Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vervangen motorblok T4

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Elan
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 feb 2009, 20:05
Locatie: Dongen

Re: vervangen motorblok T4

Bericht door Elan »

Peter,
Zojuist gebeld met de RDW en word er over teruggebeld!
Medewerker van de technische helpdesk zei:

" Die 20% en 40% zeggen me wel iets, maar durf u er zo geen uitsluitsel over te geven. Zeker is dat je altijd boven de 40% vermogenstoename naar Lelystad moest, maar omdat onlangs alles op de schop is gegaan per 1 mei durf ik u dat niet met zekerheid te zeggen of dat nu onlangs 20% is geworden... Is het goed dat ik u hier vanmiddag over terug bel?"

Nou, dus als hij daadwerkelijk terugbelt zal het onderste wel boven komen.
Zou dus best eens waar kunnen zijn dat het 20% vermogenstoename is geworden per 1 mei.
Is deze discussie dus toch niet zinloos geweest..
Feit blijft dus wel dat ze het daar zelf ook nauwelijks weten, zoals al eerder door iemand anders genoemd in dit topic.

Voor de ombouw van een 300Te naar een 300d zal het niks uitmaken, dat is enkel vermogens afname! :lach

Ik post het zodra ik het weet uiteraard...
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
Gebruikersavatar
Elan
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 feb 2009, 20:05
Locatie: Dongen

Re: vervangen motorblok T4

Bericht door Elan »

Nou, daar ben ik weer...
Ben zojuist teruggebeld door de RDW en het komt op het volgende neer;
Het verschil tussen 40% en 20% ligt volgens de beambte ook aan het bouwjaar van de betreffende auto.
T/m 1998 = 40% en jonger = 20%.
Verschillen zitten niet alleen in vermogensstijging, maar óók in het vermogen verminderen. De grens is dus die 20% óf 40% marge. Omhoog of omlaag doet er niet toe

Maar.. het RDW zou het RDW niet zijn wanneer ze het zichzelf én ons niet moeilijker zouden maken, want
Bij elke motorische verandering dien je dat toch bij de RDW te melden. Dil komt dan NIET op je kenteken te staan, maar in een soort van dossier over de betreffende auto.
Dit dossier kan indien gewenst door de verzekeringsmaatschappij opgevraagd worden wanneer ze het niet vertrouwen bij schade.

Bij de schouwing door de RDW wordt dus ook NIET gekeken of je remmen, chassis of dergelijke wel voldoen, er wordt alleen gekeken of de motor deugdelijk is ingebouw, en geen brandstof/olie etc. verliest.
Motorcodes zijn ook niet relevant, want deze blijft immers ook gelijk na montage van een turbo etc.

Switchen van benzine naar diesel of andersom, en het vermeerderen of verminderen van cylinderaantal; géén probleem zolang alles er maar netjes en goed (lees vast en veilig) ingebouwd zit en géén lekkages vertoont.
Bij verandering hiervan wordt uiteraard wél het kenteken aangepast.
De reis naar Lelystad hoeft overigens in géén van de gevallen meer gemaakt te worden. Alles kan voortaan ook gewoon bij je regio RDW station

Het mooiste is nog gewoon dat het voor de APK allemaal niet uitmaakt, al heb je er 200PK bij..
APK is toch RDW? Zij doen in ieder geval de steekproeven :klappen

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, want ik ben er klaar mee ondertussen :muur
Succes allemaal en doe er je voordeel mee.
Geloof je me niet, ook goed...
Het beste lijkt het me dat ieder voor zich de RDW even belt wanneer je voor zo'n klusje komt te staan.
Blijkbaar zijn er voor ieder geval weer uitzonderingen, dus laat jezelf gewoon even goed informeren voor die € 0,50 die het telefoontje kost ook al wordt dat door sommigen Kort door de bocht gevonden!
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33916
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: vervangen motorblok T4

Bericht door Multivan Generation »

mooi dat je even gebeld hebt,
dan heldert een hele boel op. :toppie

Blijft voor mij alleen nog de vraag staan waar ik het kan vinden :muur

(achtergrond van die vraag: soms kan het wel eens handig zijn, als er bij een controle onduidelijkheden bestaan, en je hebt de juiste tekst gewoon in je auto liggen) :lach :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Elan
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 feb 2009, 20:05
Locatie: Dongen

Re: vervangen motorblok T4

Bericht door Elan »

Dat klopt, maar volgens mij heeft die beambte er zelf nog een hele tijd op zitten bomen.
Volgens hem is ook die versie van 29 april niet meer helemaal up to date (!)
Ze werden er daar zelf ook niet helemaal goed van
Dus, mocht jij straks zo'n kopietje in je auto hebben liggen van ca 1 a 2 maanden oud, heb je wellicht ook weer een oude.
Ivm steeds meer aanhouden van Europese richtlijnen gaan er waarschijnlijk stilletjes aan steeds meer dingen veranderen.

Ben benieuwd wanneer de BPM nou eens aan de europese richtlijnen wordt aangepast :jumpklap
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: vervangen motorblok T4

Bericht door Roger B. (11)61 »

Elan schreef: Ben benieuwd wanneer de BPM nou eens aan de europese richtlijnen wordt aangepast :jumpklap
die pret is niet zo groot, want in andere landen ligt de bruto prijs een stuk hoger zodat de consumentenprijs daar zonder die BPM en hier met die toeslag niet TE ver uit elkaar liggen daardoor voorkomen ze dat elke consument de auto hier koopt.

Voor een duitser met wat geduld en ervaring hierin is dat best lucratief,

spraak laatst iemand die zijn BMW X5 in NL kocht zonder BPM en kenteken, in Duitsland op kenteken zette, twee jaar reed, uitvoerde naar NL en daar op zijn volgende X5 inruilde.

De inruilprijs van de X5 minus de BPM afdracht en de keuringskosten zorgden dat ie slechts 17.000 hoefde bij te betalen op de nieuwe X5 zonder BPM :knipoog ;-)

moet je eens proberen in NL, 2 jaar X5 rijden voor 17 mille :bifun
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Elan
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 feb 2009, 20:05
Locatie: Dongen

Re: vervangen motorblok T4

Bericht door Elan »

Inderdaad goed bekeken! :goodidea :goodidea
Maar ik dacht dat dat hier in nederland niet zomaar mocht, een auto zonder Bpm en nl kenteken verkopen aan een buitenlander.
Weet i.i.g wel dat daar een tijd geleden iets over speelde, maar weet het fijne er niet van.
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
Plaats reactie