Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

spanning 12V alleen met draaiende motor

vragen over de T4
Gebruikersavatar
de smederij
Berichten: 256
Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
Locatie: lopik/drenthe

Re: spanning 12V alleen met draaiende motor

Bericht door de smederij »

gebruik de D+ alleen om een relais te bekrachtigen anders niets.
Multivan Generation schreef:de vermogens die jij gebruikt, daarvoor is de D+draad ongeschikt.
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: spanning 12V alleen met draaiende motor

Bericht door Egbert&Manon »

Als je de waterstof toevoegt via het luchtinlaattraject vindt de chemische reactie met zuurstof daar toch al plaats?
Ik denk dat er dan water(damp) toegevoegd wordt in de verbrandingskamers.
Logischer lijkt mij om de waterstof in de dieselleiding vlak voor de brandstofpomp toe te voegen (want geen zuurstof).

Of zie ik dat nu verkeerd?

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 767
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: spanning 12V alleen met draaiende motor

Bericht door limburger »

Egbert&Manon schreef:Als je de waterstof toevoegt via het luchtinlaattraject vindt de chemische reactie met zuurstof daar toch al plaats?
Ik denk dat er dan water(damp) toegevoegd wordt in de verbrandingskamers.
Logischer lijkt mij om de waterstof in de dieselleiding vlak voor de brandstofpomp toe te voegen (want geen zuurstof).

Of zie ik dat nu verkeerd?

Egbert
die reactie vind niet zomaar plaats daar is een ontsteking bij nodig, alleen het samenvoegen van waterstof en zuurstof is niet genoeg.

:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: spanning 12V alleen met draaiende motor

Bericht door Endebendebus »

Egbert&Manon schreef:Als je de waterstof toevoegt via het luchtinlaattraject vindt de chemische reactie met zuurstof daar toch al plaats?
Ik denk dat er dan water(damp) toegevoegd wordt in de verbrandingskamers.
Logischer lijkt mij om de waterstof in de dieselleiding vlak voor de brandstofpomp toe te voegen (want geen zuurstof).

Of zie ik dat nu verkeerd?

Egbert
Knallgas (met dubbel l) is een mengsel van waterstofgas en zuurstofgas. Dat komt dus uit de waterstofgenerator. Bij de electrolyse ontstaat aan de ene zijde van de plaat (anode of kathode of andersom) zuurstofgas en aan de andere zijde waterstofgas. Dit gas mengt zich weer.
Ook ontstaan andere "bij"producten. zoals bij het gebruik van natriumchloride (als electrolyt): chloorgas :groteogen.
Maar dit is nu wel heel off-topic :jump
Grt Thomas
Bijlagen
Mijn eigen dry-cell
Mijn eigen dry-cell
IMG_1380.jpeg (40.97 KiB) 680 keer bekeken
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: spanning 12V alleen met draaiende motor

Bericht door Egbert&Manon »

Dank u voor de uitleg :toppie
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
de smederij
Berichten: 256
Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
Locatie: lopik/drenthe

Re: spanning 12V alleen met draaiende motor

Bericht door de smederij »

hallo lezers

Ik zie dat thomas ook al opschiet met zijn project het begint zo ongeveer op een scheikunde les te lijken .
Zo leer ik ook weer wat bij.
Vandaag weer een paar honderd kilometer erbij gereden en ik moet zeggen het loopt allemaal heel erg vlot .
Het gaspendaal moet ik zo ongeveer met mn teen bedienen bij een constante snelheid .
de motor loopt ook stationair heel soepel rond en ik ben ook heel vlot weg .
zelfs het stapvoets rijden gaat gewoon goed geen haperingen of andere waarnemingen.
Nu is het wachten op hoeveel kilometers ik nu per liter kan rijden want daar is het om te doen
maar ook dit weet ik gauw genoeg.
ik laat ook de uitstoot even meten met en zonder waterstof want ben zelf ook erg benieuwd naar het resultaat

De eerste testritten geef ik zelf een ruime voldoende
aangepaste inlaatbuis naar de turbo
aangepaste inlaatbuis naar de turbo
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33893
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: spanning 12V alleen met draaiende motor

Bericht door Multivan Generation »

ik zou er pas iets over schrijven als je een tiental tankvullingen leeg gereden hebt..
Dan kun je het een beetje uitmiddelen.

Nu rijd je toch anders als dat je normaal doet..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 467
Lid geworden op: 19 jan 2012, 18:07
Locatie: ZW Drenthe

Re: spanning 12V alleen met draaiende motor

Bericht door JanP »

Ondertussen ruim twee maanden verder....
Kunnen en willen de "waterstof-rijders" al iets zeggen over hun ervaringen, verandering van verbruik, etc.?
Ik ben nieuwsgierig en serieus geïnteresseerd.
Alvast bedankt !
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
Plaats reactie