Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 192
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door goon326 »

Multivan Generation schreef: 05 mar 2024, 13:05
Dropmans schreef: 05 mar 2024, 10:44 Hoe gevoelig zijn deze zonnepanelen, verlijmd op het hefdak, voor eventuele bewegingen in het dak?

Ik zit ook te dubben of ik ze plat op het dak lijm, of vrij van het dak.
He is allebei inderdaad niet echt fraai, maar de panelen vrij van het dak op steuntjes oid, is wel echt een "puist" op je dak....
Je bent welkom om te komen kijken in Krabbendijke.
Ik denk dat die puist een beeld in je hoofd is..
Heb je een foto? Ik ben wel erg benieuwd! Ik heb nog niks verlijmd, dus ik kan het nog doen. Hoe dik is de laag eronder?
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 192
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door goon326 »

Dropmans schreef: 05 mar 2024, 10:44 Hoe gevoelig zijn deze zonnepanelen, verlijmd op het hefdak, voor eventuele bewegingen in het dak?

Ik zit ook te dubben of ik ze plat op het dak lijm, of vrij van het dak.
He is allebei inderdaad niet echt fraai, maar de panelen vrij van het dak op steuntjes oid, is wel echt een "puist" op je dak....
Ja die panelen gaan niet goed op hitte en spanningen, hoe duur je de panelen ook koopt. Ik heb nog weinig verhalen gehoord dat mensen jaren met de panelen doen zonder problemen. Dus ik neem dat in gedachten al een beetje mee om niet teleurgesteld te worden. Maar om er een vast paneel op te zetten zie ik ook niet zitten.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34218
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door Multivan Generation »

Op mijn vorige bus zwevend opgehangen en gemonteerd op aluminium plaat. Na 5 jaar nog steeds prima werkend.
Kwalitatief goede junction box met 1 kabel met 2 aders die weg ging .

Merk: Lensun Solar
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 192
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door goon326 »

Multivan Generation schreef: 04 mar 2024, 22:48 Nu nog even niet verlijmen die panelen, maar automotive dubbelzijdig foamtape gebruiken en alleen de randen kitten,
dan kun je ze later eventueel gemakkelijker verwijderen, mochten ze kapot zijn..
En dan de randen afkitten dus de zijkant zegmaar, of wel echt onder het paneel de buitenste rand afkitten?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34218
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door Multivan Generation »

Het laatste
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34218
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door Multivan Generation »

goon326 schreef: 05 mar 2024, 17:52
Heb je een foto? Ik ben wel erg benieuwd! Ik heb nog niks verlijmd, dus ik kan het nog doen. Hoe dik is de laag eronder?
Kijken jullie nooit in andere fora op weetjewel? :zwaai

Zie hier: https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.p ... &start=277
https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.p ... &start=360
https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.p ... &start=364
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 391
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door Dropmans »

Multivan Generation schreef: 05 mar 2024, 13:05
Je bent welkom om te komen kijken in Krabbendijke.
Ik denk dat die puist een beeld in je hoofd is..
Oh, dat is vlakbij.... Ik woon direct aan de noordkant van de Zeelandbrug..
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 192
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door goon326 »

Het heeft even geduurd, maar de panelen liggen nu op het dak. Alles zit vast, ik moet alleen nog even de bekabeling iets netter wegwerken, ik heb het gisteren getest en toen had ik al 100wp met een half zonnetje. Nu maar kijken hoe lang ze het volhouden, dat zal waarschijnlijk vies tegenvallen, maar we gaan het zien.
1fed043e-2c75-4a40-b6ef-3bffb0ccba17.JPG
Ik heb alleen nog een probleem met de DC-DC lader van victron, die schakelt continue in en uit, als hij inschakelt daalt de spanning te hard waardoor hij weer uitschakelt, dus ik moet even checken of dat wellicht door slechte aarding komt of iets anders.

Verder wil ik wellicht toch een schermpje kopen en die ergens installeren, want via mijn telefoon alles bekijken vind ik toch niet zo handig. Maar er komt een einde aan dit project en dat is wel lekker!

Het VRM overzicht van victron is daarnentegen wel erg mooi en handig qua bediening, alleen het nadeel is dat je dat alleen kunt gebruiken als je Cerbo over internet beschikt, en dat is alleen als hij in mijn schuur staat. Wat fijn is is dat ik hem aan de lader kan zetten in mijn schuur en dan kan zien welke temperatuur alles is en hoe de status is en dat ik de oplader op afstand kan aan/uit schakelen.
c603a4ca-b368-4315-880f-62027ded5bb9.JPG
Daarnaast heb ik ook een LPG sensor gekocht van Mopeka, dit werkt echt geweldig goed, je plakt de sensor onder je tank en je kalibreert hem 1 keer. En nu weet ik exact hoeveel procent de gasfles nog heeft en dit kun je dan weer koppelen aan de Cerbo waardoor het in je overzicht te zien is.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5191
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door Hanz »

goon326 schreef: 24 apr 2024, 16:58 Daarnaast heb ik ook een LPG sensor gekocht van Mopeka, dit werkt echt geweldig goed, je plakt de sensor onder je tank en je kalibreert hem 1 keer. En nu weet ik exact hoeveel procent de gasfles nog heeft en dit kun je dan weer koppelen aan de Cerbo waardoor het in je overzicht te zien is.
Heb je die sensor onder een Campingaz 907 geplakt? Ik dacht dat dit alleen werkte bij grotere gastanks.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 192
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door goon326 »

Hanz schreef: 25 apr 2024, 17:31
goon326 schreef: 24 apr 2024, 16:58 Daarnaast heb ik ook een LPG sensor gekocht van Mopeka, dit werkt echt geweldig goed, je plakt de sensor onder je tank en je kalibreert hem 1 keer. En nu weet ik exact hoeveel procent de gasfles nog heeft en dit kun je dan weer koppelen aan de Cerbo waardoor het in je overzicht te zien is.
Heb je die sensor onder een Campingaz 907 geplakt? Ik dacht dat dit alleen werkte bij grotere gastanks.
Tot nu toe lijkt het prima te werken op een 907, je voert de hoogte en het gewicht in en dan berekend hij het zelf. Hoe accuraat het exact is gaan we meemaken. Maar t lijkt aardig te kloppen tot nu toe. T gaat er vooral om dat als hij 10 procent ofzo is dat in ongveer weet dat ik moet gaan vullen.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5191
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door Hanz »

Bedankt. Ik had gelezen dat het werkte voor tanks vanaf 6kg en dacht dat het om 6kg gas ging, maar blijkbaar bedoelen ze het gewicht van tank en gas samen. En die is bij de 907 6,6kg.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 192
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door goon326 »

Hanz schreef: 25 apr 2024, 19:06 Bedankt. Ik had gelezen dat het werkte voor tanks vanaf 6kg en dacht dat het om 6kg gas ging, maar blijkbaar bedoelen ze het gewicht van tank en gas samen. En die is bij de 907 6,6kg.
Nee dat zit er nog onder, maar het werkt wel, als ik namelijk het gewicht meet dan zit het in de buurt de waarde die de sensor geeft. Wijkt wel +/- 5-10 procent af, maar dat maakt mij niet uit.
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 192
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door goon326 »

Ik ben toch van plan nieuwe bekabeling te trekken van de start accu/dynamo naar de huishoud accu, ik ga nu via de oude bekabeling. Dat zijn 2 kabels die parallel lopen, maar ik denk dat de spannings drop die ik krijg als de huishoud accu start met laden, komt door de oude bekabeling.

Een aantal vragen:
- Wat zouden jullie voorstellen als nieuwe kabel dikte te leggen? 22 mm2 of 34 mm2?
- Weet iemand de dikte die er nu in zit en hoe ik dat kan vergelijken, aangezien dat nu 2 parallel kabels zijn.
- Zou ik ook een grond kabel trekken, of is via het chassis aarde wel gewoon genoeg?
- Hoeveel ampere mag ik vragen van mijn dynamo? Ik heb een Bosch 90A dynamo (https://www.autodoc.nl/bosch/1158260). Volgens mij kan ik de DC-DC TR smart niet instellen op amperage dus hij trekt standaard 30 ampere van mijn dynamo.

Daarnaast moet nog 1 keer alles eruit, omdat ik de multiplus nog een keer goed ga programmeren inclusief de relais. En ik ga de DC-DC TR Smart vervangen voor een XS, zodat alles is uit te lezen via de Cerbo.
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 192
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door goon326 »

iemand ervaring met nieuwe bekabeling trekken van de startaccu naar de huishoudaccu? En welke diktes?
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 192
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door goon326 »

Inmiddels een aantal maanden verder, en het systeem is al goed gebruikt. Het werkt echt perfect eigenlijk (tot nu toe, dus hopen dat het zo blijft). Heb geen walstroom meer nodig, zonnepanelen laden meer bij dan de koelkast gebruikt vaak. En daarnaast kan ik dan ook nog de airfryer gebruiken op de omvormer, dus echt ideaal. Laatst een weekend weg met bewolkt weer, elke dag broodjes gebakken en de koelkast en licht gebruikt, uiteindelijk niet onder de 70 procent geweest van de accu.

Ik heb nieuwe kabels getrokken uiteindelijk van de start accu naar de huishoudaccu, daardoor heb ik wat minder spanning verlies en het voelde gewoon veiliger, oude kabels zitten er ook nog dus nu moet er genoeg bekabeling liggen om 50 amp te laden aan de huishoudaccu. Alhoewel ik nu maar 25 amp bij laad om de dynamo niet teveel te belasten.

Uiteindelijk heb ik de nieuwe Orion XS van victron gekocht en de Orion tr smart eruit gehaald aangezien dat ruimte scheelt en dat de XS bijna niet warm wordt als ik hem gebruik voor 25A laden. Ook kan de XS geregeld worden dus ik kan instellen met hoeveel ampere ik wil bijladen, en hij kan aangesloten worden op de Cerbo.

Enige minpunten zijn: (maar die zijn tot nu toe verwaarloosbaar)
- dat de Multiplus niet op de ecostand kan staan want als je dan kleine opladers aansluit, bijvoorbeeld van de elektrische tandenborstel dan gaat hij niet aan. Dus ik moet hem nu gwn met de hand (of de ipad) aan/uit zetten als ik hem wil gebruiken.
- opbrengst van de zonnepanelen is max 200 watt terwijl het 300 watt panelen zijn, ik dacht dat ik de 250 wel zou halen. Want ik wist wel dat die flexibele niet super zijn. Maar voor alsnog is dit goed genoeg. Maar hopen dat ze het een aantal jaar blijven doen.

Nu door met het roest aanpakken van de bus!
Plaats reactie