Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tdi 2.5 96kw bonkt echt heftig bij koude start

vragen over de T5
Nicolaas

Re: Tdi 2.5 96kw bonkt echt heftig bij koude start

Bericht door Nicolaas »

Dit komt mij heel erg bekend voor!

Heb dit vorig jaar ook gehad bij een T5 die we hadden staan.

Laag in toeren , bij het optrekken begon deze ook extreem te schudden, dacht toen ook aan motorsteun, aandrijfassen etc. Van alles vervangen, maar bleek heel wat anders te zijn.

Het euvel was een (inwendig) lekkende opvoerpomp (tandempomp)
Deze tandempomp (vacuumpomp en brandstofopvoerpomp in 1) moet de diesel met ongeveer 20bar naar de pompverstuivers brengen, de pompverstuivers persen de brandstof dan met zo'n 2000bar in de verbrandingskamer.
Deze tandempomp wordt aangedreven door de nokkenas, bij lage toerentallen (dus weinig omwentelingen van de pomp) kan deze niet voldoende druk leveren om de pompverstuivers vol te krijgen. Daardoor krijg je dus geen goede inspuiting en begint de motor te bokken/haperen met als gevolg dat de hele auto gaat schudden.

Als je meer toeren gaat maken, dan draait de tandempomp ook sneller rond en kan deze wel de juiste druk leveren, dus met hogere toeren zou de motor wel goed moeten lopen.

Ik heb toen een nieuwe tandempomp gemonteerd (uurtje werk). Neem wel een degelijk merk, Pierburg, dan weet je zeker dat die goed is.
Kwam toen ook geen foutcode voor bij het uitlezen, er zit namelijk geen brandstofdruk meter/sensor tussen de tandempomp en de verstuivers.

Succes ermee, hoop dat je er wat aan hebt!

Mvg Nico
propje

Bericht door propje »

Kijk hier wordt ik vrolijk van.
Dank je wel Nico.
En deze pomp is zonder special tools te instaleren en af te stellen?
Is deze pomp te controleren op zijn werking?
Nicolaas

Bericht door Nicolaas »

Inwendige lekkage kun je niet controleren, ze lekken soms wel naar buiten, dat kan een indicatie zijn. (diesel op de versnellingsbak)
Demontage is niet zo moeilijk, zit met 3 boutjes vast en de hogedruk leiding even losdraaien.
Is redelijk goed te doen.

Je hoeft verder niks af te stellen.

Mvg Nico
propje

Bericht door propje »

Busje ff uitgelezen.
Injector 2 in storing.
Gereset en storing weg.
Dus die komt binnenkort weer een keer op de proppen.plus klepstoter met wat zichtbare slijtage.
Geef het door moeten ze maar kijken of het vervangen wordt.
Ik vermoed zelf van niet.
Plaats reactie