Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '
- Multivan Generation
- Berichten: 34357
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '
Probeer hem boven de 2000 rpm te houden,
dat zal op latere tijd olieverbruik wellicht wat kunnen reduceren.
Blokkie moet natuurlijk wel gebruikt worden, en niet als een oud-omaatje behandeld worden.
Je hebt tenslotte niet voor niets een 180 pk gekocht.
Want anders had je beter kunnen opteren voor een 140 pk..
Is ook beter voor het verstel mechanisme van de VTG-turbo's, gaat minder snel vastzitten.
Ook iets hogere uitlaat temperatuur wat beter voor je roetfilter is.
Doe er je voordeel mee.
dat zal op latere tijd olieverbruik wellicht wat kunnen reduceren.
Blokkie moet natuurlijk wel gebruikt worden, en niet als een oud-omaatje behandeld worden.
Je hebt tenslotte niet voor niets een 180 pk gekocht.
Want anders had je beter kunnen opteren voor een 140 pk..
Is ook beter voor het verstel mechanisme van de VTG-turbo's, gaat minder snel vastzitten.
Ook iets hogere uitlaat temperatuur wat beter voor je roetfilter is.
Doe er je voordeel mee.
Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '
uiteraard,
het rijdt ook prettiger in iets hogere toeren, logisch...
Maar: ik heb een auto gekocht die bij ELK toerental zijn werk moet kunnen doen.
ELke keer ik opschakel een brommetje.... geloof me, na een tijd erger je je er dood aan hoor!
Dus dat moet er uit.
het rijdt ook prettiger in iets hogere toeren, logisch...
Maar: ik heb een auto gekocht die bij ELK toerental zijn werk moet kunnen doen.
ELke keer ik opschakel een brommetje.... geloof me, na een tijd erger je je er dood aan hoor!
Dus dat moet er uit.
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '
Tijd voor een update, vandaag mijn auto terug gehaald na de 2e olieweging - ondanks dat ze 'm 2 dagen hebben laten uitdruppelen was het olieverbruik 'onacceptabel hoog' - na krap 900 km was het lampje gaan branden en bleek er 1,04 liter olie in rook en roet te zijn opgegaan. Het plan is om het onderblok te lichten en de zuigerveren te vervangen.
Voor beide metingen heb ik keurig een leenauto mee gekregen en is er tot op heden geen cent in rekening gebracht. Er wordt nu een coulance aanvraag gedaan bij Pon...
Voor het einde van de week hoor ik de uitslag... so far - so good - Ik hou jullie op de hoogte.
Voor beide metingen heb ik keurig een leenauto mee gekregen en is er tot op heden geen cent in rekening gebracht. Er wordt nu een coulance aanvraag gedaan bij Pon...
Voor het einde van de week hoor ik de uitslag... so far - so good - Ik hou jullie op de hoogte.
nr 355, 132kW DSG, 4Motion kwb in Olympic Blue
Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '
Maak je geen illusies.....
De olieweging komt bij op de factuur van de herstelling van de motor, onder de leuke noemer:
"interactieve handeling"... olieverbruiksmeting.... zo interactief vond ik het niet ;-)
De olieweging komt bij op de factuur van de herstelling van de motor, onder de leuke noemer:
"interactieve handeling"... olieverbruiksmeting.... zo interactief vond ik het niet ;-)
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
-
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 06 nov 2010, 21:01
Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '
Mijn T5 is ook terug na een weekje testen bij de dealer omwille van de vele storingen (na het vervangen van het blok).
Zoals ik voor de herstelling had gevraagd hebben ze nu toch de DPF vervangen...nu lijkt alles ok... behalve dan dat 'bromvlieg geluid' aan 1.500 toeren waar mijn T5 ook last van heeft. Echt mooi draaien doen die/mijn BiTurbo's 2.0 toch niet.
Waarom geen 3.0l V6 in een T5 ? Toch veel beter dan die opgefokte 4 cilindertjes !
We rijden ook met een Touareg 3.0 V6. Een pak aangenamer.
Welk merk maakt nog een bestelwagen met 6 cilinders ?
grt,
Lawrence
Zoals ik voor de herstelling had gevraagd hebben ze nu toch de DPF vervangen...nu lijkt alles ok... behalve dan dat 'bromvlieg geluid' aan 1.500 toeren waar mijn T5 ook last van heeft. Echt mooi draaien doen die/mijn BiTurbo's 2.0 toch niet.
Waarom geen 3.0l V6 in een T5 ? Toch veel beter dan die opgefokte 4 cilindertjes !
We rijden ook met een Touareg 3.0 V6. Een pak aangenamer.
Welk merk maakt nog een bestelwagen met 6 cilinders ?
grt,
Lawrence
Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '
Nou, was dat maar waar.... juist bericht gehad van Wittebrug... reparatiekosten zouden € 8500,-- bedragen en ze zijn niet bereid daar enige bedrage aan te leveren.
Met andere woorden: koop volgende keer een Hyundai... gaan langer mee dan de VW busjes en ze zijn de helft goedkoper.
Met andere woorden: koop volgende keer een Hyundai... gaan langer mee dan de VW busjes en ze zijn de helft goedkoper.
nr 355, 132kW DSG, 4Motion kwb in Olympic Blue
-
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 06 nov 2010, 21:01
Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '
Dat is slecht nieuws.
Hoeveel km's op de teller ?
Wanneer is het olieverbruik begonnen bij je T5 (km's/jaar) ?
Hoeveel km's op de teller ?
Wanneer is het olieverbruik begonnen bij je T5 (km's/jaar) ?
Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '
er staat nu 117.000 op de teller, ik heb het verhoogde olieverbruik gemeld bij 80.000 - was toen nog onder de norm. Bus is van mei 2010
nr 355, 132kW DSG, 4Motion kwb in Olympic Blue
Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '
belachelijk,
mijn T5 was van december 2010 en 120.000km en alles bijna vergoed....
mijn T5 was van december 2010 en 120.000km en alles bijna vergoed....
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
- Multivan Generation
- Berichten: 34357
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '
Mijn opmerking werd als topic vervuiling gezien dus heb mijn bericht aangepast.
Veel succes verder
Veel succes verder

Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 13 sep 2014, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '
Beetje topicvervuiling Peter, je bovenstaande bericht.
1: 9 v/d 10 forumgebruikers rijden met een overgemotoriseerde bus. Je werkt er nota bene zelf aan mee en bent dus op de hoogte van de behoefte naar meer vermogen cq. draaimoment cq. Souplesse.
2: Het overmatig olieverbruik van de 2.0 biTDi is m.i. niet gerelateerd aan rijden in lage toeren.
3. Het is geen illusie dat ook een moderne diesel laagtoerig (lees: toerengebied onder de koppelpiek) bereden moet kunnen worden. Laagbelast cruisen, 50 in 5, 70 in 6, daar wordt geen enkele motor slechter van.
4. Nu weer ontopic. Interessant topic verder.
1: 9 v/d 10 forumgebruikers rijden met een overgemotoriseerde bus. Je werkt er nota bene zelf aan mee en bent dus op de hoogte van de behoefte naar meer vermogen cq. draaimoment cq. Souplesse.
2: Het overmatig olieverbruik van de 2.0 biTDi is m.i. niet gerelateerd aan rijden in lage toeren.
3. Het is geen illusie dat ook een moderne diesel laagtoerig (lees: toerengebied onder de koppelpiek) bereden moet kunnen worden. Laagbelast cruisen, 50 in 5, 70 in 6, daar wordt geen enkele motor slechter van.
4. Nu weer ontopic. Interessant topic verder.
T5 2.5 AXD 2004 515.000km
- Pascal-141
- Berichten: 10945
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '
Ieder zijn mening...WouterW schreef:Beetje topicvervuiling Peter, je bovenstaande bericht.
1: 9 v/d 10 forumgebruikers rijden met een overgemotoriseerde bus. Je werkt er nota bene zelf aan mee en bent dus op de hoogte van de behoefte naar meer vermogen cq. draaimoment cq. Souplesse.
2: Het overmatig olieverbruik van de 2.0 biTDi is m.i. niet gerelateerd aan rijden in lage toeren.
3. Het is geen illusie dat ook een moderne diesel laagtoerig (lees: toerengebied onder de koppelpiek) bereden moet kunnen worden. Laagbelast cruisen, 50 in 5, 70 in 6, daar wordt geen enkele motor slechter van.
4. Nu weer ontopic. Interessant topic verder.
wat Peter schreef , vond ik correct en ik deel zijn mening.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '
Mee eens, of niet mee eens, is niet zo relevant.
Ik vond het een waardevolle bijdrage.
Jammer dat vanwege een kritische noot het bericht aangepast is.
Ik vond het een waardevolle bijdrage.
Jammer dat vanwege een kritische noot het bericht aangepast is.
Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '
ik snap jullie redenering ook niet hoor.
de bitd heeft z'n maximum koppel tussen 1500-2000 toeren, net waar het probleem zich situeert.
Ik heb altijd geleerd dat een motor het best presteert 'rond' de maximum koppelwaarde......of ben ik daar dan helemaal verkeerd in.
Dat de motor beter op het gas reageert, sneller oppakt en dergelijke als je hoger in toeren zit.... dat is niet meer dan normaal.
Maar als ik weet dat ik 20km aan een stuk 90 op cruise-control kan rijden, ga ik echt geen 500-1000 toeren meer doen dan nodig.
Het rijdt veel relaxter en als je gas moet geven schakel je gewoon terug.....
Mijn mening: de motor moet over zijn gehele toerengebied gebruikt kunnen worden
de bitd heeft z'n maximum koppel tussen 1500-2000 toeren, net waar het probleem zich situeert.
Ik heb altijd geleerd dat een motor het best presteert 'rond' de maximum koppelwaarde......of ben ik daar dan helemaal verkeerd in.
Dat de motor beter op het gas reageert, sneller oppakt en dergelijke als je hoger in toeren zit.... dat is niet meer dan normaal.
Maar als ik weet dat ik 20km aan een stuk 90 op cruise-control kan rijden, ga ik echt geen 500-1000 toeren meer doen dan nodig.
Het rijdt veel relaxter en als je gas moet geven schakel je gewoon terug.....
Mijn mening: de motor moet over zijn gehele toerengebied gebruikt kunnen worden
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
- robertTREBOR
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
- Locatie: vlaardingen
Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '
===========================mettesboy schreef:ik snap jullie redenering ook niet hoor.
de bitd heeft z'n maximum koppel tussen 1500-2000 toeren, net waar het probleem zich situeert.
Ik heb altijd geleerd dat een motor het best presteert 'rond' de maximum koppelwaarde......of ben ik daar dan helemaal verkeerd in.
Dat de motor beter op het gas reageert, sneller oppakt en dergelijke als je hoger in toeren zit.... dat is niet meer dan normaal.
Maar als ik weet dat ik 20km aan een stuk 90 op cruise-control kan rijden, ga ik echt geen 500-1000 toeren meer doen dan nodig.
Het rijdt veel relaxter en als je gas moet geven schakel je gewoon terug.....
Mijn mening: de motor moet over zijn gehele toerengebied gebruikt kunnen worden
Helemaal mee eens !!
Ander zou er in het instructieboekje moeten staan; deze motor uitsluitend
boven de 2000 omw./min. gebruiken anders loopt U het risico op 110.000 km
8.500 Euro aan kosten op te lopen wat niet onder de garantie valt.
Over 4 weken krijg ik mijn Trafic 1600 Bi Turbo 140pk :-) ...................
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)