Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Blauwe t4 ombouw tot huisje

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 949
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Blauwe t4 ombouw tot huisje

Bericht door SyncRoon »

Hallo Stijn, je moet vooral doen wat je goeddunkt maar vergeet niet dat een 'idee' misschien niet het gewenste resultaat geeft. Of het moet je om het idee te doen zijn en aan de rest laks hebben. Dat je een beugel makkelijk en goedkoop kan vervangen als die mocht doorroesten heb je niet zoveel aan als je deze met lading onderweg verliest. Laten we hopen dat je dat voor bent. Voortschrijdend inzicht mag je ten harte nemen.

In welk terrein of bos gebruik je de lampen? Openbaar toegankelijk bos of terrein is net zo goed openbare weg :) En naast de weg mag je niet :bifun En echt, al dat licht is ver overschat tenzij je een route neemt waar je echt moet spotten op obstakels of de kans hebt dat elanden of rendieren het licht aan het einde van de tunnel willen opzoeken. Paar goede breedstralers is dan al voldoende. Voor de rest zou goed geplaatste lampen om in een kamp de omgeving uit te lichten handig zijn maar doorgaans heb je daar ook weinig aan omwille van 'wildkamperen' waarbij je eigenlijk onopvallend wil staan. Ik heb daarvoor enkele magneet schijnwerpers die je optimaal kan plaatsen en richten op de plek waar je kamp maakt. Je kan namelijk niet altijd zo staan dat je vaste verlichting ook het te gebruiken kampdeel goed uitlicht. En dan nog dat je vanuit het voertuig redelijk alles uitlicht maar mocht je buiten het voertuig moeten spotten voor de bestuurder zie je net geen sh#t meer.

Je opbouw valt op, de aandacht krijg je daarmee ook. Ik moet daarbij denken aan de opbouw van de unimog 404 van Frans Hodzelmans waar ik 20 jaar geleden met hem rond gelopen heb en heel het bouwproces besproken. (de bouw staat op zijn website beschreven)

:peace
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33916
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Blauwe t4 ombouw tot huisje

Bericht door Multivan Generation »

StijnT4 schreef: 27 jun 2024, 09:33
Multivan Generation schreef: 27 jun 2024, 09:03
StijnT4 schreef: 23 jun 2024, 11:38 Of het allemaal legaal is maakt me niet zoveel uit. Als ze willen hebben ze meer dan genoeg om te vinden. Alle lampen die aanstaan met rijden hebben een keurmerk en worden gebruikt op de manier waar ze voor bedoelt zijn.
:politie Wellicht kun je jezelf eens verdiepen in de regelgeving.
Geloof me Peter dat heb ik gedaan, en voor je zo’n reactie plaatst graag ook zelf even verdiepen ;) dan lees je dat het allemaal niet zo nauw komt en ik gewoon volgens de regels werk , dank!
https://wetten.overheid.nl/BWBR0006746/ ... Hoofdstuk5

vanaf 5.17.57.. En let op, bekijk ook de Europese regelgeving hierover..
Soms heeft het ook te maken met een samengesteld lichtgetal, waardoor je maar maximaal 4 lampen tegelijk aan de voorzijde aan mag hebben.

Mij maakt het niet uit, en doe lekker wat je zelf wil..

Maar als je een ongeluk hebt of schade bij een ander veroorzaakt en ze gaan onderzoek plegen en het voldoet niet, dan kan een verzekeringsmaatschappij dit gebruiken om niet uit te keren..
Een controlefuik van overheidsdiensten kan jou ook zomaar overkomen.. En vaak is dat al niet leuk,
maar als ze dan nog zaken vinden die niet voldoen,... dan is het helemaal erg onplezierig (eufemisme).

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 949
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Blauwe t4 ombouw tot huisje

Bericht door SyncRoon »

Hallo Peter, je verwijst naar oude regelgeving. Hierbij de goede link; https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/ ... Hoofdstuk1

In wetgeving zit veel aan kruisverwijzingen naar andere regelgeving. Die dien je ook na te zoeken.

Dat je verlichting een E-keur heeft zegt niet zoveel. Je hebt E-keur dat die voldoet aan productienormen en E-keur dat de armatuur is toegelaten voor wegverkeer met landcode van goedkeuring erbij. Ook bevestiging van lading wordt in andere landen toch wel anders over gedacht. Ik zorg dat er altijd leesbare labels aan de spanbanden zitten en dat deze wat sterkte betreft overeenkomen met de lading. Daar controleert onze naastenbuur graag op en ook bij een integrale controle (politie, marechaussee, RDW, belasting) aan Den Bosch werd werkelijk alles doorgelicht aan camper en vakantieaanhanger.
Groet, Ronald
StijnT4
Berichten: 276
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Blauwe t4 ombouw tot huisje

Bericht door StijnT4 »

SyncRoon schreef: 27 jun 2024, 12:39 Hallo Peter, je verwijst naar oude regelgeving. Hierbij de goede link; https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/ ... Hoofdstuk1

In wetgeving zit veel aan kruisverwijzingen naar andere regelgeving. Die dien je ook na te zoeken.

Dat je verlichting een E-keur heeft zegt niet zoveel. Je hebt E-keur dat die voldoet aan productienormen en E-keur dat de armatuur is toegelaten voor wegverkeer met landcode van goedkeuring erbij. Ook bevestiging van lading wordt in andere landen toch wel anders over gedacht. Ik zorg dat er altijd leesbare labels aan de spanbanden zitten en dat deze wat sterkte betreft overeenkomen met de lading. Daar controleert onze naastenbuur graag op en ook bij een integrale controle (politie, marechaussee, RDW, belasting) aan Den Bosch werd werkelijk alles doorgelicht aan camper en vakantieaanhanger.
Nogmaals, het zijn geen pruts lichten die er op zitten. Ze hebben een keurmerk met landcode. En zijn dus goed gekeurd voor gebruik op de openbare weg.
Ja die werklampen niet. Daarom zijn die ook apart geschakeld. Zo staan er niet meer dan 4 lampen aan aan de voorkant en met grootlicht werkt alleen de (goedgekeurde) ledbar mee.
Maar akkoord ik heb geen zin om mezelf na elk bericht die ik hier plaats te moeten verdedigen waarom ik het heb gedaan.

Dus helaas voor de gene die het wel leuk vinden om te volgen wat er gebeurt. Maar ik zal hier niks meer plaatsen.
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 949
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Blauwe t4 ombouw tot huisje

Bericht door SyncRoon »

Hallo Stijn,

zoals als gezegd, je kan doen en laten wat je wil, ik ben zelf van de 1001 ideeën maar dat wil niet zeggen dat ik ook alles realiseer. Ik hoor graag de mening van anderen zodat ik of het wiel niet opnieuw hoef uit te vinden, of werkzaamheden 2 keer moet doen, of gewoon voortschrijdend inzicht en ik mijn plannen aanpas. Ik zeg zeker niet dat je het anders moet doen. Enkel dat ik het anders zou doen omwille van vermelde ervaringen.
Groet, Ronald
Plaats reactie