden) en daar mag je een oplegger achterhangen (dan moet je BE hebben). Het maximum gewicht van die oplegger is alleen maar afhankelijk van het trekvermogen van de trekker. Dit is een maas in de wet. Als die trekker 10 ton mag trekken, mag je dat doen met alleen BE. En je hebt geen chauffeursdiploma nodig! (pas bij C of CE)
Maar zodra de trekker een hogere MTM dan 3500kg heeft is het een vrachtwagen en moet je C(E) rijbewijs hebben en chauffeursdiploma. Met BE kun je dus heel wat vervoeren als je het juiste trekkend voertuig hebt.