Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Odorfs [roest]projecten - geen projecten meer zie p15
Re: Odorfs projecten -deel 3, beetje meer roest-
@Pascal,
Toch maar de vloer eruit ...
@Egbert,
Bedankt voor de goede tip! Maar mijn slang is een paar jaar geleden al vervangen.
Qua roest zijn de 'middenbouwjaren' grofweg '93-96 het slechtst er aan toe.
Al is mijne nog in redelijke staat (je zou het niet zeggen ... . Ik heb ze al veel slechter gezien.
@Arjan,
Bedankt, ik heb veel aan het forum en probeer zo ook mijn steentje bij te dragen.
Goed de vorderingen:
Zoals gezegd de vloer er ook maar uit.
Twee redenen: 1: ik ga er erg dicht langs lassen en het is multiplex wat nog niet als open haard hoeft te dienen.
En 2: toch even kijken hoe het eronder is. Ook omdat ik nog wat vocht van een eerder vochtvreter ongelukje verwachtte. En dat laatste was ook zo.
(De reden om hem er er niet uit te halen ... ik had het vorige keer GOED geplakt, woog minder zwaar.)
En meteen een goede mal gemaakt van de uitsparingen voor de doorvoeren onder mijn keuken.
Toen de hele boel beschermd met las en slijpdekens. En aan de gang:
Ik heb het rotte deel er eerst grof uitgeslepen, daarna het gat strookje voor strookje groter gemaakt.
Je kan het maar één keer goed fout doen Deed wel even pijn, slijptol in de bus.
Ik ga nog een klein strookje extra wegslijpen zodat het nieuwe deel op de flens (pijltje) van de dorpel kan rusten.
Aan de andere kant komt het deel ook op een randje te rusten, Hier zit de originele vloer ook gepuntlast.
Toch maar de vloer eruit ...
@Egbert,
Bedankt voor de goede tip! Maar mijn slang is een paar jaar geleden al vervangen.
Qua roest zijn de 'middenbouwjaren' grofweg '93-96 het slechtst er aan toe.
Al is mijne nog in redelijke staat (je zou het niet zeggen ... . Ik heb ze al veel slechter gezien.
@Arjan,
Bedankt, ik heb veel aan het forum en probeer zo ook mijn steentje bij te dragen.
Goed de vorderingen:
Zoals gezegd de vloer er ook maar uit.
Twee redenen: 1: ik ga er erg dicht langs lassen en het is multiplex wat nog niet als open haard hoeft te dienen.
En 2: toch even kijken hoe het eronder is. Ook omdat ik nog wat vocht van een eerder vochtvreter ongelukje verwachtte. En dat laatste was ook zo.
(De reden om hem er er niet uit te halen ... ik had het vorige keer GOED geplakt, woog minder zwaar.)
En meteen een goede mal gemaakt van de uitsparingen voor de doorvoeren onder mijn keuken.
Toen de hele boel beschermd met las en slijpdekens. En aan de gang:
Ik heb het rotte deel er eerst grof uitgeslepen, daarna het gat strookje voor strookje groter gemaakt.
Je kan het maar één keer goed fout doen Deed wel even pijn, slijptol in de bus.
Ik ga nog een klein strookje extra wegslijpen zodat het nieuwe deel op de flens (pijltje) van de dorpel kan rusten.
Aan de andere kant komt het deel ook op een randje te rusten, Hier zit de originele vloer ook gepuntlast.
Laatst gewijzigd door odorf op 05 feb 2017, 19:09, 3 keer totaal gewijzigd.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Odorfs projecten -deel 3, beetje meer roest-
Dit opvulstuk wordt overigens een vlak deel 1mm zincor plaat.
Kan heel veel moeite gaan doen om die paar ribbels door te laten lopen, maar
a: dan zit ik weer met aansluitproblemen bij mijn koelkastontluchting en
b: de ribbels hebben alleen functie als de vloer plaatselijk belast wordt. Zoals lopen etc.
Mijn keukentje komt eroverheen dus dat is ook niet nodig.
Dan moeten de bobbels op de uiteinden alleen wel vlak.
Beetje meppen en dat gaat al aardig de richting uit.
Tot zover weer ... beetje moe wel ...
Odorf
Kan heel veel moeite gaan doen om die paar ribbels door te laten lopen, maar
a: dan zit ik weer met aansluitproblemen bij mijn koelkastontluchting en
b: de ribbels hebben alleen functie als de vloer plaatselijk belast wordt. Zoals lopen etc.
Mijn keukentje komt eroverheen dus dat is ook niet nodig.
Dan moeten de bobbels op de uiteinden alleen wel vlak.
Beetje meppen en dat gaat al aardig de richting uit.
Tot zover weer ... beetje moe wel ...
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Odorfs projecten -deel 3, beetje meer roest-
toppie!!!!!!
Re: Odorfs projecten -deel 3, beetje meer roest-
respect,
inderdaad zoals gezegd, bedankt voor het delen van je werkzaameden, ook voor mij maak je het dus al een stuk makkelijker.
succes verder en ik hoop dat het lassen een beetje goed gaat
misschien ook een idee om je plaatmateriaal en zeker de wielkasten te dempen met silent coat, dat is echt een verbetering.
inderdaad zoals gezegd, bedankt voor het delen van je werkzaameden, ook voor mij maak je het dus al een stuk makkelijker.
succes verder en ik hoop dat het lassen een beetje goed gaat
misschien ook een idee om je plaatmateriaal en zeker de wielkasten te dempen met silent coat, dat is echt een verbetering.
Re: Odorfs projecten -deel 4, lassen enzo
Bedankt voor de bemoedigende reacties!
En die tip van Silentcoat is ook een goede.
Het lassen ... tja.
Blijft een vak apart. Ik vind het geweldig gaaf om te doen.
Ik word er iedere keer aan herinnerd dat voorbereiding het halve werk is, en bij lassen geld dat helemaal.
Zorg dat alles 100% past, alles helemaal schoon is etc. Ook alles klaarleggen is zo fijn heb ik inmiddels geleerd.
(Zit je net klaar om te lassen, lashelm op, toorts vast, dikke lashandschoenen aan, kom je erachter dat je kniptangetje buiten bereik ligt.)
Ben begonnen met de hechtlasjes Verraste me nog hoeveel zo'n plaat van 1mm dan al begint te trekken en vervormen.
Met alleen die paar hechtlasjes ...
Beetje stoeien met de juiste instellingen van 'mijn Chineesje',
je wilt dat alles lekker smelt ... maar niet teveel (dit is eigenlijk iets teveel).
Dit is van onderaf.
Op het beeld hieronder is de hoek met het slijpen waarschijnlijk al te dun geworden.
Als het wegsmelt probeer ik meteen het gat op te vullen. soort automatische reactie.
Maar het gat wordt door de opgebouwde hitte alleen maar erger.
Beter is dan om een seconde te wachten en dan soort puls lasjes te leggen.
Geduld dus, Odorf ... niet te snel willen.
Maar dan is uiteindelijk de boel stukje bij beetje afgelast.
Mooi voorbeeld van een nette rups. (in mijn ogen, althans, voor een beginner ... toch?)
Maar omdat ik op de grens van smelten zat, geprobeerd of 'stekend' (ipv slepend) lassen verbetering bracht.
Bij stekend lassen is er minder warmte-inbreng schijnt ...
Maar dit ging nog niet zo lekker:
Ach oefening baart kunst ...
En die tip van Silentcoat is ook een goede.
Het lassen ... tja.
Blijft een vak apart. Ik vind het geweldig gaaf om te doen.
Ik word er iedere keer aan herinnerd dat voorbereiding het halve werk is, en bij lassen geld dat helemaal.
Zorg dat alles 100% past, alles helemaal schoon is etc. Ook alles klaarleggen is zo fijn heb ik inmiddels geleerd.
(Zit je net klaar om te lassen, lashelm op, toorts vast, dikke lashandschoenen aan, kom je erachter dat je kniptangetje buiten bereik ligt.)
Ben begonnen met de hechtlasjes Verraste me nog hoeveel zo'n plaat van 1mm dan al begint te trekken en vervormen.
Met alleen die paar hechtlasjes ...
Beetje stoeien met de juiste instellingen van 'mijn Chineesje',
je wilt dat alles lekker smelt ... maar niet teveel (dit is eigenlijk iets teveel).
Dit is van onderaf.
Op het beeld hieronder is de hoek met het slijpen waarschijnlijk al te dun geworden.
Als het wegsmelt probeer ik meteen het gat op te vullen. soort automatische reactie.
Maar het gat wordt door de opgebouwde hitte alleen maar erger.
Beter is dan om een seconde te wachten en dan soort puls lasjes te leggen.
Geduld dus, Odorf ... niet te snel willen.
Maar dan is uiteindelijk de boel stukje bij beetje afgelast.
Mooi voorbeeld van een nette rups. (in mijn ogen, althans, voor een beginner ... toch?)
Maar omdat ik op de grens van smelten zat, geprobeerd of 'stekend' (ipv slepend) lassen verbetering bracht.
Bij stekend lassen is er minder warmte-inbreng schijnt ...
Maar dit ging nog niet zo lekker:
Ach oefening baart kunst ...
Laatst gewijzigd door odorf op 13 feb 2017, 00:01, 6 keer totaal gewijzigd.
Re: Odorfs projecten --deel 4, lassen enzo
Ik was het op maat maken van het plaatje metaal en het passen even vergeten ...
Moet ik nog even herstellen.
Dat komt nog voor het bovenstaande stukje ...
Moet ik nog even herstellen.
Dat komt nog voor het bovenstaande stukje ...
Laatst gewijzigd door odorf op 13 feb 2017, 00:01, 4 keer totaal gewijzigd.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Odorfs projecten -deel 4, lassen enzo
Daarna de lassen met een grove lamellenschijf afgeslepen.
Wat werkt dat lekker! Ik deed het eerst met een dikkere slijpschijf, maar dat gaat niet echt makkelijk.
Met zo'n lamellenschijf kun je veel gecontroleerder de las afslijpen bijna zonder de omliggende plaat te raken
Maar na het afslijpen kwam er aan de linkerkant een slechte las tevoorschijn ...
Ik weet ook hoe dit kwam, het plaatwerk daar was al wat dunner geslepen,
en ik heb, tegen doorbranden de stoom lager gezet.
Het leek wel een doorlas te zijn, maar blijkbaar lang niet overal.
Daarom een nieuwe naad erin gemaakt met een 1mm slijpschijfje.
En voor het lassen een koperplaatje aan de onderzijde geplaatst om de warmte beter te verdelen zodat de stroom wat hoger kan.
(De baksteen zat klem tegen het koperplaatje om hem aan te drukken)
Wat te enthousiast erg lang op één plek bezig geweest.
Hier zat mijn koperplaatje helemaal vastgesmolten.
Maar verder deed het plaatje precies wat het moest doen.
Op onderstaande foto is goed te zien dat aan het einde van het koperplaatje (blauwe lijn) er meteen een smeltgat ontstond.
En zo hebben we één krokant deel van de groene in ieder geval gerepareerd.
Nog een 'paar' dingetjes en dan kunnen we weer
Odorf
Wat werkt dat lekker! Ik deed het eerst met een dikkere slijpschijf, maar dat gaat niet echt makkelijk.
Met zo'n lamellenschijf kun je veel gecontroleerder de las afslijpen bijna zonder de omliggende plaat te raken
Maar na het afslijpen kwam er aan de linkerkant een slechte las tevoorschijn ...
Ik weet ook hoe dit kwam, het plaatwerk daar was al wat dunner geslepen,
en ik heb, tegen doorbranden de stoom lager gezet.
Het leek wel een doorlas te zijn, maar blijkbaar lang niet overal.
Daarom een nieuwe naad erin gemaakt met een 1mm slijpschijfje.
En voor het lassen een koperplaatje aan de onderzijde geplaatst om de warmte beter te verdelen zodat de stroom wat hoger kan.
(De baksteen zat klem tegen het koperplaatje om hem aan te drukken)
Wat te enthousiast erg lang op één plek bezig geweest.
Hier zat mijn koperplaatje helemaal vastgesmolten.
Maar verder deed het plaatje precies wat het moest doen.
Op onderstaande foto is goed te zien dat aan het einde van het koperplaatje (blauwe lijn) er meteen een smeltgat ontstond.
En zo hebben we één krokant deel van de groene in ieder geval gerepareerd.
Nog een 'paar' dingetjes en dan kunnen we weer
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Odorfs projecten -deel 4 lassen enzo-
@ odorf.
Mij is het al eens goed bevallen, dat als metaal nog een beetje warm is van een bewerking, dat dan een primer meteen heel goed vasthecht.
Heb dat toen gehad toen mijn remklauwen gestraald zijn. Ze waren nog warm en meteen eerste primerlaag er op.
Houdt super dan.
Misschien is het een idee?
Groetjes en keep up the good work.
Peter
Mij is het al eens goed bevallen, dat als metaal nog een beetje warm is van een bewerking, dat dan een primer meteen heel goed vasthecht.
Heb dat toen gehad toen mijn remklauwen gestraald zijn. Ze waren nog warm en meteen eerste primerlaag er op.
Houdt super dan.
Misschien is het een idee?
Groetjes en keep up the good work.
Peter
- Pascal-141
- Berichten: 10866
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Odorfs projecten -deel 4 lassen enzo-
Odorf , ik zie dat je bij het lassen van dit plaatwerk wil doorlassen , en bij dit deel (vloer) wat je toch niet meer te zien krijgt kan dat geen kwaad . Maar als je carrosserieplaat gaat lassen (bvb de flanken van je T4 ) , dan zou ik je werkwijze ten zeerste afraden , dus niet doorlassen , maar steeds "punten" , anders gaat je carrosserieplaat na het lassen eerder op een golfplaat lijken ,dan op een vlakke carosserieplaat .
Carosserieplaat (flanken) is ook nog eens dunnere plaat dan de 1mm plaat wat je nu gebruikt , en trekt dus nog harder krom op die manier.
Dus best punten , om de (bvb) 10-15cm , en zo rondgaan . En dan opnieuw rondgaan , een punt zetten naast je eerste punt.
En een emmer water met een sponsje binnen handbereik zetten , je weet maar nooit
Carosserieplaat (flanken) is ook nog eens dunnere plaat dan de 1mm plaat wat je nu gebruikt , en trekt dus nog harder krom op die manier.
Dus best punten , om de (bvb) 10-15cm , en zo rondgaan . En dan opnieuw rondgaan , een punt zetten naast je eerste punt.
En een emmer water met een sponsje binnen handbereik zetten , je weet maar nooit
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Odorfs projecten -deel 4 lassen enzo-
haha , het lijkt wel een online las cursus
ik heb het ook mezelf geleerd en kan het nog steeds niet maar ik herken alles wat je doet en meemaakt, zeker die opmerking van je tangetje klopt helemaal.
heb je net je kap op , heb je weer licht van achter in je kap, zie je weer niks, is je draad weer te lang omdat je precies tussen de plaatstukken doormikt en ben je je kniptangetje weer kwijt.
maar goed het komt allemaal goed
ik heb het ook mezelf geleerd en kan het nog steeds niet maar ik herken alles wat je doet en meemaakt, zeker die opmerking van je tangetje klopt helemaal.
heb je net je kap op , heb je weer licht van achter in je kap, zie je weer niks, is je draad weer te lang omdat je precies tussen de plaatstukken doormikt en ben je je kniptangetje weer kwijt.
maar goed het komt allemaal goed
Re: Odorfs projecten -deel 4 lassen enzo-
Hoi Odorf,
Wat ik me kan herinneren uit de boekjes van school en uit eigen ervaring;
Bij stekend lassen breng je meer warmte in dan bij slepend lassen. Slepend lassen is vlgns mij juist van toepassing bij dit dunne plaat werk.
Als je perse rondom af wil lassen kan je ook allemaal kleine lassen achter elkaar leggen, soort van handmatig korte pulsen geven. Werkt vaak ook goed.
Wat ik me kan herinneren uit de boekjes van school en uit eigen ervaring;
Bij stekend lassen breng je meer warmte in dan bij slepend lassen. Slepend lassen is vlgns mij juist van toepassing bij dit dunne plaat werk.
Als je perse rondom af wil lassen kan je ook allemaal kleine lassen achter elkaar leggen, soort van handmatig korte pulsen geven. Werkt vaak ook goed.
T4 2.5 TDI AJT zelfbouw camper -> verkocht
T5 GP 140pk
T5 GP 140pk
Re: Odorfs projecten -deel 5 weer iets met roest-
@Peter,
Goed idee, maar logistiek wat lastig uitvoerbaar.
Zeker met de kou van de laatste dagen is alles ook binnen de kortste keren koud.
@Pascal,
Bedankt, ik zal het 'punten' nog verder gaan oefenen. Ik had bij het hechten van dit vloertje al gemerkt dat het enorm snel kromtrok.
(het was ook een volkomen vlakke plaat zonder versteviging) en omdat daar toch al niet veel meer aan te redden was, meteen stukken gaan doorlassen. Wel steeds stukjes van 5cm, maar dat trekt nog enorm.
Dat punten is ook een beetje tegennatuurlijk voor een beginner denk ik, omdat ik als beginner nog de illusie heb dat ik er met lassen weer één puur stuk metaal van maak. (waterdicht enzo) Maar niets is minder waar, je hebt toch steeds pinholes etc.
Maar ik had al begrepen dat ik dit NIET zo op de buitenzijde moet toepassen. En wellicht moet ik ook nog even wisselen met 0,6 draad. Ik heb nu 0,8. Maar dan moet ik een ander transportwieltje halen ... was ik vergeten bij het kopen.
Het is één grote leercurve
@Schnarf,
Ook weer herkenbaar ... en nog zo een, ook zo onhandig: Heb je je uitsteek net op lengte geknipt, wil je beginnen, tik je de toortsknop per ongeluk met die dikke handschoenen aan. Dus steekt de draad weer veel te ver uit etc.
@Sebas,
Dus toch andersom,
Ik vind slepend sowieso nu iets makkelijker. Die pulsjes had ik op mijn laatste las geprobeerd.
En dan net voordat het smeltbad helemaal is gedoofd weer met de volgende verder.
Thanks!
Afgelopen avonden niet gelast. Wel gesloopt:
Zo begonnen we nadat de kast weg was:
Maar wat 'subtiel' kit weghalen en kloppen, maakt duidelijk dat buiten de kit
er geen constructieve sterkte meer over was. Karibikgrün is Karibikbrun
Van onder zijn er ook op de naad bij de wielkast (pijl) door-en-door gaten.
Goed idee, maar logistiek wat lastig uitvoerbaar.
Zeker met de kou van de laatste dagen is alles ook binnen de kortste keren koud.
@Pascal,
Bedankt, ik zal het 'punten' nog verder gaan oefenen. Ik had bij het hechten van dit vloertje al gemerkt dat het enorm snel kromtrok.
(het was ook een volkomen vlakke plaat zonder versteviging) en omdat daar toch al niet veel meer aan te redden was, meteen stukken gaan doorlassen. Wel steeds stukjes van 5cm, maar dat trekt nog enorm.
Dat punten is ook een beetje tegennatuurlijk voor een beginner denk ik, omdat ik als beginner nog de illusie heb dat ik er met lassen weer één puur stuk metaal van maak. (waterdicht enzo) Maar niets is minder waar, je hebt toch steeds pinholes etc.
Maar ik had al begrepen dat ik dit NIET zo op de buitenzijde moet toepassen. En wellicht moet ik ook nog even wisselen met 0,6 draad. Ik heb nu 0,8. Maar dan moet ik een ander transportwieltje halen ... was ik vergeten bij het kopen.
Het is één grote leercurve
@Schnarf,
Ook weer herkenbaar ... en nog zo een, ook zo onhandig: Heb je je uitsteek net op lengte geknipt, wil je beginnen, tik je de toortsknop per ongeluk met die dikke handschoenen aan. Dus steekt de draad weer veel te ver uit etc.
@Sebas,
Dus toch andersom,
Ik vind slepend sowieso nu iets makkelijker. Die pulsjes had ik op mijn laatste las geprobeerd.
En dan net voordat het smeltbad helemaal is gedoofd weer met de volgende verder.
Thanks!
Afgelopen avonden niet gelast. Wel gesloopt:
Zo begonnen we nadat de kast weg was:
Maar wat 'subtiel' kit weghalen en kloppen, maakt duidelijk dat buiten de kit
er geen constructieve sterkte meer over was. Karibikgrün is Karibikbrun
Van onder zijn er ook op de naad bij de wielkast (pijl) door-en-door gaten.
Laatst gewijzigd door odorf op 16 feb 2017, 23:34, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Odorfs projecten -deel 5 weer iets met roest-
Daar was met oplappen geen eer meer aan te behalen.
Weg ermee dus:
Ook hier wordt later het gat nog iets groter, maar aan deze kant wil ik zeker geen spantjes
of andere belangrijke dingen per ongeluk inslijpen of doorslijpen. Dus weer stukje bij beetje.
En de gehele wielkast gaat er dus ook nog uit, maar ook hiervook geldt, -stukje bij beetje-.
Vooral vooraan zit het wat gecompliceerder en ook hier wil ik niet onbedoeld in dragende delen gaan harken.
En verder weer een hele tijd kwijt geweest met het loshalen van een schokbreker.
Uiteindelijk weer een enorme verlenger gemaakt. Dat alles was weer een dejavu met de vorige keer.
En nu krijg ik mijn veer er weer niet tussenuit omdat mijn stabi de boel tegenhoud.
Volgende keer eerst de stabilisator losschroeven (Had ik beter kunnen doen toen hij nog op zijn wielen stond)
And so on.
Tot zover dus.
Odorf
Weg ermee dus:
Ook hier wordt later het gat nog iets groter, maar aan deze kant wil ik zeker geen spantjes
of andere belangrijke dingen per ongeluk inslijpen of doorslijpen. Dus weer stukje bij beetje.
En de gehele wielkast gaat er dus ook nog uit, maar ook hiervook geldt, -stukje bij beetje-.
Vooral vooraan zit het wat gecompliceerder en ook hier wil ik niet onbedoeld in dragende delen gaan harken.
En verder weer een hele tijd kwijt geweest met het loshalen van een schokbreker.
Uiteindelijk weer een enorme verlenger gemaakt. Dat alles was weer een dejavu met de vorige keer.
En nu krijg ik mijn veer er weer niet tussenuit omdat mijn stabi de boel tegenhoud.
Volgende keer eerst de stabilisator losschroeven (Had ik beter kunnen doen toen hij nog op zijn wielen stond)
And so on.
Tot zover dus.
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
- Pascal-141
- Berichten: 10866
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Odorfs projecten -deel 5 weer iets met roest-
Odorf , ik las ook altijd met 0,8 draad (en gebruik nooit 0,6) . De carrosserieplaat die ik momenteel in die T3 syncro gelast heb is 0,8mm dik . Met het "punten" trekt er niks krom omdat er geen overmatige hitte ontstaatodorf schreef:
@Pascal,
Bedankt, ik zal het 'punten' nog verder gaan oefenen. Ik had bij het hechten van dit vloertje al gemerkt dat het enorm snel kromtrok.
(het was ook een volkomen vlakke plaat zonder versteviging) en omdat daar toch al niet veel meer aan te redden was, meteen stukken gaan doorlassen. Wel steeds stukjes van 5cm, maar dat trekt nog enorm.
Dat punten is ook een beetje tegennatuurlijk voor een beginner denk ik, omdat ik als beginner nog de illusie heb dat ik er met lassen weer één puur stuk metaal van maak. (waterdicht enzo) Maar niets is minder waar, je hebt toch steeds pinholes etc.
Maar ik had al begrepen dat ik dit NIET zo op de buitenzijde moet toepassen. En wellicht moet ik ook nog even wisselen met 0,6 draad. Ik heb nu 0,8. Maar dan moet ik een ander transportwieltje halen ... was ik vergeten bij het kopen.
Het is één grote leercurve
Dan heb je ook geen "transportwieltje" nodig
en ook met punten krijg je dat perfect waterdicht hoor
Dit carrosserie deel in mijn T4 werd ook "gepunt" , ziet er zo uit :
En niet kromgetrokken
Na het afslijpen zie je dat het ook goed doorgelast is , goed stevig dus :
Dus met een beetje oefenen lukt het je wel hoor
Dat spaart je ook veel plamuurwerk
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Odorfs projecten -deel 5 weer iets met roest-
Ja dat is pas echt mooi laswerk Pascal