Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

airco werkt maar 2e koelvin slaat niet aan

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: airco werkt maar 2e koelvin slaat niet aan

Bericht door Bertel388 »

Tijdens rijden op de snelweg zet ik hem op auto. Bij stilstand op eco. Laat ik 'm op auto staan, dan begint het pendelen.

Ik zal de stekkers onder de radio (RNS in mijn geval) controleren. Vorig jaar heb ik de RNS er een keer uitgehad, wellicht dat ik bij het weer terugplaatsen een connector losgedrukt heb? Het is nogal een dradenwirwar achter die RNS nl.

Of toch regeleenheid 701 919 506A kapot (zie foto hoger in deze sessie).
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: airco werkt maar 2e koelvin slaat niet aan

Bericht door Bertel388 »

In het weekend nog eens zitten denken maar de oplossing heb ik nog niet.

Zou het de temperatuurschakelaar van de koelvinnen niet kunnen wezen? Ik zoek het in het airco systeem maar wellicht is dat gewoon ok en stijgt de druk doordat de 2e vin helemaal geen "commando" krijgt vanwege en kapotte thermoschakelaar?? Ik heb nl. de indruk dat de motor ook warmer wordt dan normaal als de airco er zoveel van vergt, dan zou toch de 2e koelvin ook aan moeten slaan?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: airco werkt maar 2e koelvin slaat niet aan

Bericht door Multivan Generation »

daarom,
rijd eens als proef in de econ stand van de climatronic een hele lange rit,
als de auto dan flink warm is geworden, moeten alsnog beide ventilatoren aanschakelen.
Je sluit hiermee je gehele aircosysteem uit.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: airco werkt maar 2e koelvin slaat niet aan

Bericht door Bertel388 »

Ik heb vorige week zondag een rit gemaakt van ruim 450 km. Daarbij 1,5 uur file gehad en gedurende die filetijd de airco op econ gehad. De motor raakt dan niet warmer dan normaal en de 2e vin slaat niet aan. Ik kan me ook niet herinneren dat ie dat ooit gedaan heeft (heb de wagen al 9 jaar), wel als ie flink moest koelen met de airco, dan sloeg de 2e vin wel aan, zelfs als de motor nog maar kort geleden gestart was en dus nog koud.

Tijdens het rijden kan ik de airco ook gewoon op auto zetten omdat er op dat moment voldoende rijwind koeling is. Zet ik hem dan op econ, dan krijgt ie het nog makkelijker en zal daarom niet zo heet worden dat de 2e vin nodig zal zijn....

Ik weet alleen niet of de thermoschakelaar van de motorkoeling in combi gezien moet worden met het aircocircuit. Lijkt mij eigenlijk niet maar ik tast alle opties af in mijn gedachten
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: airco werkt maar 2e koelvin slaat niet aan - opgelost!

Bericht door Bertel388 »

Het bleek toch de regeleenheid/relais 701919506A te zijn geweest. Zie foto hoger in deze sessie. Ik heb bij en sloperij een gebruikte gekocht omdat ik het toch het meest voor de hand vond liggen dat dit relais het euvel was. En, ik heb goed gegokt. De koelvin loopt weer in 2 trappen. Ik had het idee dat de tweede koelvin in moest komen maar dat gebeurt waarschijnlijk pas bij te hete motor. De linkerkoelvin (dichtst bij de accu) heeft dus 2 trappen. De tweede trap komt nu weer keurig in gang en het pendelen is over.

Een ieder hartelijk bedankt voor het meedenken in deze!
Plaats reactie