Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Technische vraag - krukas - kleppen enz..

vragen over de T4
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door dennisvt4 »

Afbeelding

hier nog foto van mijn oude cilinderkop
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33889
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door Multivan Generation »

Misschien een beetje vreemde vraag van mij,
maar is het niet raadzaam om de zuigers ook mee te verwachten,
in verband met mogelijke haarscheurtjes?

Ze hebben tenslotte toch wat schade...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Freelancer
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2007, 23:41
Locatie: België Antwerpen

Re: Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door Freelancer »

Multivan Generation schreef:Misschien een beetje vreemde vraag van mij,
maar is het niet raadzaam om de zuigers ook mee te verwachten,
in verband met mogelijke haarscheurtjes?

Ze hebben tenslotte toch wat schade...
Deze vraag begrijp ik niet goed :bonk wat zijn eventuele haarscheurtjes van belang in een zuiger ?
Haarscheurtjes in kop of onderblok ja dat kan problemen opleveren,( water - olie - gassen - opbouwen van druk - water bij olie of omgekeerd ) haarscheurtje(s) in zuiger(s) hebben toch geen invloed op de goede werking van de motor, misschien compressie verlies maar dan moeten er al zichtbare scheuren zijn, doch als de kop is gemonteerd wordt zowiezo de compressie per cilinder gemeten, nu werd dat al gedaan met speciaal gereedschap per cilinder en geen compressieverlies gemeten.

Bedoel je dat er eventueel druk kan opgebouwd worden door haarscheurtjes in zuigers dat de olie onder druk komt te staan, is dat niet wat ver gezocht ?
Of zoals veel mensen doen, de olie peilstok even eruit nemen en kijken of er rook 'druk' waarneembaar is, dit is niet van toepassing bij de olievuldop want dan zit je boven de kleppen.

Wat wel zou kunnen is de oliekeerringen of de segmenten, doch geen groeven in de cilinderwanden, ook geen speling tussen zuiger en cilinderwand, scheef zittende zuigers ook niet, de drijfstangen zijn dan nog recht, ook uitgesloten, dat moet je dus inderdaad zien als de kop gedemonteerd is, maar haarscheurtjes verwachten in zuigers is voor mij een raadsel.

Ofwel zou je de scheurtjes in de kop tussen de twee kleppen zijn opgevallen, doch dit kan geen kwaad aangezien deze worden ' gescheiden' door middel van de koppakking.

Hier ben ik dus even niet mee, ( Nederlands - Vlaams probleem ? ) :bonk ofwel reikt mijn kennis niet zo ver, dat kan ook natuurlijk :toppie

Ik lees het wel :bonk

Mvg.
Freelancer aka Pascal.
Freelancer 1840 ->VW-T4 2.5 TDI 1999, LWB-Verhoogd : Wijsneus gemonteerd, volledig origineel Westfalia interieur geplaatst, angel eyes koplampen, enkel voorbumper in koetswerkkleur, ( nog steeds aan het verbouwen ).
Gebruikersavatar
Freelancer
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2007, 23:41
Locatie: België Antwerpen

Re: Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door Freelancer »

dennisvt4 schreef:Afbeelding

hier nog foto van mijn oude cilinderkop
Dat is uiteraard een compleet ander ontwerp dan bij een TD'tje, blijkbaar heb jij ( volgens de grootte van de gaten ) al pompverstuivers, dus meer druk, meer kans op scheuren, maar het ontwerp ( VW-ingenieurs ) moeten daar toch rekening mee houden, niet ?
Al staan de verstuivers en gloeikaarsen inderdaad dichter bij elkaar en vlak bij de kleppen, bij de TD heb je dan die bewuste 'branddplaatjes' die dat probleem dan weer niet hebben, al komen die 'kamers - zoals wij dat noemen ) wel eens los ( 60 tot 80 % ).

Mvg.
Freelancer aka Pascal.
Freelancer 1840 ->VW-T4 2.5 TDI 1999, LWB-Verhoogd : Wijsneus gemonteerd, volledig origineel Westfalia interieur geplaatst, angel eyes koplampen, enkel voorbumper in koetswerkkleur, ( nog steeds aan het verbouwen ).
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door dennisvt4 »

het is me wel opgevallen dat bij vw deze kwaal toch wel vaker voorkomt zelfs bij vw`s van 2 jaar oud, bij mij is ie waarschijnlijk te heet geweest.

en over die eventuele haarscheurtjes, dat is toch verzwakking van het materiaal , de kans dat het dan later kapot gaat is dan groter denk ik (ben geen automonteur)
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Freelancer
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2007, 23:41
Locatie: België Antwerpen

Re: Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door Freelancer »

dennisvt4 schreef:het is me wel opgevallen dat bij vw deze kwaal toch wel vaker voorkomt zelfs bij vw`s van 2 jaar oud, bij mij is ie waarschijnlijk te heet geweest.

en over die eventuele haarscheurtjes, dat is toch verzwakking van het materiaal , de kans dat het dan later kapot gaat is dan groter denk ik (ben geen automonteur)
Heb ik net toevallig even op problemcar gaan kijken, jou 'vroegere' probleem komt daar blijkbaar heel veel aan bod :ie zelfs compleet stilvallen zonder enige reden, en dan eropuit komen dat de pomp 1 tand versprongen is door een verkeerde spanrol en dergelijke ( al hecht ik weinig geloof aan dergelijke forums ) er zitten namelijk veel "Techneuten" die niet eens het verschil kennen tussen krukas of nokkenas :bifun :bifun maar wel alles weten als er iemand een relais 109 probleem heeft :bifun :bifun

Maar goed, dat is [off-Topic]

Mvg.
Freelancer aka Pascal.
Freelancer 1840 ->VW-T4 2.5 TDI 1999, LWB-Verhoogd : Wijsneus gemonteerd, volledig origineel Westfalia interieur geplaatst, angel eyes koplampen, enkel voorbumper in koetswerkkleur, ( nog steeds aan het verbouwen ).
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33889
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door Multivan Generation »

Allereerst werden er geen pompverstuivers in de T4 geleverd,
dat is pas bij de T5 gekomen.
De personenwagens hadden het al een paar jaar eerder overigens.

Mijn vraag was ingegeven; de vraag: is het niet raadzaam om eventueel beschadigde zuigers ook te vervangen;
omdat ik vrees dat als er veel druk op komt, dat de zuigers kunnen gaan brokkelen, kapot gaan.

Vandaar mijn vraag, ik weet niet hoeveel "mishandeling" zuigers aan kunnen alvorens ze kapot gaan..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
MrSinga
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 aug 2008, 13:39
Locatie: Brugge

Re: Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door MrSinga »

Multivan Generation schreef:Mijn vraag was ingegeven; de vraag: is het niet raadzaam om eventueel beschadigde zuigers ook te vervangen;
omdat ik vrees dat als er veel druk op komt, dat de zuigers kunnen gaan brokkelen, kapot gaan.

Vandaar mijn vraag, ik weet niet hoeveel "mishandeling" zuigers aan kunnen alvorens ze kapot gaan..
ik moet eerlijk bekennen dat ik me die vraag ook stelde toen ik de foto's zag...

hopen op het beste dus
Gebruikersavatar
Freelancer
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2007, 23:41
Locatie: België Antwerpen

Re: Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door Freelancer »

Multivan Generation schreef:Allereerst werden er geen pompverstuivers in de T4 geleverd,
dat is pas bij de T5 gekomen.
De personenwagens hadden het al een paar jaar eerder overigens.

Mijn vraag was ingegeven; de vraag: is het niet raadzaam om eventueel beschadigde zuigers ook te vervangen;
omdat ik vrees dat als er veel druk op komt, dat de zuigers kunnen gaan brokkelen, kapot gaan.

Vandaar mijn vraag, ik weet niet hoeveel "mishandeling" zuigers aan kunnen alvorens ze kapot gaan..
Hello,

Volgens het Problemcar forum zijn er veel T4 vanaf 2000 met pompverstuivers, volgens de afbeelding van Dennisvt4 is dat een kop met de kleine pompverstuiver gaten.

Maar goed dat terzijde : inderdaad goede opmerking, maar "mishandeling" aan zuigers is meteen vast te stellen, ik ken mensen die tot 4x en meer revisies hebben ondergaan van kop en kleppen, en nog nooit iets hebben voorgehad met de zuigers ( pistons zoals wij ze noemen ), daarom dat ik deze topic was gestart.
In mijn geval ( volgens de VW-Mekaniekers ) zouden de kleppen nooit de de pistons ( sorry zuigers ) kunnen raken bij mijn type motor, tja dan ben ik de enige waarbij ze wel geraakt hebben :bifun :bifun neen alle gekheid op een stokje, een kapotte zuiger dat zie je meteen en daar moet je geen ervaring in 'sleutelen' voor hebben, de mekanieker van het revisie bedrijf waar mijn bus staat heeft alles nagekeken en gemeten, al is je stelling wel aanvaardbaar ( voor statistieken misschien ) mijn zuigers zijn zoals men noemt "afgetekend" door de kleppen, doch niet beschadigd, ik ga proberen morgen nog wat foto's te kunnen nemen alvorens de kop erop wordt gemonteerd, kunnen we het verschil van voor en na het opkuisen bekijken, zoals ik reeds had geschreven, met een 'vod' oftewel doek heb ik het eerste zuiger opppervlak proper gemaakt, met wat brake-cleaner en deze ziet eruit als nieuw, niets op aan te merken, je zou nooit kunnen voorstellen dat er ooit kleppen zijn tegen 'gebeukt'.

Maar nogmaals, je hebt een punt, doch is bij nader inzien irrelevant mbt tot ( mijn ) zuigers.

Thanx voor de input !

Wou ik nog even kwijt : het demontage bedrijf waar ik koffie ben gaan slurpen beweert ( ik plaats geen namen want ze lezen hier mee ) bij hoog en laag dat er in de T4 nooit een motor van een Golfje III zou passen, hij beweert T4 ABL, Golf III AAZ, men kan de motoren wel omwisselen maar dan zou je in het blok gaten moeten boren en tappen om de steunen te laten uitkomen, voor de rest zouden beide blokken krak hetzelfde zijn, blijkbaar is het pompverstuiver theorietje van hem dan ook onzin :groteogen hij beweert dus dat de ACV motor met 102Pk werd geleverd in de T4 vanaf 1998 met pompverstuivers (?).

Mvg.
Freelancer aka Pascal.

( reden aanpassing : verkeerd jaartal in posting )
Laatst gewijzigd door Freelancer op 11 feb 2009, 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Freelancer 1840 ->VW-T4 2.5 TDI 1999, LWB-Verhoogd : Wijsneus gemonteerd, volledig origineel Westfalia interieur geplaatst, angel eyes koplampen, enkel voorbumper in koetswerkkleur, ( nog steeds aan het verbouwen ).
Gebruikersavatar
Freelancer
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2007, 23:41
Locatie: België Antwerpen

Re: Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door Freelancer »

MrSinga schreef:
Multivan Generation schreef:Mijn vraag was ingegeven; de vraag: is het niet raadzaam om eventueel beschadigde zuigers ook te vervangen;
omdat ik vrees dat als er veel druk op komt, dat de zuigers kunnen gaan brokkelen, kapot gaan.

Vandaar mijn vraag, ik weet niet hoeveel "mishandeling" zuigers aan kunnen alvorens ze kapot gaan..
ik moet eerlijk bekennen dat ik me die vraag ook stelde toen ik de foto's zag...

hopen op het beste dus
Hoi MrSinga,

Terwijl ik schreef kwam je berichtje, die foto's bedriegen enorm er is geen schade aan de zuigers, enkel een "afdruk" van de kleppen, ik ga proberen morgen het opgekuiste exemplaar te fotograferen dan zie je het verschil pas goed.

Alle vier van redelijk ver
Afbeelding


Zuiger 3 van heel dichtbij zie je het verschil ?
Afbeelding

Roetlaag wegvegen en je ziet er niets meer van.

Mvg.
Freelancer aka Pascal
Freelancer 1840 ->VW-T4 2.5 TDI 1999, LWB-Verhoogd : Wijsneus gemonteerd, volledig origineel Westfalia interieur geplaatst, angel eyes koplampen, enkel voorbumper in koetswerkkleur, ( nog steeds aan het verbouwen ).
Gebruikersavatar
Freelancer
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2007, 23:41
Locatie: België Antwerpen

Re: Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door Freelancer »

Ik heb eens een beetje "gegoogeld" ondertussen en dit artikel gevonden.

Volkswagen stopt met ingang van 2007 met de verkoop van pompverstuivers. Rumoerige motoren, een slechte loop en hoge productiekosten zijn altijd de voornaamste klachten geweest. Strenge emissie-eisen lijken de ´Pumpe-Düse´ nu de das om te doen.

In 1998 presenteerde Volkswagen de eerste dieselmodellen met pompverstuivertechniek inclusief de Transporter T4 met een 2.5 TDI motor en 102 PK. In tegenstelling tot de common-rail diesel, waarmee het Fiat-concern een jaar eerder revolutie kraaide, heeft de pompverstuiver per cilinder een pompje dat de brandstof op druk brengt. Een common-rail heeft één zogeheten brandstofgalerij, waarvan de vorm doet denken aan een blokfluit. Daarin wordt centraal voor alle injectoren de brandstof op hoge druk gebracht.
Op de TDI-motoren van Volkswagen was vaak kritiek omdat ze in vergelijking met hun concurrenten sterker nagelen en niet zo mooi lopen. Ook zijn de productiekosten voor het ´Pumpe-Düse´ systeem hoger. Naar verluidt stopt Volkswagen met deze techniek omdat die niet aan toekomstige emissie-eisen kan voldoen.
De pompverstuivertechniek wordt alleen gebruikt door Volkswagen; het idee heeft onder andere merken nooit navolging gevonden. Zustermerken Seat en Skoda hebben de techniek ook in de gelederen. De diesels die Audi van VW leent, hebben eveneens pompverstuivertechniek, maar de grotere diesels die alleen bij Audi worden gebruikt, zijn voorzien van common-rail, tevens zal de nieuwe Transporter T5 niet op de markt gebracht worden met de pompverstuivertechniek maar enkel met common-rail.

Zoals ze in Nederland zeggen : nou breekt men klomp :groteogen

Ik heb inderdaad nergens een T4 met pompverstuivers tegengekomen :muur enkel dit artikel uit een Belgisch magazine :bonk

Mvg.
Freelancer aka Pascal.
Freelancer 1840 ->VW-T4 2.5 TDI 1999, LWB-Verhoogd : Wijsneus gemonteerd, volledig origineel Westfalia interieur geplaatst, angel eyes koplampen, enkel voorbumper in koetswerkkleur, ( nog steeds aan het verbouwen ).
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door bartt4 »

zuigers kunnen veel hebben en inderdaad wat je ziet is al de uitsparing in de zuiger die er standaard zit. scheurtjes tussen je kleppenhmm daar denkik persoonlijk anders over op den duur komt dat probleem terug (ervaring mee) Blok van golf drie past wel degelijk alleen her en der ff wat draad tappen voor de motor steunen. gaten zitten er al in. (ook ervaring)
Wat wel kan als je kleppen de zuigers hebben geraakt dat ze ovaal kunnen worden en krassen in de cilinderwand maken.
maar als ze goed hebben gemeten zal dat wel mee vallen.

Persoonlijk had ik er een nieuwe kop op gezet kost rond de 500 euro en wat nieuwe kleppen. was je iets meer kwijt. maardan speel je wel save.
Kan nu ook goed gaan hoor. Heb ooit es van een nissan patrol de bovenste rand van een cilinder op gelast en uitgehoont kop laten reviceren en liep nog dik 150000km. (had te lang met lekke kop doorgereden en cilinderwand helemaal boven in weg gevreten. zodoende geen genoeg vlees meer tussen oli en koelwater kanaal) en dat ding trok dagelijks een paarde trailer.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Freelancer
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2007, 23:41
Locatie: België Antwerpen

Re: Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door Freelancer »

bartt4 schreef:zuigers kunnen veel hebben en inderdaad wat je ziet is al de uitsparing in de zuiger die er standaard zit. scheurtjes tussen je kleppenhmm daar denkik persoonlijk anders over op den duur komt dat probleem terug (ervaring mee) Blok van golf drie past wel degelijk alleen her en der ff wat draad tappen voor de motor steunen. gaten zitten er al in. (ook ervaring)
Wat wel kan als je kleppen de zuigers hebben geraakt dat ze ovaal kunnen worden en krassen in de cilinderwand maken.
maar als ze goed hebben gemeten zal dat wel mee vallen.

Persoonlijk had ik er een nieuwe kop op gezet kost rond de 500 euro en wat nieuwe kleppen. was je iets meer kwijt. maardan speel je wel save.
Kan nu ook goed gaan hoor. Heb ooit es van een nissan patrol de bovenste rand van een cilinder op gelast en uitgehoont kop laten reviceren en liep nog dik 150000km. (had te lang met lekke kop doorgereden en cilinderwand helemaal boven in weg gevreten. zodoende geen genoeg vlees meer tussen oli en koelwater kanaal) en dat ding trok dagelijks een paarde trailer.
Hoi Bartt4,

Ik begon je al te missen :bifun ik had eigenlijk ook wel graag ineens een nieuwe kop laten plaatsen, doch dat was een pak duurder, een gereviseerde vind je hier niet voor 500 Euro en een nieuwe dat durf ik niet meer te schrijven.
Ze hebben alles wel nagemeten en ik heb vertrouwen in het revisie bedrijf + een jaar garantie, die scheurtjes tussen de kleppen hebben ze blijkbaar allemaal na een aantal jaren, deze kop is nog nooit van het blok af geweest, dus eerste keer open op 185.000 Km.
Ondertussen weten ze ook de oorzaak wat heeft geleid tot het breken van de krukasbout, ik heb zelf bij 180.000 Km twee riemen vervangen, waterpomp en Dynamo omdat de oude 'platte' riem was uitgerafeld en vreselijk begon te piepen, van de 9 inkepingen had die er nog maar 5 :ie.
De nieuwe riem is van dag 1 lichtjes aan het schuiven gegaan ' van links naar rechts' in de groeven van de poullie, niet zo erg je zag het riempje wat opschuiven en bij gas geven bleef hij wel mooi zitten, daardoor heeft de trillingsdemper geleden wat dan uiteindelijk het breken van de bout betekende.
Ik heb gevraagd aan de mekanieker of dat een mogelijkheid was, hij zei direct, dat is geen toeval je had beter die riem omgeruild, doch wederom een goede VW specialist die me wist te zeggen dat het geen kwaad kon.
Ik ga nooit meer naar erkende VW garage's ineens naar het bedrijf waar mijn bus nu staat, moest ik nog iets tegenkomen en geen plaats vinden om zelf te sleutelen natuurlijk.
Onderhoud doe ik altijd zelf, ik wou dat riempje omruilen maar dacht een VW-specialist zal het wel beter weten zeker.

Als ik nog eens zo iets voor heb of niet zeker ben zal ik wel eerst hier eens mijn licht opsteken, ik heb ondertussen bijna heel het oude en nieuwe forum gelezen, veel dingen kom ik nu tegen waar ik zelf al aan begonnen was, de Multivan Generation is knap omgebouwd, dan die verbouwingen van René en Berrie, gewoonweg RESPEKT tot en met en petje af, ook al de tips en tricks die je her en der op het forum kan vinden, ( die niet allemaal bij rubriek tips en tricks staan ).

Ik wou ook foto's nemen van al de werken aan mijn bus, maar alles was/is hier al te vinden dus ik dacht waarom nog eens hetzelfde plaatsen, ik denk dat ik van mijn bus ook eens wat foto's ga posten in de toekomst, ik heb namelijk veel topics gelezen waar ik zeker kon mee praten en tips kon geven :wjw

Morgen hopelijk mijn bus terug rijvaardig, het kost me 1118 Euro, dat geld was eigenlijk bedoeld voor mijn project 'hefdak', dat zal ik dan maar een paar maanden uitstellen.
Ik ben ook even langs een officiële dealer geweest en gevraagd wat die herstelling zou kosten bij hen : om en bij de 4000 Euro zei de man aan de balie, zonder verpinken of rood worden ( en dan goed weten dat ze zelf naar het revisiebedrijf stappen waar mijn bus nu staat ) kan je nagaan wat ze op zo een herstelling verdienen.

Maar goed morgen is dit hoofdstuk afgesloten en kan het mee in het archief :T44EVER

Mvg.
Freelancer aka Pascal.
Freelancer 1840 ->VW-T4 2.5 TDI 1999, LWB-Verhoogd : Wijsneus gemonteerd, volledig origineel Westfalia interieur geplaatst, angel eyes koplampen, enkel voorbumper in koetswerkkleur, ( nog steeds aan het verbouwen ).
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door Pascal-141 »

Freelancer schreef:
Multivan Generation schreef:Allereerst werden er geen pompverstuivers in de T4 geleverd,
dat is pas bij de T5 gekomen.
In mijn geval ( volgens de VW-Mekaniekers ) zouden de kleppen nooit de de pistons ( sorry zuigers ) kunnen raken bij mijn type motor, tja dan ben ik de enige waarbij ze wel geraakt hebben :bifun :bifun neen alle gekheid op een stokje, een kapotte zuiger dat zie je meteen en daar moet je geen ervaring in 'sleutelen' voor hebben,


Wou ik nog even kwijt : het demontage bedrijf waar ik koffie ben gaan slurpen beweert ( ik plaats geen namen want ze lezen hier mee ) bij hoog en laag dat er in de T4 nooit een motor van een Golfje III zou passen, hij beweert T4 ABL, Golf III AAZ, men kan de motoren wel omwisselen maar dan zou je in het blok gaten moeten boren en tappen om de steunen te laten uitkomen, voor de rest zouden beide blokken krak hetzelfde zijn, blijkbaar is het pompverstuiver theorietje van hem dan ook onzin :groteogen hij beweert dus dat de ACV motor met 102Pk werd geleverd in de T4 vanaf 1998 met pompverstuivers (?).

Mvg.
Freelancer aka Pascal.
In de T4 is NOOIT een motor geleverd met pompverstuivers ! Wie dat beweert , kan evengoed beweren dat zijn wielen vierkant zijn ... :muur :muur

Freelancer : als ik zo jouw verhaal lees , dan bedenk ik me net dat ik koude rillingen zou krijgen moest mijn motor bij die "mekaniekers" gerepareerd worden ...
1. Een Golf III motor past WEL perfect in een T4 , ik heb er zelf zo eentje gehad (is onlangs verkocht geweest) , er zijn een paar dingen die je moet overbouwen , maar het blok zelf is identiek , er moeten helemaal géén gaten geboord of getapt worden .
2.een VW mekanieker die beweerd dat er een PD motor zit in een T4 , die heeft volgens mij nog nooit een T4-motor van dichtbij gezien ...
3.een VW mekanieker die beweerd dat bij een 1.9 de kleppen nooit de zuigers zouden kunnen raken ? Die zal veel ervaring hebben :ie ... Er zijn slechts heel weinig motoren waarbij de kleppen de zuigers niet raken (wanneer de riem afbreekt bvb) , zoals bvb de oude Ford OHC motoren . Maar voor zover ik weet , heb je bij iedere VW motor prijs als de riem eraf gaat .
4.Een mekanieker die beweerd dat je het direct zou zien als een zuiger beschadigd is ? Ik weet uit eigen ervaring dat dat niet altijd het geval is , soms zie je van bovenaan de zuiger niks van schade , maar toch kun je met een kromme drijfstang zitten (om maar een voorbeeld te geven). En die motor zal ook terug draaien hoor met kromme drijfstang , maar voor hoelang ...

Ieder doet wat hij zelf wil ,maar moest ik de schade hebben die jij nu hebt , dan zou ik het op veilig spelen en het onderblok ook opendoen en de drijfstangen laten opmeten , krukas laten opmeten (ook die kan kromgaan) , cilinders opmeten om te zien of ze nog rond zijn en speling op te meten , zuigers opmeten en laten controleren op (haar)scheurtjes (word gedaan met speciale vloeistof)
Indien de cilinders en zuigers nog goed zijn , zou ik nieuwe zuigerveren monteren en nieuwe "schelpen" (krukaslagerschalen) en dan alles terug monteren .
Dan pas ben je terug zeker dat je onderblok nog goed is. Het is misschien niet nodig in uw geval , maar zeker is zeker , het blok ligt toch open.
Maar goed , daar doet ieder zijn eigen zin mee hé .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Technische vraag - krukas - kleppen enz..

Bericht door bartt4 »

Pascal-141 schreef:
Freelancer schreef:
Multivan Generation schreef:Allereerst werden er geen pompverstuivers in de T4 geleverd,
dat is pas bij de T5 gekomen.
In mijn geval ( volgens de VW-Mekaniekers ) zouden de kleppen nooit de de pistons ( sorry zuigers ) kunnen raken bij mijn type motor, tja dan ben ik de enige waarbij ze wel geraakt hebben :bifun :bifun neen alle gekheid op een stokje, een kapotte zuiger dat zie je meteen en daar moet je geen ervaring in 'sleutelen' voor hebben,


Wou ik nog even kwijt : het demontage bedrijf waar ik koffie ben gaan slurpen beweert ( ik plaats geen namen want ze lezen hier mee ) bij hoog en laag dat er in de T4 nooit een motor van een Golfje III zou passen, hij beweert T4 ABL, Golf III AAZ, men kan de motoren wel omwisselen maar dan zou je in het blok gaten moeten boren en tappen om de steunen te laten uitkomen, voor de rest zouden beide blokken krak hetzelfde zijn, blijkbaar is het pompverstuiver theorietje van hem dan ook onzin :groteogen hij beweert dus dat de ACV motor met 102Pk werd geleverd in de T4 vanaf 1998 met pompverstuivers (?).

Mvg.
Freelancer aka Pascal.
In de T4 is NOOIT een motor geleverd met pompverstuivers ! Wie dat beweert , kan evengoed beweren dat zijn wielen vierkant zijn ... :muur :muur

Freelancer : als ik zo jouw verhaal lees , dan bedenk ik me net dat ik koude rillingen zou krijgen moest mijn motor bij die "mekaniekers" gerepareerd worden ...
1. Een Golf III motor past WEL perfect in een T4 , ik heb er zelf zo eentje gehad (is onlangs verkocht geweest) , er zijn een paar dingen die je moet overbouwen , maar het blok zelf is identiek , er moeten helemaal géén gaten geboord of getapt worden .
2.een VW mekanieker die beweerd dat er een PD motor zit in een T4 , die heeft volgens mij nog nooit een T4-motor van dichtbij gezien ...
3.een VW mekanieker die beweerd dat bij een 1.9 de kleppen nooit de zuigers zouden kunnen raken ? Die zal veel ervaring hebben :ie ... Er zijn slechts heel weinig motoren waarbij de kleppen de zuigers niet raken (wanneer de riem afbreekt bvb) , zoals bvb de oude Ford OHC motoren . Maar voor zover ik weet , heb je bij iedere VW motor prijs als de riem eraf gaat .
4.Een mekanieker die beweerd dat je het direct zou zien als een zuiger beschadigd is ? Ik weet uit eigen ervaring dat dat niet altijd het geval is , soms zie je van bovenaan de zuiger niks van schade , maar toch kun je met een kromme drijfstang zitten (om maar een voorbeeld te geven). En die motor zal ook terug draaien hoor met kromme drijfstang , maar voor hoelang ...

Ieder doet wat hij zelf wil ,maar moest ik de schade hebben die jij nu hebt , dan zou ik het op veilig spelen en het onderblok ook opendoen en de drijfstangen laten opmeten , krukas laten opmeten (ook die kan kromgaan) , cilinders opmeten om te zien of ze nog rond zijn en speling op te meten , zuigers opmeten en laten controleren op (haar)scheurtjes (word gedaan met speciale vloeistof)
Indien de cilinders en zuigers nog goed zijn , zou ik nieuwe zuigerveren monteren en nieuwe "schelpen" (krukaslagerschalen) en dan alles terug monteren .
Dan pas ben je terug zeker dat je onderblok nog goed is. Het is misschien niet nodig in uw geval , maar zeker is zeker , het blok ligt toch open.
Maar goed , daar doet ieder zijn eigen zin mee hé .
Bij bepaalde bouwjaren 1.9 td uit golf 3 zit wel de gaten maar niet de draad van daar dus ff tapje er door heen en inderdaad verders iedentieke blokken. spruitstukken anders en nog wat kleinig heden.
Voor de rest met je eens wat betreft onderblok etc. Maar je kan de gok nemen natuurlijk.
Ik was voor rond de 1300 kwijt en verders alles zelf gedaan. Wel compleet revisie.
RUBBEREXPRESS
Plaats reactie